Inlägg från: Mitt Älskade Barn |Visa alla inlägg
  • Mitt Älskade Barn

Hur "uppfostrar" ni era 2 åringar, vilka rutiner har ni, etc.

Har en liten parvel som blir 2 år i April. Han har en järnvilja och har blivit väldigt trotsig. Jag känner att det är delvis mitt fel, som inte har varit tydlig nog med vad man får göra och vad man inte får göra.

Kan ni som har barn runt 1,5 - 2 års åldern delge hur eran vardag ser ut, vilka rutiner ni har och så vidare.
    Vart går liksom gränsen för er när barnet ska få utforska och upptäcka saker och när får det vara stopp?
    (t.ex sonen som upptäckt fjärrkontrollen och att man kan byta kanal osv...)

Berätta gärna detaljerat om vad just ni har för regler som ni känner fungerar bra för er!

Tack på förhand=)

• Svar på tråden Hur "uppfostrar" ni era 2 åringar, vilka rutiner har ni, etc.
  • Mitt Älskade Barn
    lövet2 skrev 2011-02-12 19:34:41 följande:
    Inte 2 år ännu?
    Tja, det innebär hos oss inga regler för barnet, utan det är vi vuxna som tar på oss ansvaret för att inget ska gå på tok. Vi lägger undan sådant barnet inte får ha och stänger till rum där barnet inte klarar av att vara utan övervakning. I mina ögon är ett barn under 2 år för litet för att uppfostra på det sätt du talar om.
    Okej, jag tycker "uppfostran" kanske är fel ord. Men exempel som jag tror du kanske skulle hålla med mig om att man kanske bör tala om för barnet på ett sätt som de kan förstå att de gör fel är; (hämtat från egna upplevelser)

- Slår på katterna. (Säger NEJ, och visar honom hur man "klappar fint." när han då gör det, berömmer jag honom. (Självklart är det vi som vuxna som har ansvaret att se till att sonen inte gör illa katterna, men om vi jämt skulle hålla dem undan från honom kan vi ju aldrig lära honom vad som är rätt/fel.)

- Lägger mat i vattenglaset. (Från början tyckte jag att han skulle få prova att göra saker och utforska, men när han gör det vid varje måltid så måste man ju sätta gränser.) Då säger jag återigen NEJ, och gör han ändå om det - tar jag undan vattenglaset.
Svar på tråden Hur "uppfostrar" ni era 2 åringar, vilka rutiner har ni, etc.