• JRS

    Hur länge ska man orka?

    Hej.
    Jag är ny på sidan men har suttit hela kvällen och läst genom forumet om oförklarig barnlöshet. Jag och min sambo har försökt få barn i fem år nu. Vi har gjort 8 ICSI behandlingar totalt och jag har satt in 12 ägg. Under dom här åren är allt jag lyckats åstakomma ett missfall i vecka 6. Det ser jättebra ut varenda gång och man har satt in hur många "guldägg" som helst. Men det fungerar ändå aldrig och ingen förstår varför. När vi gick över 100.000:- så slutade jag räkna pengar men nu börjar det psykiska och ekonomiska verkligen tära ordentligt. Fick 2 ägg insatta för en dryg vecka sedan men om dom inte fungerar vet jag inte vad vi ska ta oss till. När är det nog? Hur länge har ni andra försökt och hur länge ska man orka? Borde jag lägga ner eller se mig om efter alternativ?

  • Svar på tråden Hur länge ska man orka?
  • Hope78

    Oj va jobbigt. Jag lider med dig, vi är på vårt första år av försök o min ångest tycker jag är jobbig... kan inte ens föreställa mig hur det är för er...

    jag har inga bra råd, har ej varit i din situation med att vänta så länge o så många "hopp" som inte infrias...

    men sänder en styrkekram, hoppas det ordnar sig för er! Jag håller verkligen tummarna för denna gång!
    Lycka till!

  • kämpe82

    Hej JSR!
    Jag och min sambo är i liknande situation som er. Jag är på RD 9 idag efter vårt 5.e IVF-försök. Jag har aldrig ens blivit gravid och det vara bara första gången de satte tillbaka 1 embryo, resten av gångerna har vi fått 2 embryo tillbaka men det lyckas ALDRIG ändå Gråter Jag har TD nästa lördag men känner redan nu att ngt är på gång och att mensen är på väg ordentligt! Hur känner du dig i magen nu då? Jag blir bara så trött och jag förstår dig fullt ut och ställer samma fråga: Hur ska man orka och vad gör man liksom? Jag håller tummarna för oss båda!

  • kattenizze

    Hej!
    Ja, det kan man undra faktiskt. När är det nog? Nu har jag börjat tömma sparkontot, och det känns inte bra det här. Jag funderar mer och mer på äggdonation, fördelen är att jag kan vänta några år till som jag behöver för att gå klart min utbildning som jag är mitt uppe i. En syssling (som också gjort många IVF:er, det här ligger nog i släkten för det är få barn på den sidan) gjorde ÄD och fick tvillingpojkar och den lyckan hon visade på dopet var helt underbar att se. Det är ju många frågor med det också, men just nu känns det som det enda återstående alternativet för oss. Vi ska göra ett sista IVF-försök nu alldeles snart, men tror inte på det längre.


    Skickar en jätteönskan om att det har tagit sig den här gången för er! 12 insättningar är ju mycket, kanske dags att börja titta på andra alternativ? Man ska vara rädd om sig också under den här urjobbiga processen.

  • JRS

    Hej. tack så jättemycket för att ni uppmuntrar mig. Jag hoppas verkligen det går vägen för er också. Är så himla påfrestande att gå igenom en sån här process. Det är hopp och förtvivlan om vart annat.
    Det känns bra i magen just nu men jag brukar inte få mens förren några dagar innan testdagen och det är ju ett tag kvar dit.
    Tack för tipset om äggdonation jag har försökt forska lite i det men det verkar vara rätt dyrt och våra pengar börjar också ta slut. Men det får väl lösa sig på nått sätt. Vi pratade om att det här skulle bli vårt sista försök, man kommer ju till en gräns där man ifrågasätter vad som är rimligt och hur mycket man orkar, och så har jag tappat tron om att ens IVF kan lösa våra problem.
    Nu håller jag verkligen tummarna för att det går bra för oss alla och att det här blir vårt bebisår.

  • Simon05

    Hej på er!

    Är i en liknande sits jag med. Skillnaden är att jag har en son sen förut som fyller 6 i år. Men vi har försökt få syskon till honom i ca 5 år nu...gjort 3 ivf och satte in vårt lilla frysta ägg i måndags...Känns lite som sista chansen nu...Tyvärr känns det som om mensen är på G...
    Inget "fel" hittat på någon av oss, förutom att sonen förlöstes med akut kejsarsnittt och att ärret i livmodern är ganska stort. de säger att det inte ska påverka men...
    Jag håller tummarna för er alihop!

    Kram på er!

  • hiron

    hej tjejer! känns som jag också platsar bra i en sån här veterantråd! jag känner så mkt med er alla - det finns inte ord för att beskriva vilket helvete vi går igenom. som att leva i ett djupt svart hål och ständigt försöka ta sig upp mot ljuset, och ständigt falla tillbaka platt på rygg! som att man lever utanför livet på ngt sätt, att livet runtom inte angår en längre.

    fick ett negativt test imorse (bara RD 10, så inte definitivt men ändå), det är vår 6e återföring. har haft massor med symptom men som det verkar bara för att retas .tillhörde till att börja med det 'lyckliga skaran' som lyckades på första försöket, tills de efter tre månader upptäckte ett mkt allvarligt kromosomfel och vi fick avbryta. sen en annan gång blev det tidigt missfall, resten ingenting. nästan alltid ser allt 'perfekt ut. kan bara inte förstå varför???? ingen verkar ha ngt svar, eller ens ideer om vad det kan bero på. frågar mig precis just den frågan: hur länge orkar man?? hur länge är det mening med att fortsätta? och vad riskerar man under tiden?? relationen?? förståndet?? även karriären och det sociala livet tycker jag. ekonomin förstås...i princip allt tycks stå på spel.

    funderar på om aborten vi blev tvungna att göra kan ha ställt till med ngt, ngn som hört att det är möjligt??

    trots allt är vi iallafall inte ensamma! kram på er!!

  • Simon05

    Hej tjejer

    Verkar som om även 4:e försöket misslyckades...har börjat blöda lite nu...känns som om mens är på G...
    Fy, vad jobbigt allt känns! Men får väl bryta ihop för att sen börja vägen tillbaka igen...får se om vi orkar med fler försök nu. Mannen tycker att det räcker nu men jag vet inte om jag är redo att ge upp än.

    Jag håller tummarna för er andra! Hoppas på plus för er nu!

  • JRS

    Simon05: Gud va tråkigt att mensen är på väg. Usch finns verkligen inget värre när man kämpar så. Dom har inte hittat någe riktigt fel på oss heller och då känns det nästan ännu mer hopplöst. Du får glädjas åt din son nu när det är jobbigt. Förstår att du inte vill ge upp, kämpa på. Skickar styrkekramar.

  • JRS

    Hirondelle: Ja det är då ett rikitgt helvete, bra beskrivet annars, jag har så svårt att förklara för folk i min omgivning hur jag känner mig men du sa det bra.
    Va hemskt att behöva ta bort din bebis. Jag fick missfall förra behandlingen. Tidigt inte alls som för dig men jag mådde jättedåligt. Känner verkligen med dig.
    Det är samma här. Finns ingen som kan ge oss några svar. Jag får guldägg efter guldägg men ingen fattar varför det inte fungerar. Och jag vet inte hur länge jag pallar. Det är hela tiden, ok bara en gång till nån gång måste det ju gå vägen. Men icke. Det här tär verkligen på allt i ens omgivning. På mig och min sambo (även om han är jätte stöttande) mitt jobb, kommande studier, andra planer man har i livet. Allt sätts på paus för det här kräver verkligen all energi jag har. Livet går vidare och jag bara står kvar och förlorar mer och mer i väntan på mitt lilla underverk känns det som.  Håller tummarna för dig!

  • Simon05

    Idag kom mensen på riktigt... :( Så himla jobbigt varje gång även om jag känt av i flera dagar att den har varit på gång... Nu tar vi en liten paus med ivf så får vi se om vi kanske gör fler försök senare. Får väl börja spara ihop lite pengar först i alla fall..
    Jag ska fortsätta med min akupunktur, jag känner att jag får kraftigare ägglossning och mer hormoner i kroppen när jag går på det. Ska även prata med min läkare om det finns något vi kan göra som inte kostar så mycket. Kanske tabletter och en spolning till...vi får se vad de säger!
    Jag ger inte upp riktigt än! :)

  • hiron
    JRS skrev 2011-02-21 20:43:56 följande:
    Hirondelle: Ja det är då ett rikitgt helvete, bra beskrivet annars, jag har så svårt att förklara för folk i min omgivning hur jag känner mig men du sa det bra.
    Va hemskt att behöva ta bort din bebis. Jag fick missfall förra behandlingen. Tidigt inte alls som för dig men jag mådde jättedåligt. Känner verkligen med dig.
    Det är samma här. Finns ingen som kan ge oss några svar. Jag får guldägg efter guldägg men ingen fattar varför det inte fungerar. Och jag vet inte hur länge jag pallar. Det är hela tiden, ok bara en gång till nån gång måste det ju gå vägen. Men icke. Det här tär verkligen på allt i ens omgivning. På mig och min sambo (även om han är jätte stöttande) mitt jobb, kommande studier, andra planer man har i livet. Allt sätts på paus för det här kräver verkligen all energi jag har. Livet går vidare och jag bara står kvar och förlorar mer och mer i väntan på mitt lilla underverk känns det som.  Håller tummarna för dig!
    alla tummar for dig ocksa!!!
  • JRS
    Simon05 skrev 2011-02-23 08:48:40 följande:
    Idag kom mensen på riktigt... :( Så himla jobbigt varje gång även om jag känt av i flera dagar att den har varit på gång... Nu tar vi en liten paus med ivf så får vi se om vi kanske gör fler försök senare. Får väl börja spara ihop lite pengar först i alla fall..
    Jag ska fortsätta med min akupunktur, jag känner att jag får kraftigare ägglossning och mer hormoner i kroppen när jag går på det. Ska även prata med min läkare om det finns något vi kan göra som inte kostar så mycket. Kanske tabletter och en spolning till...vi får se vad de säger!
    Jag ger inte upp riktigt än! :)
    Nej, va tråkigt att mensen kom. Man hoppas ju så in i det sista. Kanske kan vara skönt med en paus ett tag. Man behöver ladda batterierna och hämta lite energi emellanåt.
    Låter smart att börja kolla lite fler alternativ (och billigare) alla försök är ju värda att prova.
    Kämpa på, jag hoppas akupunkturen kan hjälpa dig så du får ett syskon till sin son.

    Hoppas vi plussar snart!
  • june777

    Hej
    det var tråkigt därför att Jag är nästan likadan. Jag har försökt med icsi tre gånger. den första hade Jag tre ägg  och fick Jag embryo tillbaka  ett men det var inte lycka. På andra gånger fick Jag 6 ägg och fick embryo tillbaka ett men det lycka inte, Jag var ledsen. jag väntade för att göra tredje försök nästan 8 månader. Jag åter tillbaka till kliniken igen. Jag började med mediciner igen och fick 6 ägg. jag fick embryo tillbaka två st. Jag hoppas att dena skulle bli bra men det blev inte som Jag skulle.Nu vet Jag inte var Jag ska förtsätta eller avslutar.När man sittar och läser  på tråden så vill man förtsätta.GråterGråter

  • tjorvas

    2:a ivf-försöket, försökt få barn i 3 år. Fick mens idag på ruvardag 14, dock ingen mensvärk konstigt nog. Är inte i närheten av många andras kämpande men idag känns det förjävligt. Stora kramar till alla som kämpar. Livet är inte rättvist....sörjer med ett glas rött...ok 2 blev det!:/

  • JRS

    June777: hej jag förstår din förtvivlan. Är så himla jobbigt när det inte funkar som man vill när man kämpar så. Jag har också svårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Man orkar ju som sagt inte hur mycket som helst.


    Tjorvas: Har du ett försök kvar som är bekostat åt dig eller ägg i frysen som du kan sätt in? I såna fall kan det ju vara en lite tröst, även om jag förstår att allt känns förjävligt just nu. nej, livet är verkligen inte rättvist, usch.

    Skickar stora styrkekramar till er tjejer.

  • lotten28

    Hejsan!
    Jag och min sambo har försökt få barn i 8 år och gjort 8 eller 9 IVF-försök. Dessa år har varit en enda stor berg & dalbana där man har slitits mellan hopp och förtvivlan.  När vi började försöka var jag 25 år och är nu alltså 33 år, på god väg mot 40.
    I vanliga fall är jag en ganska positiv person, jag försöker alltid se nåt bra i allt elände som drabbar mig, men när det gäller barnlösheten har jag väldigt svårt att hitta nåt som är positivt. 
    Under de första åren av vår kamp mot barnlösheten, oroade jag mig ständigt för att jag om ett antal år skulle sitta här med alla landstingsbetalda IVF-försök förbrukade, en stor skuld, på väg att bli för gammal och fortfarande vara barnlös. Jag mådde så dåligt för jag var övertygad om att mitt hjärta inte skulle överleva den sorgen det skulle innebära. Idag är jag precis där jag i mina värsta mardrömmar befarade att jag skulle hamna och jag lever fortfarande, mitt hjärta höll, även om det många gånger varit på gränsen att brista. Om jag jämför hur jag mår idag med hur jag mådde då, så mår jag trots omständigheterna ganska okej.
    Jag har förlorat så många år då jag bara har oroat mig, varit deprimerad och glömt bort att leva. Någonstans mitt i röran så tror jag att jag bestämde mig för att nu får det vara nog, barnlösheten ska inte få ta fler år ifrån mig. Vi har fortfarande inte gett upp hoppet om att en dag bli föräldrar, vi kommer definitivt göra fler IVF-försök, en tanke om adoption har möjligen väckts och jag pendlar fortfarande mellan hopp och förtvivlan. Skillnaden nu är att jag därimellan försöker tänka att oavsett om ödet har bestämt att vi ska förbli barnlösa eller bli föräldrar, så ändras inte detta av att jag straffar mig själv genom att sluta leva. De dagar jag mår pest så tillåter jag mig själv att göra det, så gott det går, och bättre dagar försöker jag umgås med mina syskonbarn som är så härliga, inte längre avskärma mig från släkt och vänner, och ta dagen som den kommer.
    Det är inte så lätt som det kanske låter, men jag övar lite varje dag, försöker vara förlåtande mot mig själv, det är ju trots allt en jättesorg att inte kunna få de efterlängtade barn som man älskar så mycket redan innan det blivit till.
    Jag hoppas dessa ord kan kännas lite bra i alla fall för någon och kom ihåg att det finns hopp även för oss som kanske förblir barnlösa. För bara ett par år sedan hade jag bara fnyst åt detta påstående och tänkt att människan är inte klok, det är okej det också.

    Fortsätt hoppas, hoppet är det sista som överger oss:)

  • Tjobabi

    Lotten28!
    Dina ord berör! Känns skönt att se dig skriva att man klarar det även om man gått sönder miljoner gånger på vägen. Jag hoppas det kommer en dag när man klarar att sen höggravid utan att vända bort huvuder för att slippa se. Med risk för att sätta griller i huvuder på er...  Ni har inte funderat på att testa ägg/spermie donation? Kan ju kanske vara ett alternativ?

  • lotten28
    Tjobabi skrev 2011-06-20 20:36:27 följande:
    Lotten28!
    Dina ord berör! Känns skönt att se dig skriva att man klarar det även om man gått sönder miljoner gånger på vägen. Jag hoppas det kommer en dag när man klarar att sen höggravid utan att vända bort huvuder för att slippa se. Med risk för att sätta griller i huvuder på er...  Ni har inte funderat på att testa ägg/spermie donation? Kan ju kanske vara ett alternativ?
    Hej Mela!
    Nej det har vi faktiskt inte funderat på. Genom alla IVF-försök vi har gjort så har vi alltid fått fram befruktade ägg av högsta kvalit´e, så jag tror inte det är där problemet ligger. Vi har tom odlat fram blastocyter som varit av toppkvalité, utan att lyckas.
    Det är nånstans efter tillbakasättningen som det misslyckas, det verkar som att äggen inte fäster eller att kroppen på nåt sätt stöter bort dem.
    Men tack för tipset:)
  • Tjobabi
    lotten28 skrev 2011-06-21 21:42:46 följande:
    Hej Mela!
    Nej det har vi faktiskt inte funderat på. Genom alla IVF-försök vi har gjort så har vi alltid fått fram befruktade ägg av högsta kvalit´e, så jag tror inte det är där problemet ligger. Vi har tom odlat fram blastocyter som varit av toppkvalité, utan att lyckas.
    Det är nånstans efter tillbakasättningen som det misslyckas, det verkar som att äggen inte fäster eller att kroppen på nåt sätt stöter bort dem.
    Men tack för tipset:)
    Hej igen!

    Jag har hört att det kan spela roll ändå. Även om ägg och sperma är av topp kvalité så kan det skita sig ändå... Det kan visst vara nåt med att ägg och spermier inte är helt kompatibla...  Jag är definitivt ingen expert så jag ska inte så säga mkt om det egentlign men det kan ju alltid vara värt att höra sig för lite. Hittar de inga fel på dig med slemhinnor och hormoner och allt vad det är och detta kan ha inverkan så kan det ju vara värt ett försök iaf! :)
     
  • lotten28
    Tjobabi skrev 2011-06-21 22:01:27 följande:
    Hej igen!

    Jag har hört att det kan spela roll ändå. Även om ägg och sperma är av topp kvalité så kan det skita sig ändå... Det kan visst vara nåt med att ägg och spermier inte är helt kompatibla...  Jag är definitivt ingen expert så jag ska inte så säga mkt om det egentlign men det kan ju alltid vara värt att höra sig för lite. Hittar de inga fel på dig med slemhinnor och hormoner och allt vad det är och detta kan ha inverkan så kan det ju vara värt ett försök iaf! :)
     
    Hej:)
    Det här ska jag definitivt fråga min läkare på IVF-kliniken om. Det är så mycket man inte har en aning om och allt man vet har man tagit reda på själv eller genom tips från andra i liknande situation.
    Tycker att det borde finnas någonstans man kunde vända sig, som informerade en om vilka alternativ som finns och såg till varje enskild individs problematik. Eller att doktorn på IVF-kliniken kunde komma med lite upplysningar då man misslyckats med IVF-försök efter IVF-försök.  Man får liksom dra ur dom informationen, det är knappt dom svara ens när man frågar. 
    Tack i alla fall för tipset!
Svar på tråden Hur länge ska man orka?