Inlägg från: bastardized |Visa alla inlägg
  • bastardized

Pojkar i rosa och nagellack

Vidrig händelse.
    Förstår inte mamman som skickar iväg sin unge i det utförandet till skolan då det är bäddat för bråk då vi har vissa normer i samhället , lite som att tigga om bekymmer och att ränka med att barn inte ska reagera på udda företelser och kunna handskas med det på vuxet vis , Väldigt naivt.

Knivskäraren är än sjukare.

• bastardized
    xXMaLoXx skrev 2011-02-12 00:19:43 följande:
    Vissa normer?

Står det i någon kod någonstans att pojkar inte får ha rosa?

Då undrar jag hur det går för alla dessa "brats" som glider runt i sina rosa skjortor? :D

Nävars, men det är ju sånt där tänk som gör att företeelser likt detta förekommer. Barnen som mobbar måste ju ha fått sina värderingar någonstans ifrån menar jag *visslar*

Sick sick sick....

Ja, har lämnat din son/dotter på dagis och skolan borde du ha sett att där inte finns någon liten pojk som ser ut på detta viset lr ?

Att dra upp brats i denna diskussionen känns löjligt och ovikommande, tänk.

Visst , värderingar kommer hemifrån och från miljön där de växer upp, inget konstigt med det alls.

Jag tycker det är jävligt spooky med en liten pojk i rosa klänning med nagellack som pysslar med balett, sedan om jag hade sagt det till min lille son är en annan sak.

• bastardized
    xXMaLoXx skrev 2011-02-12 00:28:41 följande:
    Jobbigt läge om det är så att jag sett flera pojkar i både klänningar och rosa kläder.

Sen behöver du nog inte tala om för din son att du tycker att det är spooky, värderingar brukar lysa igenom ganska bra ändå. Trångsynthet är inget jag vore stolt över att föra över på mina barn.

Och vadå se ut på detta viset? Ungen hade kläder på sig, i färger han tyckte om...måste vara fruktansvärt jobbigt att störa sig på en sådan sak. Vem gör han illa?

Som sagt, barnen får sina värderingar någonstans ifrån...
    Ja jag har med sett pojkar i den utstyrseln när det har lekt maskerad tex men aldrig i skola eller på dagis här i samhället.

Trångsynthet, njah jag anser det som om man har ett visst ansvar att visa sina barn hur man för sej i samhället och vilka normer som gäller, sedan kan man ju tycka vad man vill om dem.
    Jag tror ungar är rätt bra på att snappa ut vad som är udda själva faktiskt men visst stämmer det att jag har satt färg på mina ungar och det är jag faktiskt väldigt stolt över.

Missförstå mej inte bara, jag tycker inte man skall reta någon och att sticka en kniv i någon är ofattbart.
  • bastardized
    Leija skrev 2011-02-12 00:39:40 följande:
    Men det är ok för tjejer att se ut på det viset?
    Och att 6 åriga tjejer pysslar med balett?
    Antar att tjejer inte får spöka ut sig med en cars tröja då heller, eller ha skate skor... finns ju risk att man blir mobbad då, speciellt om hon dessutom gillar att träna judo...
    Ja att en tjej klär sej så här är normalt och vanligt förekommande.
    Jag tycker gott att en kille kan pyssla med balett men allt i en kombination blir nog lite för mycket för att de ska antas som "normalt" tyvärr.

Tjejer som har Cars tröja eller liknande och pysslar med "killsport" ser jag inte som konstigt eller udda alls.
  • bastardized
    MammaG skrev 2011-02-12 00:43:43 följande:
    Åh, fy fan. Och hur ska en liten pojke vara då, för att få acceptans i dina ögon?

För mej får han vara hur han vill för att få acceptans faktiskt.

• bastardized
    MammaG skrev 2011-02-12 00:45:32 följande:
    Och VEM FAN avgör vad som är normalt för killar då? Du?? Och VAD är normalt för killar?
    Herregud människa, titta dej om i samhället, inte fan ser du en manlig snickare i rosa kjol och med handväska. en manlig tradar chaffis i kortkort är med ovanligt och udda, deal with it, det är så samhället ser ut och det formar oss naturligtvis.

Vi har normer i samhället som har format oss och gjort oss till vad vi är, ett kodspråk som de flesta följer omedvetet eller medvetet. 
  • bastardized
    MammaG skrev 2011-02-12 00:48:32 följande:
    Utifrån vad du skrivit, varför blir jag inte det minsta överraskad att upptäcka att du är man? Är ni mer intoleranta och inskränkta?
    Ja det kanske vissa av oss är, men jag är ärlig med det iaf.
    Jag tycker naturligtvis ingen skall bli mobbad och defenetivt inte få en kniv i sej för att man är i mina ögon lite annorlunda, det hoppas jag du förstår.
  • bastardized
    Leija skrev 2011-02-12 00:51:59 följande:

Men i kombination på en tjej då, blir det inte för mkt?
    Om hon dessutom vill ha kort hår och baggy jeans till cars tröjan och skate skorna?
    Ser inget direkt avikande med det.
  • bastardized
    MammaG skrev 2011-02-12 00:57:27 följande:
    Och de normerna SKA enligt mig brytas. Vi ska inte ha samma syn på dessa saker ens om tio år. Det finns INGENTING positivt med att glorifiera machoroller i något som helst sammanhang, och dessa ska brytas, för allas bästa. Inte upprätthållas.
     Vad gäller påstådda normer vad gäller utseende har jag tillbringat mitt liv med att bryta dem, och jag kommer att uppmuntra min son att göre det samma. Finns inte något positivt med dessa heller.
    De normerna försökte man bryta på 70talet så det är inget nytt under solen, tyvärr funkade det inte i praktiken (flum pedagogik) är en benämning jag tycker passar.

Jag ser inget fel alls med att vi har olika roller som man och kvinna, jag tror nämligen det ligger djupare i oss än va du uppenbarligen tror , och jag är nöjd med det.

Dessutom så bryts och bänds normer idag på stor front inom alla de "sub kulturer" som finns , öppna ögonen så kanske du ser.
  • bastardized
    MammaG skrev 2011-02-12 01:11:09 följande:
    "Flumpedagogik" ? Är du borgare också?
    Vi har de roller vi tilldelas, och inga andra. I vissa lyckade fall väljer vi dem själva, men vi föds inte med någon av de
    Vad skulle mina politiska åsikter ha med detta att göra tycker du ?

Nej jag är av åsikten att vi föds med roller, att säga något annat är flummerier i mina ögon.
Svar på tråden Pojkar i rosa och nagellack