Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

Magproblem för vår 7 månaders!

Hej!

Att hon har tolv lösa avföringar per dag kan innebära att hon haft/har en magsjuka och då brukar diarrerna hålla i sig upp mot en till två veckor. Därefter tycker jag att ni bör kontakta sjukvården för att utesluta någon form av bakomliggande orsak, som tex allergi.

Stoppande/mild kost för henne kan vara majsvälling, rårivet äpple, morotssoppa (1 burk morotspuré barnmat, 1,5 burk vatten, 2 tsk socker o 1 krm salt), banan, ris och blåbär till exempel. Du kan även ge henne Sempers magdroppar, som hjälper till att upprätthålla balansen i magen/tarmen.

Visst skulle du kunna prova att erbjuda mjölkfri välling, men då krävs det egentligen att du provar helt komjölksfri kost för att man skall kunna bedöma om det rör sig om allergi.

Är hon fortsatt pigg tycker jag att du kan fortsätta några dagar till med stoppande kost, för att se om hon blir bättre. I annat fall tycker jag att du kontaktar barnläkare.

Vad gäller hennes blöjdermatit, så är det bra att du byter ofta, luftar mycket, gör gäna rent med mild tvål medan du sköljer rent henne under kranen och smörj några dagar med en mild hydrokortisonsalva. Smörj 2 ggr per dag i cirka fyra dagar och använd zinkslava däremellan, blir det inte bättre eller värre så kontakta BVC för koll.

MVH

Christine

Svar på tråden Magproblem för vår 7 månaders!