• Anonym (utmattad)

Sömn för 6 månaders

Hej!

Jag vädjar om hjälp. Vår familj håller på att gå under pga sonens icke exixterande sömn på nätterna.

Han blir 6 månaders nu i dagarna och sedan två månader tillbaka har han vaknat varje eller varannan timme.
    Han somnar oftast redan kl 18.30 och vaknar sedan första gången kring 23-24 snåret. Därefter duggar uppvakanden tätt. Sedan kl 06.00 ger jag upp och kliver upp med honom.

Ibland räcker det med att ge honom tutten men ibland tar det upp till två timmar innan han somnar om.
    Ibland är han bara allmänt pigg och jollrar och tjoar i sängen men ibland skriker han.

Vi har provat ALLT. Fick tips på BVC om mer mat men det gör ingen skillnad direkt. Han äter gröt till frukost och oftast till kvällsmål (omkring 16.30tiden). Två, tre matskedar Barnmat till lunch (har just introducerat protein) samt ett eller två små mellanmål samt bröstmjölk under dagen ca 4-5 ggr.

Fram till för en vecka nattammade jag honom men det slutade jag med också på inrådan av BVC, men det gav heller inget resultat.

Våra sovrutiner är hfysat bra, iaf på kvällen för då somnar han nästan direkt man lägger honom. På dagarna är det svårare dock. Totalt sover han ca 3,5-4 timmar på dagen uppdelat i två-tre tillfällen.

Jag tror inte han har ont. DÅ han mest 'är pigg.

Funderar om det går att skjuta så han somnar senare. Är nog lite för tidigt han somnar? tror du han äter tillräckligt för sin ålder? (Han är rätt stor, 9kg och 70cm)

Jag har varit deprimerad tidigare och känner att det är dit jag är påväg igen pga all sömnbrist så något måste ske, och snabbt! Bara vi skulle få 5-6 timmars sömn i sträck skulle göra stor skillnad.

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Sömn för 6 månaders
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag förstå att detta är ett problem och det är bra att du är vaksam på dina egna siganler om hur du mår.

Att äta fem till sex gånger per dygn borde räcka för en kille på sex månader. Det vill säga runt 2,5-3 timmars mellanrum och med tanke på åldern behöver han förmodligen komma igång med matintroduktionen (precis som han gjort). Mätta barn sover bättre!

Sömnen kan naturligtvis variera mellan barn, men generellt kan man säga att 14 timmars sömn per dygn är bra vid sex månader. Oftast brukar 1,5 timmes vila på fm och en på em vara bra, innan barnet kan somna för natten (cirka 11h). Regelbundna sömnvanor och mat en stund innan ger ofta god sömn.

Ofta har många barn vant sig att somna vid en viss tid på kvällen och då kan det vara svårt att ändra på det. Men min erfarenhetn är att tar man små steg i taget går det bra. Planera att du skjuter upp hans läggning 15-20 minuter per dag, tills ni nått den tid ni strävar efter.

Det verkar som att han sover längst precis på förnatten, vilket är helt normalt, då han sover i djupsömn. Därefter sover barn mer eller mindre i drömsömn, det vill säga ganska ytligt. Därför vaknar barn ofta lätt just den tiden, då man själv lagt sig. Kanske kan han somna runt åtta och du kanske under en period behöver lägga dig tidigare, så borde ni få sova ostört till efter midnatt. Att han kommer vakna några gånger innan det är dags att stiga upp får man nog räkna med, även om det inte skall vara några långvariga uppvaknanden.

Med andra ord, styr upp mat och sov-tiderna efter varandra. Äter han för ofta får hans mage aldrig vila och han kanske inte blir tillräckligt hungrig mellan varven. Sover han bättre i vagen, så kanske en promenad på fm och em är bra. Även om han somnar bra till natten, kan det vara bra med en viss rutin och låt honom alltid somna där han förväntas sova.
    Min erfarenhet är att ibland är det bättre att pappan tar ett pass efter midnatt, dels för att mamman skall få sova och dels för att barnet inte förknippar pappan automatiskt med mat. Många familjer jag träffat delar in natten i två  perioder då sömnen är ett problem. På så vis delar man på ansvaret och båda får några timmars sammanhängande sömn.

Läs gärna Elisabeth Pantelys bok "Somna utan gråt", finns att beställa på adlibris sajt, den har hjälpt många familjer och barn til bättre sömn. Blir problemen dock för stora och påverkar ditt välbefinnande, så tveka inte att be om mer riktad hjälp via BVC.

MVH Christine

Svar på tråden Sömn för 6 månaders