Skaffa höns..
jag hade några hönor när jag var yngre, vi flyttade till ett hus emd en ladugård och då fick jag några av min moster
älskar fortfarande höns! Vi fick en tupp också, för att skydda hönorna.
Våra gick lösa på gården. Och tuppen höll stenkoll, han lät på ett speciellt sätt och hönorna skenade iväg in i ladugården. Då kunde man efter en stund upptäcka en rovfågel högt upp på himlen. Och tuppen blev även tagen av en hund, han skrek till åt hönorna, dom skenade in i ladugården, själv skyddade han dom med sitt liv, sprang på hunden som var på väg mot hönorna. Ingen bra utväg, men bara tuppen dog, hönsen klarade sej pga han skyddade dom. Så han skötte sitt jobb!!
Detta var vanliga bruna bondhöns, 3 stycken å en tupp, men så mysiga! (jag var kanske 12-13 år när jag fick dom, min moster hade bondgård så hon valde ut några äldre sociala hönor åt mej) när dom dog skaffade vi rashöns, Bielefelderhöns, dom värpe (hos oss iAF) sämre. Bondhönsen värpte varje dag, 3 veckors uppehåll per år typ.
googlade för att få fram rasnamnet på hönsen vi hade, kom in hit http://fbgrashonsklubb.dinstudio.se/html alla län har säkert en egen, kontakta dom så får du säkert veta mycket om olika raser osv!! Lycka till, älskar höns!!