• Ruggugglan

Hur länge kan en bula vara kvar?

Min son, 1år gammal, trillade för två veckor sedan och slog i pannan i en bordskant. Han blev väldigt ledsen och genast fick han en ganska stor bula som var blåaktig på högra sidan av pannan. Han slutade gråta efter en stund och var helt okej efteråt. Bulan gick över till ett blåmärke. Nu snart två veckor efter så ser man ett väldigt svagt blåmärke, men det som gör mig fundersam är att han fortfarande verkar ha bulan kvar? Man ser en liten upphöjning, men han har inte ont utav den. Jag har känt på andra sidan av pannan och det är inte likadant där... Borde jag kontakta BVC eller kommer det gå bort av sig självt?

Bulan strax efter att han trillat. Svullnaden lade sig ganska fort, och kvar blev ett blåmärke.

Bulan idag. Fortfarande något upphöjd och man ser väldigt svagt ett blåmärke.
  • Svar på tråden Hur länge kan en bula vara kvar?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Barnskelett är mer poröst och består i större grad av brosk, vilket kan vara en orsak till att din son fortsatt har en bula kvar. Det innebär i stort sett att kroppen försvarade sig med att stadga det olycksdrabbade området.

Min erfarenhet är dock att det kan vara bra att visa upp bulan/knölen om den inte försvinner inom ytterligare ett par veckor eller upplevs påfallande stor.

MVH Christine

Svar på tråden Hur länge kan en bula vara kvar?