• sunatet

Hur påverkas människor som missbrukar heroin?

Det är alltid ett val att sluta ta heroin, eller vilken annan drog som helst. Att det är ett svårt val tar inte bort det faktum att det är ett val. Om man lyckas sluta, är motiverad, får stöd och förändrar sitt liv går det utmärkt att hålla sig drogfri även utan metadon eller subutex.

• sunatet
    carnitas01 skrev 2011-04-03 16:18:43 följande:
    Du verkar inte veta/förstå mycket om missbruk av opiater och såpass starka som heroin.
    För hade du så hade du inte dumförklarat de som är missbrukare av heroin, att det är bara välja och sluta med heroin.
    Utan någon fysisk hjälp alls.
    Jaha du, så det säger du? Jag dumförklarar ingen, jag säger bara att det är ett val. Att sluta missbruka heroin efter en lång periods dagligt intravenöst missbruk är otroligt svårt, men det är ett val man tar. Många orkar inte ta det valet, många är rädda för ett normalt liv (när man är van vid missbruk är ett normalt liv okänt och skrämmande), många hinner dö innan de hinner välja, många har ingen anledning kvar till att leva drogfritt. Men att fortsätta missbruka är ett val, att sluta är ett val. Hur svårt det beslutet än är att ta och genomföra, så är det likväl ett val. Eller menar du att alla som slutat inte har valt att göra det? Hur sjutton har det då gått till? Visst, det är väldigt synd om alla som inte klarar av att sluta, men det är likväl ett val. Jag respekterar de som inte orkar välja. Respektera du då mig som valt att sluta. För när jag slutade ta heroin var det ett val. När du säger att det inte är ett val tar du också ifrån mig den stolthet och glädje som jag har rätt att känna för att jag orkade göra det valet.

Har du själv missbrukat, eller vad är det som får dig att tro att du på något sätt vet mer än vad jag gör? 
  • sunatet

Det är fortfarande ett val. Ingen tvingar en att sätta nålen i armen. Jag vet att det KÄNNS som att man inte har något val, men det har man. Så länge ingen tvingar en så har man ett val, oavsett hur svårt valet är. Sedan är det så för de flesta, att det helt enkelt inte är värt det. Man älskar heroinet för mycket och de flesta som missbrukat länge har ingenting kvar att leva för, så det blir helt enkelt inte värt det. Dessa människor VÄLJER att det är för jobbigt. De kanske vill, vill, vill, men de vill inte tillräckligt, eller är inte tillräckligt motiverade, eller så blir det för svårt. Men de väljer fortfarande. Jag har all förståelse och respekt för dem, jag vet verkligen hur det är att sitta fast där och känna att man inte klarar av att sluta. Men det spelar ingen roll hur mycket man känner att man inte har ett val, faktum är att man har det. Det är dock okay om man inte känner att det är värt det.

• sunatet
    Queenie70 skrev 2011-04-03 20:48:17 följande:
    Om jag skulle vilja bestiga världens högsta berg, jag var TVUNGEN att göra det, för annars skulle jag förlora mina barn, mitt liv allt jag hade....så skulle jag fortarande inte klara det...Således är det inget val jag gör.
    Det är skillnad. Även om man kommer förlora sina barn väljer många att fortsätta missbruka. I många fall är tyvärr inte barn, jobb, lägenhet och så vidare tillräckligt för att man ska välja att sluta. Att jämföra det med någonting du är fysiskt oförmögen att göra är riktigt tramsigt. Du inser väl att man aktivt måste stoppa i sig en drog för att fortsätta missbruka? Valet är alltså att låta bli att injicera/röka/snorta heroin. På vilket sätt kan någon människa vara fysisk oförmögen att låta bli att göra det här?

Ni lyssnar inte. Det är ett väldigt svårt val som de som inte missbrukat inte förstår vidden av. Har man inte missbrukat så vet man inte hur stark makt drogen har över en. Men att drogen har den makten innebär inte att man själv inte har ett val. Ja, det är svårt, men det är fortfarande ett val. Jag vet själv att bostadslöshet, att man förlorar sin familj, att man förlorar sitt jobb osv, inte är tillräckligt starka faktorer. Tar man droger har man dessutom mycket svårt att förstå att de här sakerna kommer hända. När man väl förlorat dem känns det ännu mer meningslöst att sluta. Men det är fortfarande ett val.

Förklara nu för mig varför jag och många andra har slutat, om vi inte gjort ett val. Vad är det som orsakat detta? Har vi halkat in i drogfriheten? 
  • sunatet
    Queenie70 skrev 2011-04-04 06:34:00 följande:
    "Felet" ni gör är just det att ni likställer er med andra. Missbrukare är också individer. Alla har inte samma psykiska och fysiska förutsättningar. Det som du förmår att välja kanske inte din granne har resurserna att välja helt enkelt. Jag tror att det finns hopp för alla under rätt förutsättningar, men alla HAR dessvärre inte rätt förutsättningar, de kanske saknar de inre resurserna eller får inte den hjälp utifrån som de behöver. Nu vet jag inte vad för slags hjälp just DU har fått, och absolut inget ont om 12 stegs programmet som hjälpt många människor världen över till nyktra liv, men det jag har svårt för när det gäller 12-stegen, är lite av den syn som du ger uttryck för nämligen den att "kan JAG, så kan ALLA" Och blir man inte hjälpt av behandlingen så beror det bara på att man inte är motiverad. Så enkelt är det tyvärr inte....
    Nu gör du antaganden. 12-stegarna hävdar att det just inte är ett val. Jag går inte i tolvsteg. Men jag vill verkligen veta: Hur har vi som slutat slutat om vi inte tagit ett val?
  • sunatet

Det går att missbruka buprenorfin och metadon. Flera av mina vänner har dött av överdoser på just metadon. Det är mycket svårare att häva en överdos på metadon än en heroinöverdos. Tyvärr dör många missbrukare som håller på med opiater.

drottningen1970: Jag säger inte att alla kan genomföra det hela. För många blir det för svårt. Men när de väljer att inte genomföra sin drogfrihet så är även det ett val. Det är just det du inte verkar förstå, att man har ett val oavsett hur jävla svårt det är. Och det ÄR svårt. Jag förstår att många inte orkar. Men det är fortfarande ett val. Tyvärr verkar du läsa in i det jag säger att de som inte väljer att sluta är sämre människor. Det är de verkligen inte, de har det bara svårare. Men att det är svårare är inte samma sak som att det är omöjligt, eller att de inte har något val. Tyvärr är det ett mycket svårt val som få orkar ta. Men det är inte omöjligt för någon. Som missbrukare änner man sig ofta maktlös och då behöver man få höra att man kan, snarare än att man inte har ett val. 

• sunatet
    Queenie70 skrev 2011-04-04 19:53:27 följande:
    Självklart har ni tagit ett val att sluta, som jag redan skrivit om du läser ordentligt. Däremot är det inte lika med ett VAL att stanna i ett missbruk alla gånger.

Jag tycker du ska tacka din lyckliga stjärna för att du haft styrkan och de psykiska och fysiska förutsättningarna att skaffa dig ett drogfritt liv. Superstarkt jobbat, men ha samtidigt ödmjukheten att inse att alla inte har samma förutsättningarna och att en del faktiskt inte klarar av att sluta, utan  att man för den sakens skull kan säga att de VÄLJER ett liv i missbruk.
    De väljer. Precis som jag under väldigt lång tid valde. Vissa ändrar sig sedan och prioriterar andra saker, vilket gör att valet blir lättare. Jag förstår att det är svårt för er som inte varit beroende att förstå hur en människa kan välja att fortsätta missbruka, trots allt vi förlorar när vi gör det, men det är faktiskt så att vi gör ett val. Rent psykologiskt, så är det såpass enkelt att man fortsätter med ett visst beteende om det ger någon form av belöning (rus, eller - senare i missbruket - att man slipper må dåligt och tända av) tills de negativa konsekvenserna överväger de positiva. För många krävs det otroligt mycket för att det negativa ska överväga det positiva. För många så är inte ens hot om den egna döden tillräckligt negativt för att man ska välja bort missbruket. Det innebär inte att det inte finns ett val. Vissa känner helt enkelt inte att det är värt det. Du kan fortsätta med ditt trams om att människor inte har ett val hur länge du vill, men så länge ingen blir tvångsdrogad eller tvingad att ta droger på något annat sätt (nej, ens egna känslor är inte tvång), så handlar det om val.

Du kan ju förklara för mig hur man får i sig en dos heroin utan att välja att ta den. (Och beakta att man fortfarande väljer att ta om det är så att man tar för att man KÄNNER att man måste. Många gör saker för att de känner att de måste. De har ändå ett val att låta bli.)

Du verkar missa att heroinister är människor med fria viljor. Vi är bara människor som prioriterar annorlunda, på grund av att vi har ett beroende. Vår fria vilja finns kvar. Du hjälper ingen genom att påstå att vi inte har vår vilja kvar.
  • sunatet

Du missade den viktigaste frågan: Hur får man i sig en dos heroin utan att välja att ta den?

• sunatet

Har ni ens tagit heroin? HUR tror ni det går till? Svara på den enkla frågan om hur man får i sig en dos heroin, rent praktiskt, utan att välja att ta den. Det har ingen svarat på.

• sunatet
    Queenie70 skrev 2011-04-05 12:38:40 följande:
    Men snälla.......Har du svårt med läsförståelsen eller? Nu börjar jag surna till faktiskt. Vad är syftet med att ställa samma fråga om och om igen, utan att läsa de svar som givits?
    Du svarar inte på frågan. Du drar massa trams som är irrelevant. Du säger att det inte är ett val att sluta missbruka. Så länge man måste välja att sätta en dos heroin, så är det ett val. Så förklara nu hur man, praktiskt, får i sig en dos heroin utan att välja att ta den.

Det är ju uppenbart att du inte vet vad ordet "val" betyder.

fdmissbrukare: Ja, många missbrukare brukar intala sig själva att de inte har ett val. Det kallas självförnekelse. Jag har skjutit horse ganska länge men VALT att sluta. Och jag VÄLJER att inte börja igen. På samma sätt som du väljer om du tar droger eller inte. 
  • sunatet

Vad har du själv för erfarenhet av det hela?

• sunatet

drottningen, frågan var riktad till dig. Vad har du för erfarenhet av heroinmissbruk?

fbmissbrukare: Bra jobbat! 

• sunatet
    Anonym (fdmissbrukare) skrev 2011-04-05 14:17:29 följande:
    Jag har två barn. Dom blev inte omhändertagna. Dom var inte hemma vid tillfället. Mitt återfall slutade på akuten så jag "åkte fast" direkt om man uttrycker sig så. Jag fick akut hjälp med terapi och stödfamilj för barnen. Hade den hjälpen i ca två år. Då kände jag mig så bra/frisk så jag klarade av mitt liv själv igen. Jag har fortfarande kontakt med min kontaktperson. Att jag fick behålla mina barn men erbjöds hjälp tror jag var räddningen för mig!
    Skönt att du fick behålla barnen. Det är förståeligt att man snubblar någon gång och återfaller. Om en enda sådan företeelse leder till att man förlorar någonting så viktigt som sina barn, blir det väldigt mycket lättare att trilla dit totalt igen.
  • sunatet
    Queenie70 skrev 2011-04-05 16:07:13 följande:
    Inga personliga. Däremot har jag arbetat med missbrukare i ganska många år. Under några år var jag mest inriktad på just heroinmissbrukare och ofta då i samband med substitutionsbehandling.
    Okay. Ja, det är väldigt synd att vi missbrukare bemöts som viljelösa offer av de som arbetar för att hjälpa oss. Vi behöver inte få höra att vi inte har ett val, vi behöver få veta att vi har det men inte dömas om vi inte klarar av att ta det. Vi behöver få uppmuntras till att tro på vår egen styrka och vår möjlighet att välja ett annat liv.
  • sunatet
    Queenie70 skrev 2011-04-05 19:24:59 följande:
    Det vore verkligen tråkigt om du upplevt att du bemötts på det viset. Inget jag känner igen från min egen erfarenhet att det skulle fungera på det viset dock.
    Du gör det ju själv, genom att säga att alla inte har ett val. Det har de.
  • sunatet
    Anonym (,..,) skrev 2011-04-06 16:15:52 följande:
    men han valde ju att ta drogen, då ville han.
    Skönt med någon annan som delar min inställning.

Jag vet att det är svårt för människor som inte hållit på med droger själva att förstå att ibland väljer man helt enkelt drogen över allt annat. Det är ett val. De enda föredetta eller nuvarande missbrukare som på fullaste allvar tror sig inte ha ett val, är NA-medlemmar, som får det inbankat i sina huvuden att de är maktlösa och inte har någon egen fri vilja. En NA-medlem tror inte på sig själv tillräckligt mycket för att våga känna att den har tagit ett val som blivit ren. Men så är det ju också så att NA visat sig fungera för 5 %, samma mängd som lyckas sluta utan NA, samt att NA-medlemmarnas återfall generellt är värre än återfall hos de som inte är med i programmet. inte så konstigt om man intalas att man är svag och viljelös.
  • sunatet
    Anonym (pearl) skrev 2011-04-06 21:09:50 följande:
    Oj, HJÄLP vad du är fel informerad.. Wow!
    Ok, jag är en NA medlem, och jag är så långt ifrån maktlös, viljelös och inbankad att inte tro på mig själv. Jag vet att jag idag, drogfri har ett VAL. Jag kan välja att fortsätta att tillfriskna och jag kan välja att börja knarka igen. Om jag väljer att börja knarka igen, så tappar jag valmöjligheten ganska snabbt och blir absolut maktlös inför drogen.

Jag önskar dig ett program, då kanske du kunde lära dig att inte döma andra och kanske, kanske, skulle du kunna lära dig att inte ha så förutfattade meningar om andra människor, grupper och deras val.
    Jaha, du önskar mig ett program? Du tror inte att det kan vara så att jag varit på hundratals NA-möten och själv sett vilken sjuk sektmentalitet där är? Hur medlemmar pressas med skam, skuld och grupptryck. Hur alla som säger att de VALDE att sluta, får höra att "nej, så är det inte, vi är drogfria på grund av möten, vår högre makt, programmet". Jag vet hur det ser ut inom NA. Jag är inte felinformerad. Det är du som är indoktrinerad. Hoppas du tar dig ur det.

Drottningen: Skillnaden är att ingen väljer att stoppa i sig ett preparat som orsakar schizofreni. För att vara missbrukare måste man om och om välja att ta en drog. Du kan inte jämföra det med bergsklättring. Rätt jämförelse vore i sådana fall om du jämföra att låta bli att ta heroin, med att låta bli att bestiga ett berg. Det går inte att vara oförmögen att välja att låta bli att injicera en dos heroin. Det handlar inte om att människor är olika. Vi har alla det valet. Även om det är svårt för er som inte missbrukat att förstå att man väldigt ofta VÄLJER heroinet istället för allt annat. 
  • sunatet

Skärp dig nu. Du kan ju inte ens göra en jämförelse som inte är helt mongo. Skillnaden mellan att bli torterad och ta en dos heroin, är att man själv gör alltihop när det handlar om horset. Du kan aldrig välja vad andra ska utsätta dig för, men heroin är någonting man utsätter sig själv för.

Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?