• Anonym

Förstörda kläder på dagis, vem betalar?

Jag blir osäker om det går faktiskt, har du pratat med några andra föräldrar om detta.
    KJag tycker dock att personalen kunde förvarnat er om att detta skulle ske så kunde ju ni tagit på dem ett par billigare skit overaller just för den här dagen..
    Vad du kan kräva för ersättning är dock osäker på. 

• Anonym

Du får nog bekosta det själv om du vill köpa nya kläder. Dessutom är ju inte kläderna trasiga utan fyller ju fortfarande sin funktion - nämligen att hålla dina barn varma utomhus.

• Anonym

Jag hade pratat med de andra föräldrarna på dagiset, sett om det var fler som känt likadant, om de gjorde det så hade jag frågat om vi kunde gå samman och kräva ett möte med personalen.

Jag förstår dig, jag hade varit fly förbannad jag med.

• Anonym
    ananda74 skrev 2011-02-12 13:00:13 följande:
    Jag tror tyvärr att man måste bekosta det själv. det finns ju anledning till att man rekommenderas att ha oömma kläder på dagis. vissa har ju t o m en omgång kläder på dagis och en hemma.

sen fattar jag inte hur man kan betala 1800kr för en overall när man hade kunnat köpa den begagnad på blocket eller tradera men det är en annan femma.
    Alla har inte möjlighet att ha flera uppsättningar riktigt bra ytterkläder. Det är väl skillnad på oömma kläder och att få kläderna förstörda av färg!

Kläderna som säljs på blocket och tradera är ju en gång köpta nya av NÅGON, har du tänkt på det? Sen är det ju inte så att det finns alla storlekar jämt där, som TS mycket riktigt skriver...
  • Anonym

Får jag fråga alla er här ute som inte kan tänkas låta barnen skita ner sig på dagis

Varför??

Köp begagnat eller billigare ullaredskläder och låt barnen o personalen slippa oron med fläckar på kläderna.

Herregud vad chockad jag blev när personalen kom o bad om ursäkt för en liten bläckfläck dottern själv orsakat på sina byxor på dagis. Personalen var helt förstörd för denna fläck-ursäktade sig o ojade sig jättemycket.

Barnen måste få lov att gegga o leka...man kan ha de finare kläderna hemma när man skall iväg o handla o så bara. Men låt barnen leka fritt på dagis o ute när de ska leka.

Jag köpte en "slarv/dagis" overall på tradera för 5 kr sen frakt på det 38 kr- Alltså dryga 50 kr för en fräsch overall som hon får göra vad tusan hon vill i. Personalen behöver inte oroa sig....

Så hur tänker ni petiga föräldrar egentligen??
    Får inte barnen ha kul o kladda??

• Anonym

Varför skulle du köpa nya vinterkläder? Det är ju bara det yttre som påverkats.

• Anonym

Hej!

Förstår verkligen att du TS är besviken. Jag är förskolelärare och tycker att du gör helt rätt att satsa på bra utekläder. Det är så viktigt att barnen kan leka torra och varma ute. Kläder inne ska man kanske vara beredd på att få fläckar, men man ska inte behöva få det ute. Om barnet fastnar i något och dem går sönder är det en annan sak. På en av avdelningarna på vår förskola så var det ett barn som målade úte med färg som inte gick bort på hans jacka. Föräldern pratade med personalen först och gick sedan vidare till rektorn som ersatte föräldern för jackan. Tycker att det var bra, för som du säger ska man inte behöva räkna med det. Hoppas det löser sig för dig/er med! 

• Anonym

Riktigt dåligt av förskolepersonalen faktiskt. Håller helt med om att de borde ha förstått. det går dessutom PRECIS lika bra att bygga roliga saker av ofärgade isblock.

Jag utbildar mig till förskollärare nu och har jobbat som barnskötare tidigare och jag skulle ALDRIG köpa billiga ytterkläder till min son. Jag har sett tillräckligt många ungar gå stela som pinnar hela vintrarna och frysa för att de har en begagnad HM-overall som är söndertvättad, kall och dessutom inte vattentät för fem öre vilket gör att de måste ha galonisar över om det är blött och då stänger man in svetten=iskalla barn.

Tyvärr vet jag inte om förskolepersonalen har något ersättningsansvar, men jag hade blivit riktigt sur om något liknande färggrejen hände på min sons förskola.

(det ska väl tilläggas att min son är en aktiv 4-åring och har slitit/lekt sönder ett flertal ytterplagg för dryga tusenlappen styck, men det gör mig INGENTING. Han är ett barn och får hemskt gärna leka precis hur han vill i sina kläder,  men att FÄRGA de mer eller mindre med flit verkar bara sjukt onödigt).

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-12 14:01:28 följande:
    Riktigt dåligt av förskolepersonalen faktiskt. Håller helt med om att de borde ha förstått. det går dessutom PRECIS lika bra att bygga roliga saker av ofärgade isblock.

Jag utbildar mig till förskollärare nu och har jobbat som barnskötare tidigare och jag skulle ALDRIG köpa billiga ytterkläder till min son. Jag har sett tillräckligt många ungar gå stela som pinnar hela vintrarna och frysa för att de har en begagnad HM-overall som är söndertvättad, kall och dessutom inte vattentät för fem öre vilket gör att de måste ha galonisar över om det är blött och då stänger man in svetten=iskalla barn.

Tyvärr vet jag inte om förskolepersonalen har något ersättningsansvar, men jag hade blivit riktigt sur om något liknande färggrejen hände på min sons förskola.

(det ska väl tilläggas att min son är en aktiv 4-åring och har slitit/lekt sönder ett flertal ytterplagg för dryga tusenlappen styck, men det gör mig INGENTING. Han är ett barn och får hemskt gärna leka precis hur han vill i sina kläder,  men att FÄRGA de mer eller mindre med flit verkar bara sjukt onödigt).
    Tror att det finns kanonbra begagnade overaller också- även märkes som man kan ge 200 spänn för på tradera på våren. Då kan man tänka nästa vinter om man nu vill ha märket.

Köpte en begagnad overall på Tradera för nästan ingeting ju och den håller barnet kanonvarm. Hon var ute i 4 timmar o byggde snögubbe-hon var varm när hon kom in. Bra skor bidrar till att barnet är varmt, inte bara overallens märke. Har du en bra overall o dåliga skor förstår jag att barnet kan bli en pinne-frysa om händer o fötter är helt enkelt inte bra.

Så även om en ullaredsoverall är billig så kan vara bra.
    Märkesföräldrar brukar försvara sitt märke stenhårt. Jag köpte en skiddress på team sportia-den var värdelös o sprack i sömmarna- köpte en billigare via nätet-den har hållt i två år nu.....

Märke är inte alltid bra
  • Anonym

Vad var det för färg på overallerna om de blev så påverkade av karamellfärg?

Svar på tråden Förstörda kläder på dagis, vem betalar?