• Bellasita

Hur länge stramar o svider såret efter kejsarsnitt?

Hej! Blev snittat i onsdags och är nu hemma. Undrar lite när smärtan släpper? Ni som gått i genom detta. Hur länge stramar och svider det? Tacksam om ni vill svara! :)

• Svar på tråden Hur länge stramar o svider såret efter kejsarsnitt?
  • IiidaPida

Hej!

I mitt fall (urakut katastrofsnitt som sedan resulterade i en stor infektion i magen) så spänner det / drar det fortfarande och svider/hugger det, och jag blev snittad 31/8-10.. Men sedan vet jag inte om det beror på mitt fall eller om det är så för alla som genomgått ks?

Kanske inte det svar du önskade, men det är min erfarenhet :)

• sweden italy

för mig dröjde det 2 mànader, men efter det vad ärret jätte hàrt där inne, det kännde man ju utifràn, kollade med min gyn som sa att det kommer att gà bort och d försvann typ efter 6 mànader... min son är nu 2 àr och jag verken känner eller ser nàgot ärr alls... ta det bra lugnt och làt det läka fint... ju mindre du vrider och vänder pà dig, finare läker det. 

• Mälaröbo

Mitt ärr kliade och sved i flera år då nerverna letade efter varandra. I perioder gjorde det ont att ha kläder mot kroppen. Nu är allt ok, men har fortfarande ett område utan känsel.

Just själva sårläkningsvärken höll nog inte i sig mer än 2-4 månader.

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Mitt är kan fortfarande klia och svida. Har heller ingen känsel kvar runt om ärret, rätt långt upp magen. Det är tre år sedan snittet.

Smärtan försvann inom en vecka.

• Mirakel händer

Själva onda smärtan försvann efter ca 2 veckor, efter det hade jag lite molandevärk i 1 vecka.

Nu är dottern 7 & ½ månad och jag känner inget alls. Det har jag inte gjort sedan dottern var ca 2 månader

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • Celine73

Blev snittad akut den 7/1 i år. Hade väldigt ont under vårdtiden och de första dagarna hemma då jag åt Panodil. Smärtan avtog mer och mer för varje dag. Har inte ont alls nu förutom att snittet är svårläkt i ena änden, där det är rött och irriterat. Fuskade och lyfte bebisen i bilbarnstolen vid ett tillfälle (ajabaja) till och från bilen vilket resulterade i att jag även fick väldigt ont igen i kanten och var tvungen att ta värktabletter igen. Detta blev bättre när knuten avlägsnades. Men såret är fortfarande svårläkt. Övriga op. området ser jättefint ut. Har inte heller någon känsel över snittet.

Så tänk på att inte lyfta och härja för mycket första veckorna ;)

• karolina106

Planerat snitt för 5 månader sen. Spänner och svider fortfarande vid hosta och nys. Huden fortfarande irriterad och ont vid beröring.

• Blitz

Det gjorde ordentligt ont under 1 månad ungefär, svårt att sätta sig upp, röra sig mm. Men det gick över, jag tyckte det var mer läskigt att ta på ärret när jag duschade o tvåla in mig, själva snittet kändes  "glatt", men det gick oxå över.Blev sydd på insidan med självupplösande tråd så det syns inga stygn, veck eller märken alls.

Minns ej helt hur det vart, men jag hade inga problem under hösten så efter 2-3  månader kanske de va helt okej och smärtfritt. Kan hugga till nångång ibland, men det är sällan och har inte gjort de på nån månad. 

Det var 7,5 månader sedan mitt snitt, det har läkt väldigt fint och blekts mycket så det syns inte väldigt mycket,.

• Lovisa09

Själva smärtan försvann på några veckor. Däremot kändes det ju om man gick emot magen eller om dottern låg på magen och sparkade till. Själv fick jag infektion i såret som krävde antibiotika men det gjorde inte ont bara att det tog över 7 veckor innan såret läkte. Var en hopplös sommar men efter antibiotika så var allt bra men själva smärtan och att de sved försvann efter en eller ett par veckor.

• Ronjas mamma

Var varsam så ska det nog läka fint mina är ok nu tyvärr är jag lite känslolös i ena sidan fortfande nu 17 månader efter sista snittet. Men känner en del som inte kunnat låta bli att göra en massa lyfta tung mm som har haft problem länge med sina. Menar jag kunde gå normalt utan att det stramade för mycket omkring 6-8 veckor efter.

• Faile

Har gjort två snitt och båda kändes helt ok efter ca 2 veckor.

Sedan är det klart att man kände att snittet fanns, men det gjorde inte ont på något sätt. Dock har jag fortfarande känsellösa områden runt ärret trots att två år gått sedan sista.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Snåjtis

Jag har fött med snitt två gånger, och kan säga att det kändes och stramade de första veckorna. Jag klagade och fick äta diklofenak + panodil i flera dagar även då jag kommit hem, och det kommer jag göra nästa gång också för det är mycket roligare att slippa smärtan!

• Starkast
    Bellasita skrev 2011-02-13 17:19:28 följande:
    Hej! Blev snittat i onsdags och är nu hemma. Undrar lite när smärtan släpper? Ni som gått i genom detta. Hur länge stramar och svider det? Tacksam om ni vill svara! :)
    För min del kommer det aldrig gå över.
  • Vit Lilja

För min del slutade det göra ONT efter en månad, efter två så gjorde det bara ont om jag fick en skratt-ellerhostattack men det kändes dagligen, dock utan smärta men det stramade lite. Efter 3,5 månad kände jag ingenting, kunde lyfta som vanligt och ärret var superfint (men helt klart så syns det som det inte verkar göra för många). Nu är min skrutt 5 månader, känner inte av det fysiskt för 5 öre men psykiskt kan jag fortfarande bli lite nervös. Kan tänka att jag inte ska lyfta så hårt, blir också nervös om något barn springer och slåss med armarna, men det känns faktiskt ingenting, tack och lov.

• Bellasita

okej, tack för alla svar!

För mig gjorde det svinont dom första dagarna. När vi kom hem hade jag svårt att sätta mig upp och ändra läge lixom. Åt diknoflenac  och panodil i 1½ vecka för att slippa smärta. Hjälpte väldigt mkt får jag säg!  Nu känns det konstigt runt själva ärret, som ni många skriver så tappas känslen runtom. Men ont gjorde det bara i 2 veckor. Nu lyfter jag som vanligt, lite tidigt kanske men det gör inte ont.

Svar på tråden Hur länge stramar o svider såret efter kejsarsnitt?