• Skehamn2012

Borde man kunna döma folk till "äkta" livstidsstraff här i Sverige? Att man helt enkelt får sitta i fängelse resten av sitt liv

Vad tycker ni. Borde tex mördare få sitta inspärrade resten av sina liv?

Ska vi ha ett livstidsstraff som verkligen innebär livstid, alltså fängelse resten av sitt liv. För min del välkomnar jag det. Dom allra värsta brottslingarna förtjänar inte att få komma ut i frihet igen..

Allt fler grova brottslingar ansöker om tidsbestämt straff. Varför ska dom ha det egentligen? Har dom ingen skam i kroppen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde man kunna döma folk till "äkta" livstidsstraff här i Sverige? Att man helt enkelt får sitta i fängelse resten av sitt liv
  • Queenie70

Ja jag anser att en del människor aldrig mer ska få chansen att vistas ute i samhället igen. Om det sen är straff, eller vård inom psykiatrin kanske kan variera. Men vissa individer har försatt sina chanser bland oss andra.

• Queenie70

Rent generellt kan man inte säga (anser jag) att just en mördare aldrig mer ska få komma ut.

• krompa

JA. Livstid är ju livstid...
    Däremot bör man nog fundera mer på att ge tidsbestämda straff och sedan börja hålla dem... Vissa bör aldrig komma ut igen.

• Menhir

Nja, eftersom man inte till 100% kan garantera att folk blir oskyldigt dömda så är såväl livstidsstraff som dödsstraff inte acceptabelt.

Och egentligen kan man väl få livstidsstraff om man döms till rättsspykiatrisk vård - har vi inte en man som suttit inspärrad på rättspsyk i en helsikes massa år??

Det kan nog finnas ett skyddsskäl i vissa fall men då borde rättspsyk komma på fråga, att spärra in folk som hämnd är inte värdigt ett modernt samhälle.

• Kjell2

Vi har äkta livstidstarff idag. Domstolarna kan döma till livtid och gör det.Det sitter folk inne på livstid.

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Nej, jag tror på vård och förändringar. Jag tror inte på att stämpla människor som onda och att det bestäms att hen aldrig kommer att förändra sig. Jag tror inte på att tid i fängelse ska vara rena och skära straff, det slutgiltiga målet ska alltid vara att personen ska ångra sina brott och förändra sig själv. Om en person aldrig blir så pass frisk att han inte längre är en fara, så vill jag heller inte att personen ska gå på våra gator. Det är just det här med att man bestämmer i förväg att en person inte ska få frihet, man dödar i princip all utveckling hos individen och man förvarar bara personen tills hen dör.

Jag anser inte att det är okej att mörda någon och det är givetvis tragiskt. Men man kan aldrig få tillbaka någon som är död, oavsett om mördaren aldrig kommer ut igen. För mig handlar rör det sig om principer och viss moral.

• Gurkburk

Vi har ju iofs livstidsstraff idag, men jag förstår vad du menar. Nej, jag tycker inte att vi ska införa livstid utan möjlighet att komma ut i förtid. Jag anser att det ska bedömmas från fall till fall som det görs idag. Om någon ska hållas inlåst på livstid ska det inte handla om hämnd utan för att personen anses för farlig att släppa ut i samhället. Det kan man omöjligt veta i förväg utan måste bedömmas individuellt.

• Linda1976
    Kjell2 skrev 2011-02-12 18:22:20 följande:
    Vi har äkta livstidstarff idag. Domstolarna kan döma till livtid och gör det.Det sitter folk inne på livstid.
    Det var min tanke också!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Blind Urmakare

Annat: Vi har livstidsstraff idag dock är det rättspraxis att man ska få ansöka om tidsbestämt efter... Nu minns jag inte exakt när och jag orkar inte kolla upp. Efter 10-14 år har jag för mig. Jag anser inte att man ska ta bort möjligheten att få ett livstidsstraff omvandlat till tidsbestämt.

millus.se | Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • linas fina

Spontant kan jag känna -nej det är för grymt att behöva sitta hela sitt liv. Men så tänker jag på typ Anders Eklund och hans grymma brott mot Engla och kan tycka att han vill jag fasiken inte ha ut i samhället någonsin igen. 

Svar på tråden Borde man kunna döma folk till "äkta" livstidsstraff här i Sverige? Att man helt enkelt får sitta i fängelse resten av sitt liv