• Rödtott

Hur vet man när det är dags att be om aurorasamtal?

Jag är omföderska som fick mitt första barn med planerat snitt pga sätesbjudning. Jag vet alltså ingenting om hur det är att föda fram ett barn. Nu upplever jag att rädslan är större eftersom att jag vet mycket mer om vad som kan hända under en förlossning (vänner som har haft olika upplevelser av det hela). Jag är allmänt sjukhusrädd, alltså jag får lätt ångest över att befinna mig i en sådan miljö plus att jag är rädd för nålstick och såklart även operationer. Jag tyckte att ryggbedövningen var hemsk och hade mycket ångest inför mitt kejsarsnitt. Jag har en låg smärttröskel och slutar lätt andas när jag får ont. Jag upplevde inte att någon tog min rädsla på allvar förra gången. Planerat snitt tycker ju alla är en riktig glidarförlossning som man bara ska vara tacksam för. 
    När jag försöker läsa om förlossning så får jag ångest (hjärtklappning) och måste lägga ifrån mig boken. Hjälper det att prata med någon? Eller ska jag köra på strategin att undvika tänka så mycket på det och bara försöka lita på att "kroppen klarar av det". Vad tycker ni? 

Är nu i v.23.  

• Svar på tråden Hur vet man när det är dags att be om aurorasamtal?
  • Philippa

Klart du ska be om aurorasamtal!

• ominte

Bara att prata med mvc så skickar de remiss till aurora. Det gjorde jag redan i v 13 eller nåt Jag var livrädd innan jag ens blev gravid så det var självklart för mig att be om hjälp.

• Rosa socka

Ring barnmorskan redan imorgon och berätta!
    Du ska inte behöva vara rädd och det finns bra hjälp att få :)

Jag har jättelåg smärttröskel och hanterar smärta väldigt dåligt men föda barn, det är grejer det :D

• mojäng

Jag ska föda mitt första barn i maj, är i v 28 nu, och jag känner igen mig i mycket av det du skriver, jag är rädd för sjukhus och sprutor och får ångest bara jag tänker på ryggmärgsbedövning, jag får också ångest av att läsa i de böcker om förlossning och förlossningssmärta/rädsla som jag har köpt..

Jag bad om aurora redan på inskrivningen för jag vill utnyttja den hjälp som finns till att göra min förlossning så bra som möjligt utifrån de förutsättningar jag har. Jag var på första samtalet hos kuratorn förra veckan och jag känner att jag kommer att klara av det här med den hjälp som jag får. 

Jag tycker absolut att du ska söka hjälp, varför skulle du egentligen inte det? Att stoppa huvudet i sanden kanske kan funka om man inte är så jätterädd men för mig personligen tror jag det skulle leda till en chock när väl förlossningen sätter igång och att jag kommer låsa mig så det slutar jätteilla.. 

Lycka till!  

• Rödtott
    Rosa socka skrev 2011-02-13 15:43:14 följande:
    Ring barnmorskan redan imorgon och berätta!
    Du ska inte behöva vara rädd och det finns bra hjälp att få :)

Jag har jättelåg smärttröskel och hanterar smärta väldigt dåligt men föda barn, det är grejer det :D
    Vad är det som gör att det ändå går bra att föda barn med låg smärttröskel? Nyfiken  
  • Rödtott

Jag ska på första samtalet sedan inskrivningen om ett par veckor. Lika bra att ta upp det här då. Då ska det ju väljas förlossning också.. Kanske ska basera valet på vilka som har bra aurorasköterskor? 

Almendra: Vad pratade ni om på första samtalet?  

• mojäng
    Rödtott skrev 2011-02-13 17:15:04 följande:
    Jag ska på första samtalet sedan inskrivningen om ett par veckor. Lika bra att ta upp det här då. Då ska det ju väljas förlossning också.. Kanske ska basera valet på vilka som har bra aurorasköterskor? 

Almendra: Vad pratade ni om på första samtalet?  
    Jag fick berätta om mina rädslor lite allmänt då det gäller sprutor och sjukhus osv, och om den oro och rädsla jag känner inför förlossningen och hur det känns och vad som händer i kroppen när rädslan slår till. Till nästa gång ska jag skriva en lista på vad det är exakt som jag är rädd för då det gäller förlossningen..
  • Rödtott

Igår fick jag ett mindre sammanbrott efter ett par timmars surfning för att välja förlossning.. Insåg att jag är livrädd för att föda ensam trots att det antagligen är det jag kommer få göra. Men jag lyckades komma till ett beslut iaf. Det blir KS i solna och där kan man tydligen få något som heter "planerad förlossning" om man är rädd. Ska försöka få remiss till deras auroramottagning nu efter BM-besöket i mars. 

Usch.. man känner sig så väldigt omacho när man sitter och grinar i badkaret med hjärtklappning  

• Rosa socka

Jag vet inte riktigt varför, bara jag slappnade av och andades rätt gick det jättebra och EDA var verkligen perfekt. Den satte sig som den skulle och förstörde inte värkarbetet.
    Sen känslan efter att man krystat ut barnet och får se vem det är, det går inte att beskriva. Jag har aldrig känt mig så stark och fantastisk som jag gjorde efter att ha fött barn.
    Ja vi är byggda för det och miljontals har gjort samma sak före mig men JAG klarade av det och det är så fränt :)

Jag tycker inte du ska vänta med att ta kontakt utan gör det så fort som möjligt så du har gott om tid på dig!
    Hur kommer det sig att du kanske ska föda ensam?
    Jag förstår att det känns läskigt för när jag födde min dotter i december så kom krystvärkarna när jag var helt ensam och då blev jag rädd men personalen kom snabbt när jag tryckte på larmet och min sambo hann precis i tid :)

• humma

Jag visste inte själv att jag behövde ett men jag blockerade graviditeten så hårt att en läkare reagerade, jag fick en tid bara 2 dagar senare.
    Det hjälpte en hel del även om det kändes lite väl basalt när jag var där. Men det kanske är det som fungerar bäst, att man tar allt från början och försöker komma till botten med det.

Be om en remiss, ju förr dessto bättre!

Svar på tråden Hur vet man när det är dags att be om aurorasamtal?