• Anonym (Hjälp!)

Magproblem för vår 7 månaders!

Hej! Vår dotter har nu under senaste veckan bajsat ganska så tätt. Har aldrig någonsin varit sällan mellan bajsblöjorna men det har ökat. De senaste dygnen har vi bytt mer än 12 bajsblöjor/dygn. Ofta väldigt lite och löst. Vi byter såklart på en gång och kollar ofta, ofta! Men trots detta har hon nu blivit rejält röd med små "sår". Smörjer med Inotyol som jag annars tycker funkar bra. Luftar rumpan flera tim/dag då hon får vara på golvet naken. Ändå tycks det inte bli bättre. Vi ger blåbär ett par gånger/dag till efterrätt. Vi har bytt mild havre välling mot majsvälling idag. Hon får välling 2 ggr/dag. Äter jättebra med mat i övrigt+ amning 3ggr/dag. Men nu har vi bytt blöja ett flertal gånger även efter nattning vilket inte brukar vara vanligt! Nu är ju frågan vad detta kan bero på... Ska vi prova mjölkfri välling kanske? Vad kan man mer ge som "stoppar"? Hon verkar ju absolut inte sjuk då hon i övrigt är som vanligt, men gnäller förståss så fort hon har bajsat eftersom det antagligen svider! Men hon äter som sagt bra!

• Svar på tråden Magproblem för vår 7 månaders!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att hon har tolv lösa avföringar per dag kan innebära att hon haft/har en magsjuka och då brukar diarrerna hålla i sig upp mot en till två veckor. Därefter tycker jag att ni bör kontakta sjukvården för att utesluta någon form av bakomliggande orsak, som tex allergi.

Stoppande/mild kost för henne kan vara majsvälling, rårivet äpple, morotssoppa (1 burk morotspuré barnmat, 1,5 burk vatten, 2 tsk socker o 1 krm salt), banan, ris och blåbär till exempel. Du kan även ge henne Sempers magdroppar, som hjälper till att upprätthålla balansen i magen/tarmen.

Visst skulle du kunna prova att erbjuda mjölkfri välling, men då krävs det egentligen att du provar helt komjölksfri kost för att man skall kunna bedöma om det rör sig om allergi.

Är hon fortsatt pigg tycker jag att du kan fortsätta några dagar till med stoppande kost, för att se om hon blir bättre. I annat fall tycker jag att du kontaktar barnläkare.

Vad gäller hennes blöjdermatit, så är det bra att du byter ofta, luftar mycket, gör gäna rent med mild tvål medan du sköljer rent henne under kranen och smörj några dagar med en mild hydrokortisonsalva. Smörj 2 ggr per dag i cirka fyra dagar och använd zinkslava däremellan, blir det inte bättre eller värre så kontakta BVC för koll.

MVH

Christine

• Anonym (Hjälp!)

Hej! Tack för bra svar. Det har blivit bättre. Igår hade hon betydligt förre bajsblöjor men ändå många. Den värsta rritationen i rumpan har lagt sig men hon är inte helt bra än. Vi bytte vällingen i lördags och som sagt blev hon bättre igår. Dock fick hon lite sämre aptit igår som håller i sig idag men hon äter ändå hyfsat. En halv stor burk ist för en hel osv. Har smörjt med zinksalva nu ist för Inotyol samt luftat mycket. Hon är i övrigt pigg!

Svar på tråden Magproblem för vår 7 månaders!