• pseudonym1

Ni som har/haft graviditetsdiabetes... Vad ska man äta?

Är i v 34 och låg lite högt i sockret sist jag va hos bm så jag fick göra en glucosbelastning där jag fick 5,-ngt i fasteprov och sen 9,9 i snitt efter drycken...
    Låg ju precis under gränsen men kommer troligtvis få gå till en dietist osv...

Är helt normalviktig, har innan graviditeten tränat 6 dagar/v, röker inte osv... Däremot så är jag en enorm gottegris även om jag ätit lite mindre godis under graviditeten..
    Vill försöka få ordning på sockret nu direkt och undrar vad man ska äta?
    Grovt bröd har jag läst men vad bör inhandlas?

• Svar på tråden Ni som har/haft graviditetsdiabetes... Vad ska man äta?
  • Mojs83

Egentligen helt vanlig mat men då utan sötsaker, glass, fikabröd etc.
    Inget småätande melan måltiderna. Inte för mycket frukt.
    Välj långsamma kolhydrater istället för en massa snabba.

• Charlott29

Som Mojs83 skriver. Du ska undvika allt som har socker i sig dvs läsk, godis, glass, fikabröd osv.
    Frukt dock ska du inte äta så mycket av då det innehåller en hel del fruktsocker, vissa frukter som t.ex. banan, melon, vindruvor, kiwi osv innehåller mer fruktsocker än andra. Min dietist säger max 2 frukter per dag och gärna i anslutning till en måltid så att sockret kan brytas ner av de fibrer du får i dig via maten.

Kolhydrater måste du få i dig som gravid, men i mitt fall så mår blodsockret bättre om jag äter fullkornsprodukter när det gäller ris, pasta osv. Pasta får mitt blodsocker att skjuta i höjden medan potatis och ris funkar bättre men det är ju så individuellt.

När det gäller yoghurt så ät hellre naturella produkter istället för fruktyoghurt. Kan brukar ha blåbär och kanel i min yoghurt, supergott. Mjölkprodukter innehåller ju mjölksocker och får blodsockret att stiga men man måste ju få i sig dessa produkter då de innehåller väldigt mycket bra saker också.

När det gäller bröd så är det inte säkert att grovt bröd måste vara bra bröd. Det du ska titta på är hur mycket kostfibrer det är per 100 g, står i innehållsförteckningen. Min dietist säger att man ska välja bröd med kostfibrer över 7% om man hittar något man tycker är gott. Surdegsbröd är bra också.
    Hellre hög % kostfibrer med socker/sirap i än att köpa helt sockerfritt bröd med lite kostfibrer. Kostfibrerna hjälper sockret att brytas ner (långsamma kolhydrater) och sockret går inte lika snabbt ut i blodet.

Om du vill lyxa till det med dessert så tänk förnuftigt. Gino är t.ex jättegott och om du tar mörk 70% choklad istället för vit choklad över så är det helt ok. Tänk bara på att äta t.ex. dessert i anslutning till måltiden (av samma anledning att sockret får hjälp av fibrerna i maten att brytas ner) istället för att vänta 1-2 timmar med desserten som man ofta vill göra

Lycka till! Det som är svårast är väl att bli av med sockersuget. Ett tips är att äta t.ex. nötter om suget faller på, det är ju ganska fett men höjer inte blodsockret och eftersom du inte är överviktig sedan tidigare så är det ju inte fettet som är problemet.

Jag är kostbehandlad diabetiker som bröt ut för 3-4 år sedan och som nu är gravid. Jag är inte heller överviktig och röker inte. I mitt fall har jag en helt genetisk form av diabetes som är mycket ovanlig. Min mamma hade det, och det är 50 % risk att sjukdomen går över till barnet. Av mammas 4 barn är det 2 som har sjukdomen. Min son är frisk men hurudvida bebisen i magen har det vet vi inte än.
    I ditt fall rör det sig ju om endast ett par veckor och när din bebis är född kommer du att vara frisk igen med största sannolikhet. Bra dock att du tänker till, för barn till diabetiker vill ju gärna bli lite större och det känns ju onödigt om man kan förhindra det.

Önskar dig lycka till. Oroa dig inte (stress höjer också blodsockret) och försök att tänka förnuftigt.

• pseudonym1

Tack så mkt för era svar!!

Jag har ett vansinnigt sockerberoende så det blir helt klart det svåraste!
    Men jag ska verkligen försöka dra ner ordentligt och undvika de där slentrian-sakerna man stoppar i sig!
    Har varit väldigt sugen på apelsin och äpple den här graviditeten oxå men får väl dra ner på det oxå...
    Ska bli intressant o se om det blir någon skillnad nästa gång jag tar prov!

• Charlott29

Lycka till.
    Apelsin är ju dessvärre ganska mycket socker i, men man ska ju äta frukt inte sluta helt men tänk på att hellre äta den som frukt än som pressad juice

• sitra

Nu var det ett tag sen sista inlägget men jag undrar om hoppet är ute för en om man får 7,7 (är i v 32)?  Boven i det hela är väl att jag i princip har levt på frukt under graviditeten då jag endast tänkt att det varit nyttigt. Känner ständigt törst och på morgonen är jag alltid extremt torr i munnen och halsen. 

• IAA

Kontakta gärna din barnmorska för detta. Är det fasteblodsocker du har mätt och du ligger över 7 så är det värt att kolla upp. Aldrig sent att behandla diabetes under graviditeten, kom ihåg det. Tag kontakt med din barnmorska och så kan de skicka dig vidare till spec.mv eller liknande instans för vidare utredning och hjälp.

Svar på tråden Ni som har/haft graviditetsdiabetes... Vad ska man äta?