Queenie70 skrev 2011-04-04 19:53:27 följande:
Självklart har ni tagit ett val att sluta, som jag redan skrivit om du läser ordentligt. Däremot är det inte lika med ett VAL att stanna i ett missbruk alla gånger.
Jag tycker du ska tacka din lyckliga stjärna för att du haft styrkan och de psykiska och fysiska förutsättningarna att skaffa dig ett drogfritt liv. Superstarkt jobbat, men ha samtidigt ödmjukheten att inse att alla inte har samma förutsättningarna och att en del faktiskt inte klarar av att sluta, utan att man för den sakens skull kan säga att de VÄLJER ett liv i missbruk.
De väljer. Precis som jag under väldigt lång tid valde. Vissa ändrar sig sedan och prioriterar andra saker, vilket gör att valet blir lättare. Jag förstår att det är svårt för er som inte varit beroende att förstå hur en människa kan välja att fortsätta missbruka, trots allt vi förlorar när vi gör det, men det är faktiskt så att vi gör ett val. Rent psykologiskt, så är det såpass enkelt att man fortsätter med ett visst beteende om det ger någon form av belöning (rus, eller - senare i missbruket - att man slipper må dåligt och tända av) tills de negativa konsekvenserna överväger de positiva. För många krävs det otroligt mycket för att det negativa ska överväga det positiva. För många så är inte ens hot om den egna döden tillräckligt negativt för att man ska välja bort missbruket. Det innebär inte att det inte finns ett val. Vissa känner helt enkelt inte att det är värt det. Du kan fortsätta med ditt trams om att människor inte har ett val hur länge du vill, men så länge ingen blir tvångsdrogad eller tvingad att ta droger på något annat sätt (nej, ens egna känslor är inte tvång), så handlar det om val.
Du kan ju förklara för mig hur man får i sig en dos heroin utan att välja att ta den. (Och beakta att man fortfarande väljer att ta om det är så att man tar för att man KÄNNER att man måste. Många gör saker för att de känner att de måste. De har ändå ett val att låta bli.)
Du verkar missa att heroinister är människor med fria viljor. Vi är bara människor som prioriterar annorlunda, på grund av att vi har ett beroende. Vår fria vilja finns kvar. Du hjälper ingen genom att påstå att vi inte har vår vilja kvar.