• Skehamn2012

Är det okej att jaga och skjuta (döda) djur för nöjes skull?

Här syftar jag enbart på jägare och jakt av vilda djur som björn, älg, rådjur osv....
    I många fall så är det ju ett nöje som folk ägnar sig åt. Man är stolt över att ha skjutit (dödat) den största björnen, älgen eller vad det nu är man jagar.

Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att jaga och skjuta (döda) djur för nöjes skull?
  • CoolJen

Nej, jakt är en sjuk 'sport'.

Tycker det är helt ok astt jaga för maten el för att stammarna ska hållas korrekta men inte för nöjes skull!

• viseversa

Nej jag gillar inte jakt. Tycker man är lite sjuk om man njuter av att döda andra levande varelser. 

• La Lola

För nöjes skull? Nä, det tycker jag verkar dumt.

Att skjuta av ett visst antal djur per år för att hålla beståndet på en rimlig nivå; javisst är det ok!
    O visst är det läckert när nån skjuter en 24-taggare!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pemmel

Inte för nöjes skull, men jakten behövs. Även om vissa jägare är som du beskriver stolta över största björnen eller snyggaste hornen osv så har ändå jakten ett syfte.

• evelayna

jag svarade annat.
    min sambo är jägare men inte enbart för att döda som alla verkar tro. på jakterna så är de en väldigt gemenskap.
    visst skjuter man djur, men rävarna här skjuts för att de är så många och dom gör mycke skada. samma med grävling fåglar m.m. vissa djur måste skjutas för att dom inte klarar sig men visst vissa kanske skjuts för att få mat i frysen. jag har inget emot att han jagar för att han mår bra av de.

• ricken

Kan inte förstå hur man kan bli road av att döda en annan levande varelse.

• johanskii

det är helt okej att göra för nöjes skull men då ska man ju äta upp köttet sen annars är det inte okej tycker jag. alternativt att man säljer det eller dylikt men det är inte okej att ENBART jaga för nöjesskull och sedan lämna kadavret liggandes i skogen utan att slakta det. 

• evelayna
    Pemmel skrev 2011-02-13 10:02:52 följande:
    Inte för nöjes skull, men jakten behövs. Även om vissa jägare är som du beskriver stolta över största björnen eller snyggaste hornen osv så har ändå jakten ett syfte.
    de jag ville få fram.
  • La Lola
    johanskii skrev 2011-02-13 10:06:22 följande:
    det är helt okej att göra för nöjes skull men då ska man ju äta upp köttet sen annars är det inte okej tycker jag. alternativt att man säljer det eller dylikt men det är inte okej att ENBART jaga för nöjesskull och sedan lämna kadavret liggandes i skogen utan att slakta det. 
    Så gör nog vääääldigt få jägare. Låter djuren ligga kvar i skogen alltså.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pemmel
    Pemmel skrev 2011-02-13 10:02:52 följande:
    För att utveckla lite.

Jag tänker att så länge reglerna efterlevs när det kommer till vilka djur som skjuts, vilken period det sker, hur många osv så är det skitsamma av vilken anledning den enskilda jägaren jagar. Visst, det kan kännas osmakligt med en jägare som stoltserar över just själva dödandet, men så länge han/hon följt gällande regler och inte utsätter djuret för onödigt lidande genom att medvetet slarva så är det ju ur djurets synvinkel samma sak som att bli dödad av någon som bara ser det som viltvård och inget mer.
Svar på tråden Är det okej att jaga och skjuta (döda) djur för nöjes skull?