• Takid

Vad kan din 3-månaders bebis?

Jag har en liten kille som blir 3 månader nästa vecka. Kollade på nätet och i böcker vad en bebis på 3 månader "ska kunna" och jag tycker inte att han kan nästan något av det... Så min fråga är vad kan era små i samma ålder? Motoriskt och språkligt?

Min kille kan lyfta på huvudet när han ligger på mage (en kort stund) men han vilar inte på underarmarna direkt
    Han leker med sina händer
    Han ler och skrattar (utan ljud) väldigt mycket
    Han behöver fortfarande stöd bakom nacken (ifall huvudet far åt sidan eller bakåt) när man bär honom
    Han tittar en in i ögonen hela tiden när man pratar med honom
    Han slår efter sina leksaker i babygymet
    Han kan ta tag i en leksak med händerna men inte speciellt intresserad och vet knappt om han vet att han gör det

• Svar på tråden Vad kan din 3-månaders bebis?
  • miljarden

Vår kille kan i princip samma saker och inte mycket mer. Men han är inte så bra på att slå på grejer i gym eller liknande och tar inte tag i leksaker. Han snackar en hel del förstås. 
    Är det nåt särskilt som oroar dig eller är du bara nyfiken? 

• Mina3älsklingar

min son som nu e 31/2 månad kan oxå samma saker men han brukar skratta högt, o "prata" i en kvart oavbrutet, o så försöker han även ta sig upp om han ligger på rygg genom att lyfta lite på sitt huvud, men detta började hn me nu de sista två veckorna så MYCKET händer me dessa små bara på några dar..o min son ar bara nu den senaste veckan börjat sträcka sig efter saker på babygymmet. alla barn e ju såå olika=)

• Takid

Jag är mest bara nyfiken, tyckte att det lät så mycket som radades upp vad bebisar "kan" när de är 3 månader... Min lillkille babblar nästan ingenting, men det gjorde inte storebror heller (fast idag när han är 5 år så är han inte tyst en endaste minut ).

• Mina3älsklingar

jepp, vet precis va du menar, min stora pojk e snart 6 å han PRATAR kan ja då säga..
    men som sagt så kan ju mycket hända bara på några dar..Flört

• lolcat

vår tjej är 3 månader och en vecka.

Hon slår efter saker i babygym.
    Hon sträcker sig inte efter saker annars utan man måste sätta dom mot händerna för att hon ska reagera
    och när hon får dom vet hon inte riktigt vad hon ska göra. Har inte helt upptäckt händerna.
    Snackar rätt mkt och skrattar.
    Helt stadig i huvudet, har inte behövt hålla i det sedan hon var 2 månader (om man inte lyfter henne snabbt eller på nåt konstigt sätt)
    Försöker vända på sig men lyckas inte ännu
    Kan ligga länge på mage och hålla upp huvudet.

• Freijah

Min son blir 3 månader på onsdag och han är väldigt stabil i nacken/ryggen.
    Håller upp huvudet utan problem när han ligger på mage,
    sprattlar med benen, nästan så han "knuffar" sig fram med benen när han ligger på mage.
    Skrattar och gurglar och "pratar" en väldans massa.
    Har jättebra ögonkontakt när man pratar och leker med honom.
    Försöker vända sig när han ligger på rygg.

Dock har han så gott som INGET intresse för leksaker..
    Han följer dom med blicken om man har dom framför honom, men han försöker inte "ta tag" i dom.
    Sprattlar en massa i babygymmet, men det ser inte ut som det är en medveten handling för att nå leksakerna.
    Får han trots allt tag i en leksak så känner han lite på den o slår på den, sen är han klar med det.

• Busymommy

Min son kan det din kan!
    Han är mest nöjd på ryggen, han pratar mycket och skrattar, några gånger högt.
    Han ligger mest och sprattlar vid babygymet. Han gillar inte att ligga länge på mage, en stund går bra, han orkar inte hålla upp huvudet så länge, borrar ner ansiktet och blir ledsen efter en stund.
    Vi får oxå ha lite koll på hans huvud, han är hyfsat stadig, men intehelt.

• lottablom

Min dotter kan det din kan..

Hon har varit stabil i nacken ganska länge nu och behöver inget stöd.. Ligger ofta brevid i soffan och jollrar på :) Har precis börjat få kontroll över händerna och sitter ofta och tittar mot dom :) Skrattar högt har hon gjort några enstaka gånger, Men vi får många leenden om dagarna :)

Svar på tråden Vad kan din 3-månaders bebis?