Inlägg från: Anonym (stesolid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stesolid)

Hur påverkas människor som missbrukar heroin?

hej funderar äter stesolid sen 2 år, har hört att en del sagt att det är som heroin, stämmer det? att det är lika skadligt? 

• Anonym (stesolid)

ok, men är stesolid mindre farligt eller på vilket sätt är stesolid farligt? 

• Anonym (stesolid)

nån som har nån aning om hur stesolid fungerar jämfört med "tunga" droger? går det att jämföra? känner mig lite orolig för hur det ska bli när jag slutat me stesolid 

• Anonym (stesolid)

ps. fd missbrukare- tror du har rätt, det är säkert jätttesvårt att sluta , o det är nog inte så lätt att bara sluta, kan tänka mig det är oerhört svårt...

• Anonym (stesolid)

anonym (#) - intressant att läsa det su skriver. har mkt funderingar. vill sluta me stesoliden nu, vill vara medicinfri. men anser du att opiater ( visst är det tramadol o liknande? ) är svårare att sluta med o leva utan än stesolid alltså?? en terapeut jag pratade me, minns han sa att tramadol går på helt andra system i hjärnan än stesolid och han avrådde mig därför från att börja med tramadol för min smärta o jag har inte börjat... men stesolid har ju ju tyvärr varje dag som medicin och oroar mig lite- vet du, brukar liver bli svårt efter ett sånt beroende med att vara utan dem?? eller är det lätatre än att sluta med opiater?? jag har terapi med sp har den hjälpen men vill va utan medicin , har redan ätit dem tillräckligt 1 och 1/2 år. använder man metadon o liknande enbart vid när man slutar me opiater, inte med benzo? tacksam för svar om du har tid.     

• Anonym (stesolid)

ok.. tack för svar. skulle ju helst bli medicin fri , spec när jag inte ätit de så hemskt länge ändå, säremot vore det ju bra att kunna ha de vid behov om man ska göra nåt speciellt, men inte att ta de för att fungera i vardagen det känns liksom fel, däremot har de ju hjälpt mig under en väldigt svår period då jag inte orkat utan helt enkelt. dte jag är rädd för är väl att bli fast med dem , har läst att de kan ge biverkningar vid långtidsbehandling och inte hjälpa så mkt då längre om man inte hela tiden ökar dos. samt även läst att de under längre tid kan förstöra/ försämra kognitiv förmåga... därför vore det ju bättre om man kunde ta dem som en behovsmedicin ibland bara.   

• Anonym (stesolid)

anonym- tack för svar ne jag antar o hoppas att de inte kan va lika farligt, det är ju ändå ett läkemedel. får jag fråga hur länge du åt stesolid? det låter som en trolig förklaring att  din kropp skapade panik för att få mer tanletter, jag tycker också jag blivit sämre sen jag började med dem. dock så var det väl tvunget under en svår period. trappade du ut dem långsamt? o gick de bra att sluta ? 

• Anonym (stesolid)
    Queenie70 skrev 2011-03-28 19:42:45 följande:

Skriver under på det som andra säger om heroinet. Heroin är inte särskilt skadligt för vare sig kropp eller hjärna i jämförelse med andra droger. Däremot är det många som stryker med i överdoser, så på så sätt är det ju akut väldigt farligt att ta heroin. Annars är det ju livsstilen som skadar och depraverar, och alla de sjukdomar som följer med att dela sprutor, prostituera sig etc. Men en heroinist som klarat sig från överdoser, blir även efter långvarigt missbruk rätt välbervarad intellektuellt och kan gå ut i drogfrihet utan uppenbara "knarkskador" som man exempelvis kan se hos amfetaminmissbrukare, som kan få dras med tjackryck och konstigt rörelsemönster resten av livet, eller hos en cannabismissbrukare som det aldrig mer går att föra ett normalt samtal med efter långvarit missbruk.

men det at tdroger ger intellektuella skador, der stesoloid det med...?  
  • Anonym (stesolid)
    Anonym (*) skrev 2011-03-28 20:36:06 följande:
    Det går inte att generalisera, man måste se till varje person också. Jag menar - är det bättre att ha ångest som i förlängningen kanske leder till självskadebeteende eller tom självmordsförsök än att få något nedsatt intellektuell förmåga? Pest eller kolera. Ibland överväger nyttan eventuella skador och jag tror du får tänka på det sättet istället. 

Är det så att du häver i dig mängder med Stesolid, alltså rusar dig på det?  Eller är det för att du mår dåligt? Äter du det för att inte må dåligt? Försöka sätta fingret på det om du kan och som sagt - långsiktigt är ledordet. Det viktigaste är ju inte att du ska bli hjärnkirurg, det viktigaste är att du får ett drägligt liv där du mår ok.

Det är klart att de flesta vill leva ett liv utan mediciner, utan att känna att man måste ta de där pillren för att må ok. Men alla har vi vår ryggsäck att bära - jag måste verkligen ta mina allergimediciner varje dag för annars går det åt skogen. Min kompis måste ta sina magmediciner varje dag, för annars är det sjukhusvistelse som gäller. Och du kanske måste ta dina stesolid, just nu, för annars kommer du inte ur sängen. 
    tack för ditt svar.... ja det ligger nåt i det du säger jag kanske måste tänka om  ,kanske jag inte klarar mig utan dem. jag äter inga mängder ,inte för att få nåt rus. utan för at tjag mår mkt dåligt i en utbrändhet med mkt ångest. jag tar mellan ca 4- ca 8 mg dag. och periodvis även imovane 5 mg. men har mkt kognitiva problem som dålig koncentration med mera. o vet inte om det kommer från utbrändheten eller från att jag ätit mkt mediciner. man vet inte vad som är vad o det skrämmer mig för som jag är nu vill jag inte må hela livet...
  • Anonym (stesolid)
    Anonym (*) skrev 2011-03-28 21:01:35 följande:
    Jag tror inte du ska fixera dig så vid din medicin utan snarare på utbrändheten. Den om något kan ge kognitiva svårigheter. Det går att komma tillbaka, misströsta inte. Och jag tycker inte det är så särskilt hög dos du äter heller. Imovane funkar ju fint att ta då och då och sömnen är oerhört viktigt för allt sorts läkande - sover man inte så blir det verkligen pannakaka - dvs nyttan värderas högre än risken i ditt fall.

Se till att försöka lägga ribban på en lagom nivå, lagom utmaning och lagom trygghet. Gör saker du tycker om och mår bra av. Forcera inte. Det är faktiskt ok att må dåligt. Du mår ju inte dåligt exakt varje sekund och det är ju bra, eller hur? Och försök att inte ta ut all skit i förskott. Du vill inte må så här hela livet och kommer med stor sannolikhet inte att göra det heller. För visst är du på väg mot något bättre!? 
    tack, ja hoppas ju att på väg mot nåt bättre men det går långsamt o symptomen vill inte släppa. antar att man inte får va för emot medicin för det är ju det som får en att slappna av, men vissa här skriver ju att de som använt droger inte sen går att samtala med men de kanske handlar o mallvarligare droger än en som faktiskt e en medicin. men man blir lite rädd o fundersam, för en del säger ju att stesolid e en drog
Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?