Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Hur påverkas människor som missbrukar heroin?

Heroin är otroligt beroendeframkallande, och efter en tids bruk så kan man enkelt säga att hjärnan förändras och kommer att kräva denna drog, och den förändringen kommer att vara för all framtid. Även om man är avgiftad och ren sedan länge tillbaks. Därför är det otroligt svårt att klara en drogfrihet i längden, utan s.k. substitutionsbehandling, som exempelvis metadon, som man då tillför som stimulerar samma delar i hjärnan som heroinet gjorde. Detta ges under kontrollerade former, och det är möjligt att leva ett normalt liv och att fungera normalt. Givetvis finns det de som klarar av att hålla sig drogfria även utan sådan behandling, men det är mycket svårt. Som med allt missbruk har vissa personer det svårare och andra lite lättare att stå emot suget. Ovanpå det rent fysiska beroendet så har vi också det psykiska beroendet, som är precis lika svårt att hantera även om man har metadon eller subutex. Om din vän varit drogfri så länge så har hon uppenbarligen klarat både det psykiska och det fysiska beroendet rätt bra väldigt länge, men kanske nåt inträffat som gjort att hon mått dåligt och då vänt sig till sin gamla "vän" heroinet. Vet du på vilket sätt hon blev drogfri till att börja med? Har hon fått hjälp nu?

• Queenie70
    Anonym (Bekanten) skrev 2011-02-12 18:12:27 följande:
    Hej och tack för ditt svar,
    jag kan nånstans förstå beroendet, både det fysiska och det psykiska (eller iaf tänka in mig i hur det kan vara) men hur kan man låta det styra en och skita i sina barn som man älskar framför drogen? Är inte kärleken till dem, starkare?

Jag vet inte alls hur hon blev drogfri för 15 år sen och om hon gått på subutexbehandling under årens lopp. Jag känner inte den här kvinnan privat (vill inte avslöja här hur vi känner varann pga att jag inte vill att hon ska bli igenkänd av andra-man vet aldrig) utan träffar henne då och då. Alla som hon haft ett gott förhållande till har hon nu vänt ryggen till, barnen vill inte veta av henne (det ska mycket till för barn i den åldern att säga nej till sin mamma )

Hon har inte fått hjälp. Vad jag vet bor hon som sagt i sin lägenhet tillsammans med några andra som också injicerar.
    Nej, kärleken till drogen blir starkare än allt annat faktiskt. Det är det som gör det till ett sånt fruktansvärt beroende.
    Vad har hänt med barnen, de bor väl inte med henne nu?
  • Queenie70

Missade att du redan skrivit om barnen.

• Queenie70
    Anonym (anhörig) skrev 2011-02-12 18:28:19 följande:
    Tyvärr är det så heroin fungerar. Spelar ingen roll hur länge du varit utan, förr eller senare är du i skiten igen och till slut får en överdos och dör.
    Spelar ingen roll vem du är, vad du har, eller vad du jobbar med,
    heroin är drogen som lockar vem som helst tillbaka.
    Visst finns det de som klarat det, än så länge.. men de är inte många som klarar det livet ut tyvärr :(
    De fall som jag sett fungera över tid är de som fått metadonbehandling OCH annat stöd. Har inte sett nån som klarat sig i längden utan om man en gång har skaffat sig avancerat missbruk.
  • Queenie70
    Anonym (Bekanten) skrev 2011-02-12 18:36:53 följande:
    Vilken typ av annat stöd syftar du på? Från familj och vänner eller?
    Jobbar du med missbrukare? Kan du berätta mer om det du vet? Vill veta allt som går att veta för att försöka förstå det här. det är för mig obegripligt hur man kan lämna sina barn i sticket för en drog.
    Givetvis behöver man stöd från vänner och anhöriga, men det jag tänker på är annan missbruksbehandling och terapi för att lära sig hantera suget efter drogen, lära sig om att hantera och identifiera risksituationer samt att behandla underliggande orsaker som kanske gjorde att man en gång valde att vända sig till droger och alkohol för att må bra. Dettta tror jag man behöver även om man har substitutionsbehandling. Ja, jag har jobbat med missbruk i hyfsat många år. Jag tror det väldigt sällan är "vem som helst" som går in i ett regelrätt missbruk. Oftast handlar det om att man pån nåt vis mår dåligt i själen. Många av de vuxna missbrukare vi ser idag, har en doagnos i botten, som de aldrig fått hjälp med. Typ ADHD, som har gjort att livet blivit svårt för dem och de funnit nån slags lugn när de upptäckte droger och alkohol.
  • Queenie70
    Anonym (anhörig) skrev 2011-02-12 18:53:49 följande:
    I slutänden finna det inget stöd som fungerar, för heroinet vinner ändå. Man kan finnas där, ställa upp på sina egna villkor, men du lär säkert bli lurad och blåst miljoner ggr om, för det viktigaste är ändå heroinet för missbrukaren. Tyvärr, men det är så det fungerar.
    Det finns inget som är viktigare, inte ens sitt kött o blod.
    Fast jag har sett människor som faktiskt vunnit över heroinmissbruket, och nu lever helt normala liv. Har visserligen inget 30 års perspektiv, det ska erkännas. Men de fallen jag sett så handlar det alltid om att de fått behandling av subutex eller metadon. Men även med dessa är det oerhört oerhört svårt.
  • Queenie70
    Anonym (Bekanten) skrev 2011-02-13 22:20:10 följande:
    Hur funkar det när man har små barn och är heroinist? I just det här fallet har barnen placerats i fosterhem. Har föräldrarna rätt att få träffa dem? Får barnen träffa sin mamma om de vill eller skyddar man barnen till 100% från föräldern när den missbrukar?
    Det gör man olika med. Tyvärr finns det väl en tendens att barnen inte får träffa sin mamma så länge hon är i aktivt missbruk. Jag anser ju att barnen har ett behov av att få träffa sina föräldrar även om de är i missbruk. Naturligtvis inte ensamma eller när föräldrarna är uppenbart påverkade.  Men jag tycker inte det är nödvändigt att man ska vara helt ren för att de ska kunna träffas. Nånstans mellan drogad och abstinens bör det gå att få till ett umgänge.
  • Queenie70
    Tant Herta skrev 2011-03-27 12:37:11 följande:
    Skitsnack! Man väljer om man vill vara drogfri och när man blivit det kan man välja att leva som nykter missbrukare, alltså vara drogfri men bete sig som en missbrukare. Eller så lägger man sitt gamla liv bakom sig och väljer att leva drogfritt och att leva som vanliga människor i ett vanligt fungerande samhälle!

Herion är inget levande väsen, en sjukdom som när som helst attackerar och överfaller oskyldiga människor eller fd heroinister! 
    Håller inte med. Visserligen är det ett tillstånd eller en sjukdom man givetvis ådragit sig genom egna val en gång i tiden, men när man väl har skaffat sig ett beroende, så handlar det allt mindre om VAL framöver, då det är så att hjärnan faktiskt förändras för alltid, och detta ÄR ett tillstånd som måste behandlas och hanteras resten av livet på något sätt. Dessutom har alla människor olika förmåga och förutsättningar. Man kanske under en längre period i livet HAR haft kapacitet att hålla drogen ifrån sig, men sedan inträffar något som gör att förutsättningarna förändras, och då är det lätt att trilla dit igen. Visst finns det många som klarar sig ur missbruket, men majoriteten gör det tyvärr inte, och det beror knappast på att det är så enkelt som att de väljer att jaga efter drogen varje minut av dagen, hetsen, stressen, det dåliga måendet, svåra biverkningar, prostituera sig under de mest förnedrande formerna, klia sönder sin kropp, förstöra varenda ven i sin kropp, för att det på nåt vis är en tillvaro de önskar. Det är betydligt mer komplicerat än så.
  • Queenie70

Skriver under på det som andra säger om heroinet. Heroin är inte särskilt skadligt för vare sig kropp eller hjärna i jämförelse med andra droger. Däremot är det många som stryker med i överdoser, så på så sätt är det ju akut väldigt farligt att ta heroin. Annars är det ju livsstilen som skadar och depraverar, och alla de sjukdomar som följer med att dela sprutor, prostituera sig etc. Men en heroinist som klarat sig från överdoser, blir även efter långvarigt missbruk rätt välbervarad intellektuellt och kan gå ut i drogfrihet utan uppenbara "knarkskador" som man exempelvis kan se hos amfetaminmissbrukare, som kan få dras med tjackryck och konstigt rörelsemönster resten av livet, eller hos en cannabismissbrukare som det aldrig mer går att föra ett normalt samtal med efter långvarit missbruk.

• Queenie70
    grustag skrev 2011-03-28 21:06:08 följande:
    Kommer inte av drogen i sig, utan att man stängt av en hjärna och bara suttit och glott.
    Och sitter/ligger man framför TV soffan i 10 år och itne använder sin hjärna till nått.
    Så är ju det självklart att man får en hjärna som inte arbetar.
    Vi har ju andra inom samhället som röker dagligen som visar hög arbetsmoral och knivskarpt interlekt.
    Så dra alla över en kam så gör man en felaktighet, generallisera är nått som är farligt speciellt om man även vill denna generallisering ska gå som sanning för alla cannabis användare.
    Om du planerar att göra denna tråd till en procannabistråd, så känns detta aningen smaklöst måste jag säga....
Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?