• Anonym (Trög)

Gravid förstoppad

Hej antar att de finns fler än jag som är förstoppad eller har eller har haft trög mage som gravid.
    Jag är gravid i v 11 och ser ut som att jag är i 20:E v pga jag är så uppblåst.
    Finns de nån på tipps på hur jag kan få igång min mage blir tokig........

• Svar på tråden Gravid förstoppad
  • jesgad

Jag har Laxoberaldroppar vid kris. Tas på kvällen, magen funkar på morgonen. Men nu har jag börjat med Lactulos 1 msk om dagen. Funkar bra

• MeandHim

Wherters original godis är suuuuper. Men det måste va dom sockerfria dom e suuperbra för trög mage och gött med godis oxå

• Anonym (Trög)

Wheters orginal :) det ska jag prova ....

• pruttmamma

Om man inte är förstoppad då utan mer uppsvälld, vad gör man då? Spelar ingen roll hur noga jag e med kosten eller hur ofta jag äter regelbundet så är problmet kva. Är i vecka 14 men ser ut som jag e i vecka 25. Får frossa oxå. Njuta av grav? Nej, de går inte :(

• CherryD

Ät så mycket fiberrik mat som möjligt! Branflakes till frukost tycker jag fungerar för mig då järntabletterna gör mig hård. Drick mycket vatten!

• LovleyMamma

Jag har samma problem, är också i v 11. 

Jag köpte Dulcolax  på apoteket och det funkar kanon.

Annars funkar rå blomkål hur bra som helst på tröga magar.  

• Anonym (gravida fismskn)

har exakt samma problem - har fan testat allt. massa fibrer, mer fett i maten, katrinplommon, laxmos (uppkok på katrinplommon, linfrön och havrekli, visiblin, lactulos. Det enda som riktigt fungerar är att inte fuska med intag av vätska och att äta mindre med socker, vitt bröd & pasta. Det har blivit lite bättre nu i vecka 16-17 men jag är inte lika sugen på onyttigt längre och ser till att ha frukt hemma istället.
    Jag har nödkört microlax 2 ggr när det blev outhärdligt. Har även införskaffat en laxeringspåse som jag tänker ta till istället för laxeringsmedel typ microlax. Det ser ut som en droppåse från sjukhus men änden/munstycket är till för rumpan. Sedan värmer man mjölk med ett par matskedar honung till 37 grader och låter det verka (bakvägen alltså) och tydligen ska det vara skonsamt men mycket verksamt.
    Man ska väl inte förorda lavemang men ibland sitter det verkligen bara FAST och pruttarna är inte från denna värld. Jobbigt att arbeta bland folk när magen sväller upp som en ballong. Jo ett tips till - om du dricker massa mjölk - gå över till laktosfritt. Jag blev lite känslig för laktos nu som gravid av någon konstig anledning.

• Anonym (gravida fismskn)

laxmos (uppkok på katrinplommon, linfrön och havrekli) ...glömde slutparentes

• pruttmamma

Lactulos e kanon. Brukar blanda ut i en tallrik fil eller yoghurt. Man behöver inte springa på huset men det får fart på magen samma dag å kommer ut i "behaglig" konsistens :=))

• Silvera

Jag fick tipset att äta en kiwi om dagen, och det har fungerat för mig. Glad

Svar på tråden Gravid förstoppad