• Anuna

Min man "hatar" mina barn!

Jag och min man har varit tillsammans i 8 år och gifta i snart 2 år. Vi har bägge barn sedan tidigare äktenskap, jag har 2 tonåriga pojkar och han har en pojke som också han är tonåring.

Relationen till mina barn har aldrig varit riktigt bra och har eskalerat ett par gånger mot min yngsta son, med stora utskällningar. Tillslut fick jag nog av detta och sa att jag alltid kommer att ställa mig på sonens sida och detta kan inte accepteras av maken.

Min och makens relation har tidigare var bra och kärleksfull på alla sätt, men för ca 1.5 år sedan hände en dramatisk förändring (en bidragande orsak var bla ett bolag som vi var bägge inblandade i som gjort stora hål i både förtroende och plånboken). Maken började jobba mer och tränade 4-5 gånger/vecka och jag drog allt lass hemma.

Mina barn trivs inte med honom och tillbringar mer tid hos sin far än hos mig, vilket känns jättejobbigt men samtidigt så förstår jag barnen.

Nu har mannen bytt jobb som innebär att han är borta i långa perioder och när han kom hem sist så hade han funderat och berättade att han upplever att mina barn stressar honom och att han närmast hatar dem, eftersom de inte vill följa hans uppställda regler. Regler som jag ibland ändrar på när jag är ensam hemma och ibland glömt att informera honom om. Detta var en av anledningarna till att han varit borta så mycket det senaste 1,5 åren och att han inte vet om han vill fortsätta med vår relation.

När han berättade detta så blev jag mycket förtvivlad och lessen, och känner hur slutkörd jag har blivit av att ha det så här. Jag vet att jag gjort avkall för mina barn redan och är inte intresserad av att göra det mer – så på det sättet känns det som en lättnad och en stor sten har lyft från mitt hjärta – när han ev vill separera.

Vårt liv tillsammans är långt ifrån vad det har varit och jag vet inte om jag kan se någon framtid tillsammans med någon som inte kan acceptera mina barn. Vad skall jag göra??

• Svar på tråden Min man "hatar" mina barn!
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du har en allvarlig situation. Det är väldigt viktigt att du tänker på dina barn och du kan inte acceptera att de blir illa behandlade. Barn behöver så mycket kärlek/intresse/omsorg för att få förtroende för en annan vuxen. Det går inte att bara uppfostra och definitivt inte att skälla ut. Jag tror att du själv känner hur mycket avkall du gjort och att du inte vill få en sämre relation till dina barn. Det är faktiskt ohållbart att han inte kan acceptera dina barn. Din man behöver ändra attityd till dina barn om er relation skall ha en chans. Ingen av er mår bra att ha det så här. Du kommer att bli ännu mer slutkörd om inget förändras.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Min man "hatar" mina barn!