• N E D

Skillnaden mellan tjänsteman och kollektivare?

Hej.

Jag undrar om någon vet vad skillanden är mellan en tjänsteman och en kollektivarbetare.

Anledningen är att jag idag är anställd som kollektivare men gör till 95% arbetsuppgifter som tillhör en tjänsteman.

Nu inför nästa lönesamtal  funderar jag på om jag ska kräva att bli tjänsteman.
    Kommer jag att tjäna på det eller kommer jag att förlora på det, syftar mestadels på löne ökningarna.

Någon som vet lite mer än vad jag gör??

• Svar på tråden Skillnaden mellan tjänsteman och kollektivare?
  • hymafr

Rent generellt så finns det stora skillnader mellan kollektivare och tjänstemän.

Lönen behöver inte nödvändigtvis bli högre. Det beror på vad du tjänar i dag.

Du har förmodligen rätt till en pensionsförsäkring. Du kanske har rätt till fler semesterdagar.
    Samtidigt så har du ofta inte rätt till övertidsersättning, utan måste jobba över om chefen begär men kanske kompenseras med ett fast antal extra semesterdagar per år (brukar var till nackdel för den anställde).

Kontentan av det hela är att det väldigt mycket beror på hur bra du är på att förhandla.

Jag tycker du ska ringa det fackförbund som du skulle komma att tillhöra som tjänsteman.
    De har säkert en hel del matnyttigt att komma med.

• Kjell2

Vädligt svårt att säga vad som är mest lönsamt. Beror helt på hur avtalen ser ut. Väldigt generellt och med massor av undantag

Tjänstemannavtal:
    Låg garanterad löneökning
    Högre genomsnittlig löneökning
    Bättre avsättning till pension
    Mer difust när det gäller skift och ob-ersättning

Kollektivavtal
    Möjlighet till tidig pension
    Begränsad möjlighet till individuell lönesättning
    Mer tillägg, reglerade skiftersättning odyl.

Men, omöjligt att säga vad som gäller i just ditt fall och vad som är bäst för dig

• 20110209

Villkoren för båda arbetare och tjänstemän är reglerade i kollektivavtal. Arbetare tillhör vanligtvis ett LO-förbund medan tjänstemän kan tillhöra ett TCO- eller Saco-förbund. Det finns omkring 600 kollektivavtal i Sverige i både privat och offentlig sektor. I kollektivavtalen hittar man bestämmelser om hur en anställning ska vara - t ex till vidare eller visstid, hur ledigheter som semester och föräldraledighet ska ersättas mm. Jag kan tipsa om att på Lön för Mödan www.lonformodan.se hittar du exempel på några olika kollektivavtal så kan du själv bilda dig en uppfattning.

Svar på tråden Skillnaden mellan tjänsteman och kollektivare?