• enlitenbitkaka

Spjälsängstäcke från IKEA - bra eller dåligt?

Någon som har IKEA's spjälsängstäcke och vill ge ett utlåtande?

Är de bra eller bör man satsa på ex RättStart?
    Täckena från IKEA och RättStart har alla syntetstoppning - har man inte duntäcken till små barn?

Ska sätta mig och sy påslakan och funderar lite på vad vi ska välja för täcke, de är ju olika stora

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Spjälsängstäcke från IKEA - bra eller dåligt?
  • enlitenbitkaka
    sarsparis skrev 2011-02-12 14:15:09 följande:
    Hade jag varit er hade jag köpt var sitt enkeltäcke av syntet. spädbarn bör inte sova under förälderstäcke pga av risken för plötslig spädbarns död.  vår son sov i mitten med en egen kudde och filt om han nu ville ha det.
    Är så vi tänkt göra Eller ja prova iaf...min kära sambo är en tornado när han sover! Men kanske är säkrast med syntet ändå efsm bebisen kommer ligga nära.
  • sarsparis
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-12 14:16:22 följande:
    Är så vi tänkt göra Eller ja prova iaf...min kära sambo är en tornado när han sover! Men kanske är säkrast med syntet ändå efsm bebisen kommer ligga nära.
    ett annat bra sätt som vi kan göra nu är att ta bort ena sidan på spjälsängen och ställa den mot min sida och styra hela sängen allt som går mot väggen. då kan man enkelt stoppa din en hand, lyfta över barnet när det ska ammas mm. tyvärr kunde vi inte göra så när sonen var liten :(
  • enlitenbitkaka
    sarsparis skrev 2011-02-12 14:18:35 följande:
    ett annat bra sätt som vi kan göra nu är att ta bort ena sidan på spjälsängen och ställa den mot min sida och styra hela sängen allt som går mot väggen. då kan man enkelt stoppa din en hand, lyfta över barnet när det ska ammas mm. tyvärr kunde vi inte göra så när sonen var liten :(
    Tror inte vi kan det....vår sovrum är rätt långsmalt, kaaanske kan gå att klämma in en spjälsäng vid sidan men tror inte det. Har dock funderat på att köpa en sån här; www.babyland.se/sanghast-universal-37x98-cm-marin_x_BD18213000.aspx  så kan bebisen ligga mellan mig och den istället för mellan mig och tornadon
  • Miss Obsessive

Jag övervägde att köpa täcke och kudde på Ikea, eftersom vi köpte så mycket annat där till bebisen. Ångrade mig dock eftersom jag tyckte deras täcken var så tjocka, samt att de inte har "standardmåtten" 100x130 och det ställer ju till en del huvudbry när det ska handlas sängkläder. Dessutom står det på Ikeas täcken att de ska användas först från 1 års ålder. Hade tänkt att vänta några månader med att köpa täcke, men så hittade jag ett på Hemtex som var ganska tunt och okej pris på, så det slutade med att jag köpte det. Väntar barn i dagarna och det är ju inte så långt kvar tills det blir varmare ute, till sommaren sen så blir det bara ett påslakan och eventuellt en filt över. Huvudregeln är ju att barn inte får bli för varma, men alla barn är ju olika. Oavsett så får man ju kolla med jämna mellanrum att barnet inte är för kallt eller för varmt.

• Oj vad det blåser

Vi köpte faktiskt ett täcke på IKEA till sonen när jag var gravid. Han låg på det första tiden. Det var meningen att vi bara skulle ha det som lektäcke egentligen. Men det visade sig ha sjukt bra kvalitet så vi köpte aldrig något annat. Sonen är över tre år nu och vi har tvättat och torktumlat det hur många gånger somhelt och det är som nytt fortfarande.

• Mrs N

JYSK har kanon täcken och kuddar för bebisar och uppåt. Kolla där, vi är jättenöjda :)

• ThePointOfItAll

Jag tycker IKEAs täcke är för tjockt, använder en filt bara än så länge. Tycker det passar bättre för större barn, 6+ mån.
    Alla täcken som säljs i Sverige ska nu vara av standardmått 100/130cm, så IKEAs passar visst andra påslakan. Det var så när min äldste son föddes, alla hade olika mått, men nu är det ändrat.
    Barn ska inte sova på/under dun, det finns ökad risk för PSD då.

• ThePointOfItAll
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-13 09:09:35 följande:
    Fast jag har kollat och Ikea har ibte alls standardmått på sina täcken.
    Konstigt då att jag läste att de ändrat när mitt mellanbarn föddes, och att de påslakan jag fått från andra ställen passar... De kanske har flera olika täcken?
  • Laura03

Vi använde sovpåse. Det är bra och praktiskt då barnet inte kan sparka av sig det. Används flitigt vid medelhavsländerna. Men vi bor liksom dem i stenhus och de har lite andra egenskaper än trähus. Vår pojk sov ibland bara i blöja och ibland med en body i den. De finns i olika material så som fleece, velour och jersey.

• enlitenbitkaka
    ThePointOfItAll skrev 2011-02-13 09:12:59 följande:
    Konstigt då att jag läste att de ändrat när mitt mellanbarn föddes, och att de påslakan jag fått från andra ställen passar... De kanske har flera olika täcken?
    Nej alla IKEAs täcken har samma mått. Däremot ändrade de storleken på sängen till standardmått för några år sedan.
  • enlitenbitkaka
    Laura03 skrev 2011-02-13 09:17:43 följande:
    Vi använde sovpåse. Det är bra och praktiskt då barnet inte kan sparka av sig det. Används flitigt vid medelhavsländerna. Men vi bor liksom dem i stenhus och de har lite andra egenskaper än trähus. Vår pojk sov ibland bara i blöja och ibland med en body i den. De finns i olika material så som fleece, velour och jersey.
    Tror det blir lite varmt mitt i sommaren här Bor i nybyggt och välisolerat
  • myran82

Vi har täckte från rätt start och det är jättebra tycker jag. Har även ett från ikea som bara är använt en gång då vi har det som extratäcke, det är jag inte förtjust i men det finns ju olika om jag minns rätt. Detta var jättebilligt och köpt enbart som extratäcke om det händer olyckor i sängen.

Ang standartmått på täcken så undrar jag om det ens finns? Tycker alla täcken är olika stora.

• enlitenbitkaka
    myran82 skrev 2011-02-13 09:34:39 följande:
    Vi har täckte från rätt start och det är jättebra tycker jag. Har även ett från ikea som bara är använt en gång då vi har det som extratäcke, det är jag inte förtjust i men det finns ju olika om jag minns rätt. Detta var jättebilligt och köpt enbart som extratäcke om det händer olyckor i sängen.

Ang standartmått på täcken så undrar jag om det ens finns? Tycker alla täcken är olika stora.
    Har kollat runt lite och ex RättStart, Hemtex m.fl har 100x130cm, NG baby har 90x120cm, IKEA har 110x125cm och jysk har 67x100 och 70x100.
  • sarsparis
    myran82 skrev 2011-02-13 09:34:39 följande:
    Jag vet att med nr 1 tog jag reda på vad som är standardmått, det fanns 08 iallfall, då var det för täcke 100*130 kudde kommer jag inte ihåg. Sen gör ju många tillverkare olika mått. tex så gör väl ikea deras mått så man nästan blir tvingad att bara köpa deras sängkläder om man har deras täcke.
  • micra
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-13 09:32:29 följande:
    Nej alla IKEAs täcken har samma mått. Däremot ändrade de storleken på sängen till standardmått för några år sedan.
    Jag har köpt två olika typer av täcken på IKEA och de har två olika mått.

Det första jag köpte är det här med måtten 125x110:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60028510

Det andra står som täcke/filt och har måtten 115x85:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60124045
  • Susyloo

Hej, jag har också funderat på det där. Köpte kudde och täcke för spjälsäng på IKEA, men har också köpt ett sk vagn/vagga täcke. Det är mycket mindre, typ hälften och en vagn/vagga kudde. Det känns inte som det riktigt bli lika varm och mycket tyg av dem. Däremot var det svårt att hitta påslakan till dem. Köpte ett och har sytt ett än så länge. Men det får väl bli lite pyssel med pyamasar/filtar/täcken tills man hittar vad som funkar för filuren! (som inte kommit än, men som jag tror är på G när som helst!) 

• enlitenbitkaka
    Susyloo skrev 2011-02-13 16:08:50 följande:
    Hej, jag har också funderat på det där. Köpte kudde och täcke för spjälsäng på IKEA, men har också köpt ett sk vagn/vagga täcke. Det är mycket mindre, typ hälften och en vagn/vagga kudde. Det känns inte som det riktigt bli lika varm och mycket tyg av dem. Däremot var det svårt att hitta påslakan till dem. Köpte ett och har sytt ett än så länge. Men det får väl bli lite pyssel med pyamasar/filtar/täcken tills man hittar vad som funkar för filuren! (som inte kommit än, men som jag tror är på G när som helst!) 
    Om du kollar på IKEAs täcken så står de att de ska användas från 12 mån, inte tidigare. Så första tiden kommer du nog bara använda filt i påslakanen ändå Har vi bestämt oss för att göra!
Svar på tråden Spjälsängstäcke från IKEA - bra eller dåligt?