• Juno

Om du skulle måla om ditt hus i sommar - vilken färg hade du valt?

Vilken färg väljer du nästa gång du målar ditt/ett hus? Eller har du just målat om, i vilken färg i så fall?

Rösta på färgen och beskriv nyansen i tråden, tex olivgrönt eller citrongult.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om du skulle måla om ditt hus i sommar - vilken färg hade du valt?
  • mammaNena
    Miss Lau skrev 2011-02-15 13:03:32 följande:
    Fint, och jag gillar taket!

Vi har nästan bestämt oss för att måla väldigt mörkt grått eller svart men vilken färg vi ska ha mer har jag ingen direkt uppfattning om ännu så därför är det roligt att se hur andra gjort
    tack. jag gillade nog taket mer innan plåten kom på. den svarta plåten gjorde intrycket så mycket hårdare än när det bara va grönt. Kanske skulle passat bättre med en silvrig/grå plåt. 

men det är svårt med färg! kan ju bli både bra och dåligt!
  • 78Misan

falu rött med grå knutar o foder runt fönster grå och vita dörrar och vita ytterdörrar och vita fönster

• Mamma och Fru

RÖTT!

Under pågående projekt sen förra sommaren... Vi hade liggande panel på hus och garage, spikat upp ny stående panel och målat med faluröd och vita knutar till det :)
    Innan var det en grådaskig cremeaktig vit färg på huset med röda knutar, såg hemskt ut! ca 30% av huset har ny panel och är rödmålat, bara resten kvar... och nya fönster och dörrar samt ny trapp upp till huset...

• Jäjd
    k girl skrev 2011-02-14 22:17:14 följande:
    Ditt första yttrande var ju helt ok, men det andra (där du citerar någon annan och dömer ut ett personligt exempel som skitfult) klart över gränsen. Jag tycker inte att svart är snyggt på hus heller, men det finns ju vettigare och mindre vettiga sätt att säga det på.
    Ja det var ju väldigt beklagligt att jag glömde dekorera det inlägget med ett par tre blinkande smilyes. För då är det ju tydligen helt ok att "döma ut" någons färgsmak.

Tack för din synpunkt, men vad du tycker är en vettig kommentar eller inte är väl knappast mer relevant än vem som tycker svarta hus är gräsliga? Snarare snäppet mer irrelevant. Men absolut, point taken. Nästa gång jag säger vad jag tycker om en färg på ett hus ska jag göra som Rosenkind när hon ansåg att någon färg var ful och klä inlägget med två såna för då är det ju helt okej.

Solig
  • Pimpinellan

Vi målade om huset förra året från helt vitt till gult. Blev mycket varmare och tusen gånger finare!

• Nockanpockan

Skulle gärna ha en sommrig, grön nyans på huset, inte mot det grå hållet.. Har dock bara sett ett hus med den gröna färg jag kan tänka mig och det var på en genomresa med tåg genom Hälsingland Flört

I dagsläget har vi ett knallblått hus.. Det passar inte riktigt.. Huset är från 30-talet, ett funkishus med platt tak på en gata där alla andra hus går i grått, gult, sand, vitt och grönt.. Det passar liksom inte riktigt in..
    Undrar vad de förra ägarna tänkte på....

• Suzy QX

Beror på typen av hus. Vissa hus passar bättre i vissa färger. Andra hus kan ha vilken färg som helst.

En granne jag hade som bodde i en norrbottensgård målade huset grågrönt (med en färg som eftersom skulle bli gammel, silver grå. Fast nu efter några år har den fortfarande färgen grågrönt.

Huset försvann helt och tappade totalt känslan av norrbottensgård. De SKA bara helt enkelt vara röda (och enstaka ggr gula).

Herrgårdar passar bättre i gult eller vitt.

Själv bor jag numer i en tegelvilla. Mao slipper tänka på färger.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Ari Gold

Vårt hus är falurött, skulle vilja måla om det till falu ljusröd istället men det blir nog inte i sommar.

Finns ingen annan färg än dessa två som vårt hus skulle passa i och jag tror för den delen inte att vi egentligen får välja någon annan heller.

• Loriyana

Jag har alltid drömt om ett rosa hus. Men nu har jag inget hus utan bor i lägenhet.

• Superbia

Jag är förmodligen väldigt svensk, men skulle ha målat ett rött hus med vita knutar.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • Blitz

Ett blått hus, men hos oss får man inte måla om, alla jävla hus ska vara gula.. Rynkar på näsan
    Men när jag väl byter ytterdörr ska den iaf vara blå, liksom min nya brevlåda.

• LillaDaze

Vi har ett falurött hus, det är ju gulligt och fint men jag tycker det ser ut som en sommarstuga  mer än som ett hus. jag tycker om sekelskiftesvillor med stora punschverandor och dom är väldigt ofta sådär härligt vaniljsås-gula om ni förstår vad jag menar ;)
    så om jag skulle få lov att måla om av sambon skulle huset vara gult men han gillar falurött eftersom det är så lite underhåll på...

• LillaDaze

naturligtvis med vita knutar .... :)

• mamma smurfen

Vårt hus, som vi köpte för 2år sedan är kanariefågel-gult, lyyyser som en fyr i dimmanObestämd
    Tillägger att DET valet var de förra ägarnas, INTE vårt*ler*

Men det går att måla om(som tur är)
    när det blir aktuellt ska huset målas grått, utan andra inslag i det gråa, bara ljust grått.
    Huset är från 40-talet, likaså är de flesta husen i området, så grått, med vita knutar kommer passa perfekt=)

• Polly S

har inget hus, men väl ett sommarhus som ska målas om i sommar.
    enklast blir dock att behålla samma färg, så det blir ett nytt lager mörkbrunt.

Svar på tråden Om du skulle måla om ditt hus i sommar - vilken färg hade du valt?