sunatet skrev 2011-04-06 20:53:57 följande:
Skönt med någon annan som delar min inställning.
Jag vet att det är svårt för människor som inte hållit på med droger själva att förstå att ibland väljer man helt enkelt drogen över allt annat. Det är ett val. De enda föredetta eller nuvarande missbrukare som på fullaste allvar tror sig inte ha ett val, är NA-medlemmar, som får det inbankat i sina huvuden att de är maktlösa och inte har någon egen fri vilja. En NA-medlem tror inte på sig själv tillräckligt mycket för att våga känna att den har tagit ett val som blivit ren. Men så är det ju också så att NA visat sig fungera för 5 %, samma mängd som lyckas sluta utan NA, samt att NA-medlemmarnas återfall generellt är värre än återfall hos de som inte är med i programmet. inte så konstigt om man intalas att man är svag och viljelös.
oj vad bra skrivet!! håller med dig som fan!
att ja ginte har ett val är bullshit. ja, jag har fuckat upp en massa, och när man berättar en del för folk som inte har en aning så får dom nåt "stackars dig" i blicken. men nix, det är mitt fel, mitt val och mina fuck ups! och jag hade inte sårat en massa människor om jag inte hade valt drogen över dom.
har aldrig varit på nåt NA möte, har aldrig tagit ett återfall och varit ren i 6 år. NA är bajs i mina öron, att sitta och lova nån gubbe som inte ens finns nåt, nä, det funkar inte. då gör jag det hellre på mitt sätt.
och, för att överhuvudtaget orka med ett NA-möte så måste man ju knarka innan!!