Inlägg från: Anonym (,..,) |Visa alla inlägg
  • Anonym (,..,)

Hur påverkas människor som missbrukar heroin?

Anonym (Bekanten) skrev 2011-02-12 18:32:19 följande:
    ÄR det så? Jag vill inte tro det. Jag kan inte tänka mig att hon kommer fortsätta så här resten av livet och då inom några år eller nåt..
    Varför är det så? Jag fattar inte..Alltså jag fattar beroendet men att man liksom inte kan komma ifrån det...? Nånsin?
    nej, det är inte så. jag har varit beroende och har inte haft ett enda återfall sen jag slutade för 7 år sen. jag har ett bra liv nu och vet att jag inte kommer börja igen. visst, majoriteten av heroinmissbrukare faller tillbaka, men det är dumt som fan att säga att alla gör det.
  • Anonym (,..,)

och ja, självklart har man ett val!! man väljer att ta drogen, man trillar inte in i sprutan!
    vill du så kan du..vill du inte så skiter det sig!

• Anonym (,..,)
    Nenne666 skrev 2011-04-06 09:48:04 följande:
    Ja, det e dumt som fan. Man ska tro på återhämtning.

Men jag tycker ändå att man som anhörig inte kan lita helt på att det inte finns nåt som kan få en att falla tillbaka.

Men all lycka till dig.
    det håller jag med om! den enda som egentligen ska tro på sig själv är missbrukaren!
    tack!
  • Anonym (,..,)
    Nenne666 skrev 2011-04-06 10:04:20 följande:
    Men hur känner du?

Tror du på dig själv för at du måste det, eller tror du på dig själv geniunt inför dig själv?
    jag tror på mig själv. jag är helt säker på att jag inte kommer att börja igen.
    MEN, den dagen jag blir gammal, alltså jättegammal, DÅ tänker jag börja knarka igen!
  • Anonym (,..,)
    Nenne666 skrev 2011-04-06 13:08:20 följande:
    Enligt mina erfarenheter så är det tyvärr så att heroinister (som har korsat min väg) alltid återfaller och sen dör där dom dessutom (ibland) vart rena i många år. Ja, jag vet...jag kan ha haft otur och självklart gäller det inte alla. Jag VILL inte tro det heller.

Nu dog mitt ex av matadon och min barndomsvän dog på nyårsafton av metadon oxå. Jag vet inte vad jag vill säga med det, men känner rätt mkt hopplöshet i frågan.

För övrigt önskar jag verkligen er alla som kämpar i det nyktra med er själva och eran framtid all lycka och välgång.
    många heroinister som slutat och sen börjar igen dör pga att dom tar lika mycket heroin som dom brukade göra då dom knarkade. men, eftersom kroppen inte är van så tar dom en överdos.
  • Anonym (,..,)
    Nenne666 skrev 2011-04-06 13:09:48 följande:
    Men vad får dig å vilja det?
    hälften på skämt är det. men, eftersom du är så pass gammal så spelar det inte någon roll.
  • Anonym (,..,)
    Nenne666 skrev 2011-04-06 13:49:48 följande:
    Jodå, det känner jag till.  OCH det är inte utan att mitt ex oxå kände till det....han sa, kliver jag på det igen lär det bli min död, så det vill jag inte.
    Han klev in i det igen...och dog bara 1 år efter att vi gick isär.
    Vad jag menar är att drogen drev honom dit, trots att det skulle leda till nåt han egentligen inte ville.

Det är just det där jävla beroendet som ta över helt och hållet.
    men han valde ju att ta drogen, då ville han.
  • Anonym (,..,)
    sunatet skrev 2011-04-06 20:53:57 följande:
    Skönt med någon annan som delar min inställning.

Jag vet att det är svårt för människor som inte hållit på med droger själva att förstå att ibland väljer man helt enkelt drogen över allt annat. Det är ett val. De enda föredetta eller nuvarande missbrukare som på fullaste allvar tror sig inte ha ett val, är NA-medlemmar, som får det inbankat i sina huvuden att de är maktlösa och inte har någon egen fri vilja. En NA-medlem tror inte på sig själv tillräckligt mycket för att våga känna att den har tagit ett val som blivit ren. Men så är det ju också så att NA visat sig fungera för 5 %, samma mängd som lyckas sluta utan NA, samt att NA-medlemmarnas återfall generellt är värre än återfall hos de som inte är med i programmet. inte så konstigt om man intalas att man är svag och viljelös.
    oj vad bra skrivet!! håller med dig som fan!
    att ja ginte har ett val är bullshit. ja, jag har fuckat upp en massa, och när man berättar en del för folk som inte har en aning så får dom nåt "stackars dig" i blicken. men nix, det är mitt fel, mitt val och mina fuck ups! och jag hade inte sårat en massa människor om jag inte hade valt drogen över dom.

har aldrig varit på nåt NA möte, har aldrig tagit ett återfall och varit ren i 6 år. NA är bajs i mina öron, att sitta och lova nån gubbe som inte ens finns nåt, nä, det funkar inte. då gör jag det hellre på mitt sätt.

och, för att överhuvudtaget orka med ett NA-möte så måste man ju knarka innan!!
  • Anonym (,..,)
    Anonym (pearl) skrev 2011-04-06 21:09:50 följande:
    Oj, HJÄLP vad du är fel informerad.. Wow!
    Ok, jag är en NA medlem, och jag är så långt ifrån maktlös, viljelös och inbankad att inte tro på mig själv. Jag vet att jag idag, drogfri har ett VAL. Jag kan välja att fortsätta att tillfriskna och jag kan välja att börja knarka igen. Om jag väljer att börja knarka igen, så tappar jag valmöjligheten ganska snabbt och blir absolut maktlös inför drogen.

Jag önskar dig ett program, då kanske du kunde lära dig att inte döma andra och kanske, kanske, skulle du kunna lära dig att inte ha så förutfattade meningar om andra människor, grupper och deras val.
    felinformerad om vad?

du tappar ju inte nån valmöjlighet, du gör ett val. varför säger du att du tappar valmöjligheten?
  • Anonym (,..,)
    Queenie70 skrev 2011-04-06 22:01:31 följande:
    Kalle 36 har missbrukat sedan han var 11. De senaste 20 åren har han injecerat heroin flera gånger om dagen. Ett antal överdoser och vändor på avgiftning har det blivit. Han har nu både hepati och Hiv och har skjuter mellan tårna för alla andra ställen är förstörda. Kalle är trött, Kalle vill ha hjälp. Kalle känner att NU, NU får det vara nog, denna gång ska han bli drogfri. Kalle knallar iväg till avgiftningen för att lägga in sig, men då läget inte är av aktut art blir han avvisad med hänvisning till att det inte finns nån eftervårdsplanering och att han ska ta kontakt med sin socialsekreterare. Tyvärr är det fredag kväll, så nu gäller det för Kalle att försöka hålla kvar motivationen under helgen. Kalle tar de doser han behöver för att inte bli abstinent under helgen och kontaktar sin socialsekreterare måndag morgon. Hon sitter i möte och har telefontid mellan 13 och 14. Återkom efter lunch. Efter lunch får Kalle tag på sin socialsekreterare och erbjuds en tid om två veckor.... Mirakel av alla mirakel så lyckas Kalle trots att han är i aktivt missbruk, hemlös och aldrig vet var han ska vakna upp på morgonen hålla tiden och dyker upp på den utsatta tiden efter två veckor. Kalle vill åka till ett behandlingshem han hört mycket gott om och som han känner skulle passa honom. Kommunen har dock bestämt att man ska satsa på öppenvårdbehandling och erbjuder honom denna. Kalle undrar hur det ska gå när han inte har någonstans att bo. Socialtjänsten informerar om att det finns boenden att erbjuda, men då måste han först vara drogfri...Moment 22...And i can go on and on....
    exakt sådär var det för mig. men fortfarande var det mitt val att fortsätta knarka. jag bodde på gatan, horade för att få pengar och umgicks med folk som var som mig. jag ville sluta, men när jag inte fick hjälp, ja, då valde jag att fortsätta. det är mitt val, hur lite hjälp jag än fick var det iaf mitt val!! jag trillade som sagt inte in i en hög med knark!
Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?