• lillsnurpan

Ni som har gått ner 10-15 kg efter förlossning? Hur bad ni er åt, peppning gå ner minst 10 kg till bröllop!

Ni som har gått ner 10-20 kg efter förlossning, hur bar ni er åt! Väger idag ca 73 kg, 175 cm lång ca. Har en bebis på 8 mån snart. Gjort kejsarsnitt, tredje gången nu, magen hänger över känns det som, omöjligt att få bort den!Har allt mitt kvar över bara magen åh vad jag hatar det och jag vet inte hur jag ska få bort det! Min svaga sida är all slags fika, godis, chips!
    Ni som har gått ner mycket hur bar ni er åt för att lyckas? Hur såg/ser er dag ut idag hur äter ni en dag!
    Jag har så svårt för att komma ner i vikt om så ett gram! Så ser min dag ut:
    7.00 äter frukost macka, juice eller havregrynsgröt och 2 knäcke
    11.00 lunch sparad mat då bara jag och bebis hemma
    ca. 14.30 mellanmål oftast fika eller macka och juice
    17.00 middag
    19.30 2 knäcke juice
    Hur bör man äta, undvika godis helt eller ha en godis/popcorndag äta viktväktargodis eller helt undvika!
    Ger situps något hur ofta och hur många, tyvärr kan jag inte komma iväg på träning har extrajobb på kvällen! Motionerar alldeles för sällan, promenader varje dag hur långt? Snälla ge mig värdefulla tips hur man bör äta/motionera för att gå ner 10-20 kg, för att jag ska se hyfsat smal ut till inbjudet bröllop! Stort tack!

• Svar på tråden Ni som har gått ner 10-15 kg efter förlossning? Hur bad ni er åt, peppning gå ner minst 10 kg till bröllop!
  • Toddes mamma

För det första tycker jag du ska ta bort all juice du dricker, alldeles för mycket socker!!  Slopa ALLT  fika, chips, kakor etc,,,ät en ordentlig lunch och middag med mycket grönsaker.

Drick mycket vatten,, gör inte situps, kör plankan istället, och framför allt ut och gå..riktigt rask promenad på ca 50min, gärna 4ggr per vecka, så ska du se att det kommer hända saker.

• Alexi

Ta bort all juice och alla knäckemackor! Satsa på grovt bröd med nyttiga pålägg. Promenera så mycket du kan, bättre ofta och lite kortare än en gång jättelångt tror jag på.

Själv äter jag enligt viktväktartänk just nu för att bli av med först och främst mina graviditetskilon.

• lillsnurpan

Tack snälla ni! Vad kan man dricka istället för juice till frukost! Vad är plankan? Kan ni ge exempel på hur en nyttig dag ser ut i matväg från frukost till kvällen! Hur lång tid tar det innan man ser något på vågen? Bör man ta bort allt godis även popcorn inte unna sig något alls under denna period, inte ens viktväktargodis om man blir sugen på något kan man äta popcorn eller mörk choklad ska väl vara bra svårt att hålla detta vid mens ex! Stort tack för hjälpen!

• Alexi
    lillsnurpan skrev 2011-02-13 14:17:20 följande:
    Tack snälla ni! Vad kan man dricka istället för juice till frukost! Vad är plankan? Kan ni ge exempel på hur en nyttig dag ser ut i matväg från frukost till kvällen! Hur lång tid tar det innan man ser något på vågen? Bör man ta bort allt godis även popcorn inte unna sig något alls under denna period, inte ens viktväktargodis om man blir sugen på något kan man äta popcorn eller mörk choklad ska väl vara bra svårt att hålla detta vid mens ex! Stort tack för hjälpen!
    Vi äter popcorn på kvällen om vi blir sugna på något, men det ska vara hempoppade, mikropopcorn är mycket mer onyttiga.
    Jag äter lättfil med all-branflingor eller grovt bröd med tomat och skinka till frukost. Man kan dricka lättmjölk, te, kaffe, osv till. Sen till lunch antingen middagsrester från dagen innan, en fryst färdigmatlåda från viktväktarna eller liknande. Mellanmål ofta någon smörgås och gärna någon frukt under dagen. Morot är bra om man vill ha något att tugga på. Middag gäller det ju att äta så rent som möjligt, kött och fisk, mycket grönsaker och lite pasta/ris/potatis om man vill ha det. Finns ju mycket nyttiga recept på nätet om man söker på det.

Jag dricker en hel del lightläsk för övrigt, inte särskilt nyttigt men bra när jag blir sugen på andra onyttigheter.

Jag har rätt kraftig övervikt men har gått ner 5 kg nu sen 10 januari. kör man enligt viktväktarna ska man ju gå ner 0,5-1 kg per vecka säger de.
  • jesse84

Viktväktarna! Då har man verkligen koll på allt man äter och det funkar! Lycka till!

• AAEV

Hej! Jag gick upp MASSOR med båda barnen, hade väldigt täta graviditer så jag hann inte gå ner nånting mellan. Efter sista barnet så hade jag 17.2 kilo kvar till ursprungsvikten ( Alltså rent fett, det var efter vätskan o allt försvann) nu har jag efter 15 månader gått ner 15 av dessa, känns skönt!
    Mitt tips är att dra ner på lite i taget, gör du en helt radikal förändring är det svårt att hålla "livet ut" om du förstår hur jag menar.

• bäbbä

Läs om LCHF
    Massor med god mat att äta, aldrig gå hungrig, bli av med sockersuget och må bra!

Gå en snabb promenad med barnvagnen före frukost, ca 45-60 min. Bränner helt klart mest fett då och även under hela dagen.

• MammatillEdvin

Ammar du? I så fall Viktväktarnas amningsprogram! Jag har tappat alla kilon efter sonen och nu kör jag igen efter att dottern kom i november. Om du inte ammar kan du köra Viktväktarna som vanligt. Jag tycker det är ett säkert sätt att tappa kilon i lagom takt och på ett sätt som ger långsiktiga resultat. Det spelar ju ingen roll om man går ner i vikt eller inte om man sedan ändå går upp dem igen när man börjar "äta normalt". Med VV gör man livsstilsförändringar.

Jag tycker dessutom det är viktigt att ta hänsyn till att man ammar (om du nu gör det). Med amningsprogrammet äter man MYCKET mat, av bra kvalitet och kan vara säker på att få i sig allt det som krävs när man jobbar som mjölkmaskin... ;)

Deras online-verktyg är suveränt!

Ps. Jobbar INTE för VV! Tycker bara att det funkar fint!

• LillaMia

Skippa dina mackor och juice. En smoothie funkar fint för mig! (jag mixar naturell yoghurt med olika bär och banan samt musli). Eller yoghurt med bär, musli och banan. Havregrynsgröt är kanon till frukost!

Effektiv fettförbränning når du om du dricker en liten kopp kaffe och lite vatten och ut på powerwalk det allra första du gör på morgonen.

Gå uppförsbackar och dyligt med barnmagnen, spänn din rumpa och mage så får du lite muskler också!

Finns mycket man kan träna hemma. Min vän som ville bli av med mamma-kilon körde yoga (för att få energi och gå ner i vikt).

• MammatillEdvin

Just det, kom på en sak! Har skrivit om det tidigare på FL. Äter du möjligen minipillret Cerazette? Verkar kanske ot men för mig och flera andra här verkar hormonerna göra så att kilona biter sig fast som berget. Jag har själv kört VV både när jag ätit Cerazette och när jag inte gjort det. När jag åt minipillrena stod vågen still, rubbade sig inte ur fläcken, men när jag slutade men fortsatte med samma vanor som innan så tickade kilona ner. Sjukt!

Du ville också veta hur en dag kan se ut. Så här har jag ätit idag:

Frukost
    En grov (hembakad) fralla med lite färskost (ist för smör) och mager salami och gurka på.
    En kopp kaffe med mjölk.

Vatten dricker jag minst 2 liter per dag. Jätteviktigt!

Lunch
    Hemlagad köttgryta på fläskkarré med grönsaker, mager sås, fullkornsris och sallad.

Mellis
    Frukt
    Ibland äter jag en tallrik fil med musli om jag är extra hungrig eller om det dröjer länge mellan lunch och middag.

Middag
    Pasta med stekt kyckling, tomater, sparris, zucchini, basilika och vitlök i lite olivolja. Lite mozzarella och lite parmesan på.

Kaffe på maten.

Många tror att VV innebär att man måste använda lightprodukter, något jag tycker väldigt illa om. Jag använder mellanmjölk, mellanfil (naturell), vanlig gräddfil och vispgrädde i maten, men i mindre mängder. Då slipper man all e-nummerskit! Blä!

Idag blev det ingen promenad men annars består min motion av entimmeslånga dagliga promenader med barnvagn och motionscykling. Jag går ner ca 0,5- 1,5 kilo i veckan. Är sällan hungrig men kan vara sugen. Då finns det utrymme i budgeten att ta ett glas vin, en bit choklad eller liknande eftersom jag rör på mig. Som du märker är mycket av detta sunt förnuft men VV ger en redskapen att behålla kontrollen och fokus. Jag gör veckomeny och veckohandlar vilket gör att jag undviker suget i butiken i princip helt.

• moster helen

Jag gick upp 16 kg under graviditeten och har gått ner 19kg, min dotter är 5 månader nu. Helammar fortfarande och tror att det är de som gjort att jag gått ner och fortfarande gör de.. Min träning består av ett pass mamma-baby gympa varje vecka (ett pass för att komma i gång efter förlossningen), har en crosstrainer (tror jag de heter!) som jag kör på 1-2ggr/v, försöker ta promenader, men de har varit väldigt kallt och mkt snö där jag bor så ibland är det svårt att komma ut.
    Vi veckohandlar och köper då inte hem något onyttigt, sen när det blir helg äter vi chips eller godis en dag och lite "helgmat" en kväll. Är noga med mellanmål på dagarna, typ nötter och russin eller en macka, på kvällen äter jag nästan alltid frukt och keso om jag blir sugen. Tror inte de är bra att förbjuda någonting utan hellre minska ner på onyttigheter eller bara äta de på helgen. Min last är att jag gärna fikar!! Helst varje dag..så de försöker jag bli bättre på=)

• HemmaHosSofi

Jag har gått upp 20kg i båda mina graviditeter och gått ner dom på ca 3mån.  Jag har gått ca 1tim promenad x 2 dagligen med mina barn. Alltså 2tim/per dag.
    Gå ut och gå, det är helt gratis och jättenyttigt för både dig och ditt barn Solig

Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • Suneboll

Du äter för mkt bröd7gröt etc o för lite priotein
    Byt ut frukostmackan mot tex 2 ägg och ha det med gröten
    Ät mer mat på fm så slipper du bli sugen på kakor på em

Juice till frukost tycker jag är ok, det är fräscht o törstsläckande. Men anv inte det som dryck hela tiden.

• MammatillMelker

Detta är min viktresa om den är av intresse!
    Jag släppte alla spärrar under min graviditet och gick upp 30+ och vägde tresiffrigt (skäms, skäms, skäms!) Direkt när sonen föddes la jag om mina matvanor utan att banta. Jag ammade ju och det är ju inte bra att dra ner för mycket förstås. Jag hade som matrutiner:
    Frukost: Havregrynsgröt med torkad frukt och lättmjölk.
    Mellanmål: frukt eller ägg.
    Lunch: vanlig lagad mat, typ köttfärssås med fullkornspasta. Noga med att bara äta 1 portion! Grönsaker och vatten.
    Mellanmål: frukt eller smoothie (lättyoghurt, mjölk, banan, frysta bär).
    Middag: Vanlig mat, se lunch.
    Ev. nån frukt på kvällen.

Detta fungerade för mig och jag rasade i vikt. Gick även barnvagnspromenader 1-2 timmar om dagen. Jag tror på vanlig mat i lagom mängd och inte en massa "metoder" och att hålla ut. Det tar ju tid! Personligen är jag svagast för mackor och uteslöt detta helt under några månader för att inte "spåra ur". Dock så fikade jag och åt mat om jag var bortbjuden. Man kan ju inte vara HELT strikt.

Lycka till!

• PMOM

Jag gick upp 27 kg under graviditeten, idag nästan 9 månaders senare har jag gått ner 28 kg.
    I början tänkte jag inte mycket på det utan det rann av, men de sista 10 kg var svårare. Börade träna lite smått, någon eller några dagar i veckan, och rör på mig varje dag iform av barnvagnspromenader.
    Mitt tips till dig är: skippa alla dessa mackor och mellanmål, ta en frukt om dagen istället, det räcker. Drick mycket vatten och skippa juice, fika godis och allt sådannt. Annars kommer du aldrig ner i vikt.

Rör dig också varje dag om du kan motionen är jätte viktig! 

• Xofina

Fick barn för 7 veckor sedan och gick upp 12 kg under graviditeten. Varenda litet gram är nu borta Glad Helammar och går på promenad med vagnen nästan varenda dag!
    Äter som vanligt.. oftast, sonen äter väldigt ofta och ska sitta i min famn så hinner inte alltid med att göra mackor etc. Så jag äter flingor som går fort att ta fram haha :P (special K classic)

• Xofina

Middag äter jag som vanligt då när sambon kommer hem och kan avlasta lite =)

• Loreena

Jag gick upp 20 kg under min graviditet. De första kilona promenerade och ammande jag bort. De sista blev jag av med genom att skippa kolhydraterna.

Jag vet att det kanske är lite på modet med LCHF just nu men det funkar verkligen mot både vikten och sötsuget! Kika här om du är nyfiken:

www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Där står det kortfattat och bra om LCHF. Det bästa av allt är att man inte måste motionera för att gå ner i vikt med LCHF, motion är bara nåt man gör för att må bra och man behöver inte ha dåligt samvete om man inte hinner.

www.matdagboken.se är också ett jättebra verktyg. :)

Lycka till!

Vad gäller mammamagen så kan jag tipsa om Tuplermetoden för att återställa magmuskulaturen

www.mama.nu/artiklar/2009/bli-av-med-mamma-magen/index.xml

Svar på tråden Ni som har gått ner 10-15 kg efter förlossning? Hur bad ni er åt, peppning gå ner minst 10 kg till bröllop!