• Guavasylt

Jag får magsår snart - av att natta en tvååring!!!

Hjälp! Son, snart två år. Har aldrig kunnat somna på kvällarna förutom en kort period i ettårsåldern. Somnar själv på dagvilan, men har aldrig somnat på egen hand på nattvilan. Nu kl 21 avlöste sambon mig efter att vi började natnningsproceduren kl 19.30. Har testat allt, tycker jag - men något måste vi göra fel. Vi har testat att låta honom skrika (det gör han inte...), har samma kvällsrutiner med saga och välling, spelar vaggsånger i hans rum. ja allt. Oftast kan man få honom att ligger ner och lyssna lugnt på musiken, men försöker man gå ut ur rummet blir han skogstokig!!! Kastar sig handlöst mot spjälorna, blåskriker, kastar ut alla kuddar och får allmänna utbrott.  När man väl får honom att somna ( det tar 1-2 timmar) brukar han sedan sova i sin säng fram till kl 24-01, då vaknar han igen. Då brukar jag inte orka natta om honom i hans säng utan han får sova mellan oss. Där bökar han och sparkar på oss halva natten men verkar åtminstone sova gott. Kl 7 när vi bör gå upp är han sällan självmant vaken, men går att få liv i och upp till dagis på ganska gott humör. 

Tänkte byta ut spjälsängen snart, men med tanke på att han inte klättrar ur den så gillar vi ändå spjälisen eftersom han då inte springer runt vind för våg på nätterna.  

Urk, jag gillar inte att vara förälder efter kl 19! 

Sluta ta dig själv på så blodigt allvar, människa!
  • Svar på tråden Jag får magsår snart - av att natta en tvååring!!!
  • Angel13

Det är nog ingenting som ni gör fel utan mer att hans behov av sömn har ändrats.

Vi hade maraton nattningar (2-3 timmar) tills vi provade ta bort sonens dagvila när han var 2 år och 2mån. Första tiden utan dagvila var kämpig, men han somnade på mindre än 15min. Det gör han fortfarande snart 2 år och 4mån.

930618~941026~081019~BF100205
  • Angel13
    Angel13 skrev 2011-02-13 21:37:51 följande:

Det är nog ingenting som ni gör fel utan mer att hans behov av sömn har ändrats.

Vi hade maraton nattningar (2-3 timmar) tills vi provade ta bort sonens dagvila när han var 2 år och 2mån. Första tiden utan dagvila var kämpig, men han somnade på mindre än 15min. Det gör han fortfarande snart 2 år och 4mån.

kan tillägga att han somnar kl 19, vaknar runt 7:30-8:30. Kan ibland vakna under natten men det är sällan.
  • jessamy

Våran dotter sover jättebra nu för tiden. Var hopplös förut. Men hon har en 160 madrass på golvet. vi lägger oss med henne, läser saga, sjunger, säger godnatt och går. Ibland kommer hon upp och vi går tillbaka och ibland så somnar hon.
    Vaknar hon så går vi in till henne och lägger oss.

• Alexi
    Angel13 skrev 2011-02-13 21:37:51 följande:

Precis, det var dit jag ville komma. Vi har också precis fått ordning på dygnssömnen med vår dottewr, också 2 år 2 mån. Nu går läggningarna enormt mycket lättare än de gjort sista halvåret, nu får hon bara sova max 30 min dagtid.
  • vittra

Som andra redan sagt, vi hade också flera timmars nattningar när dottern var runt 2 år, tills vi tog bort dagsvilan. Det handlar nästan alltid om ett minskat sömnbehov när kvällarna börjar se ut på det här sättet.

• Angel13
    Alexi skrev 2011-02-13 21:43:45 följande:
    Precis, det var dit jag ville komma. Vi har också precis fått ordning på dygnssömnen med vår dottewr, också 2 år 2 mån. Nu går läggningarna enormt mycket lättare än de gjort sista halvåret, nu får hon bara sova max 30 min dagtid.
    vi har samma max 30min om han somnar. Vi kör med en vilostund nu med lugna lekar som läsa saga, rita, lägga pussel eller titta på playhouse disney. Kroppen får varva ner och han orkar med resten av dagen.
  • Guavasylt

Han sover 1,5 -2 timmar dagtid. Vi testade att ta bort dagvilan vid ett par tillfällen, men då höll han inte ihop ända till kvällen, så det känns för tidigt att bara sluta med det ännu. Min oro är att detta aldrig kommer att bli bra och att vi kommer ha en sådan där hysterisk skrikande treåring om ett år. Han har aldrig varit särskilt pigg på att sova på kvällarna egentligen, men  nu är det värre än någonsin med utbrotten och kampen.

Sluta ta dig själv på så blodigt allvar, människa!
  • Alexi
    Guavasylt skrev 2011-02-14 10:15:37 följande:
    Han sover 1,5 -2 timmar dagtid. Vi testade att ta bort dagvilan vid ett par tillfällen, men då höll han inte ihop ända till kvällen, så det känns för tidigt att bara sluta med det ännu. Min oro är att detta aldrig kommer att bli bra och att vi kommer ha en sådan där hysterisk skrikande treåring om ett år. Han har aldrig varit särskilt pigg på att sova på kvällarna egentligen, men  nu är det värre än någonsin med utbrotten och kampen.
    1,5 -2 timmar! Då skulle vår dotter somna vid midnatt. Men inte klarar hon att vara utan sömn heller. Så vi har fått prova oss fram till vad som funkar och det är för oss, just nu, 30 min.

Så ni måste absolut dra ner dagsömnen kraftigt! Testa er fram och se vad som funkar men kanske börja med 30-60 min. Kör sen på en enkel men tydlig läggningsrutin som är samma varje kväll och gör sonen trygg i att ni inte lämnar rummet innan han somnat. Prova att helt lugnt och tyst bara sitta där hos honom, inte prata, inte försöka lämna rummet, inte hålla på och säga åt honom att ligga ner osv utan bara finnas där för honom.

Sen vet jag att en del upplever att barnen sover bättre i stor säng i den här åldern, för att de känner sig instängda i spjälsäng.
  • vittra

Ja 1,5-2 timmar för en 2-åring låter väldigt mycket, då är det kanske inte så konstigt att kvällarna strular

• vittra

Det kan ju oftast krävas en kortare övergångsperiod innan allt fungerar, han behöver ju ställa om sig på att sova mer på kvällar/nätter och det klart att det tar några dagar. Ge inte upp efter bara någon dag, utan försök i åtminstone 3-4 dagar utan vila alternativt att ni kortar ner den drastiskt till max en halvtimme.

Vi tog bort sovstunden vid 2 år för dottern och till en början så "vilade" hon ibland, då vi låg och myste eller läste och bara tog det lugnt ungefär mitt på dagen. Ett tag blev det också så att hon sov dagtid kanske var tredje, fjärde dag. Det kan som sagt bli en kort övergångsperiod innan det blir en helt bra balans på sömnen, men det är det värt! Hon slutade helt krångla på kvällarna omgående efter att vi tog bort sömnen på dagarna

Sen håller jag med Alexi om det här med spjälsäng, vi bytte bort den redan vid 14 mån för första tjejen och hon sov mycket bättre när hon fick lite frihet att kunna röra sig själv. Lillan har aldrig sovit i spjälsäng öht...

• Guavasylt

Tack för era tips! Nu låter vi honom sova en halvtimme på dagen (även på dagis) och det har faktiskt blivit bättre. Han somnar på 20 minuter nu, och det är mer ok tycker jag. Dock vaknar han fortfarande kl 24 och kan inte somna om i sin egen säng. Det blir många nätter för mig på soffan...

Svar på tråden Jag får magsår snart - av att natta en tvååring!!!