• Mjolle

Ni som är "mot" jakt, äter ni kött?

Jag blev nyfiken när jag såg en tråd om jakt.

Många säger att det är omoraliskt att döda andra varelser, att det är hemskt osv.
    Då undrar jag hur många som tycker så, som äter kött?

Ni bör ju vara medvetna om djurindustrin och hur den ser ut när ni gör ett sådant uttalande. Att tycka illa om en jakt där människan skjuter ihjäl ett djur och äter upp det, och i samma stund dra nytta av en industriell djuruppfödning med masslakt på schemat.. det blir lite hycklande kan jag känna.

Eller finns det undantag? Finns det folk som är mot jakt, men äter kött - fast bara frigående och ekologiskt?

Så, hur är det? Tar ni en skinkmacka, käkar köttfärs till tacosen och köper hamburgare ibland?
    Eller står ni fullt ut för ert resonemang och är vegetarianer (eller veganer)?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är "mot" jakt, äter ni kött?
  • Epica

Är emot jakt och äter således inte kött öht.

• Tokmamman

Ja jag är emot jakt och ja jag äter kött. Att jag emot jakt handlar inte något annat än att jag inte anser att vi behöver jaga. Jägare idag jagar inte för att överleva utan för att dom tycker det är skoj, spännade osv. Det är inget jag kan förlika mig med. Har inget emot själva köttätandet. Men att man njuter av att ligga och smyga på djur på det viset stör mig. Det har inget med mina matvanor att göra eller hur djurindustrin ser ut.

• VNmamma

Äter inte kött av bl a etiska skäl och är väl emot jakt men jag tycker jakt är en fis i vinden när det handlar om djurs lidande. Tycker väldigt illa om när folk ojar sig över jakt men glatt äter kött från grisar, kor, kycklingar, m m.

Tror inte ts får så många svar i den här tråden. De flesta köttätare/jaktmotståndare vill inte inse sitt hyckleri.  

• VNmamma
    Tokmamman skrev 2011-02-14 16:20:34 följande:
    Ja jag är emot jakt och ja jag äter kött. Att jag emot jakt handlar inte något annat än att jag inte anser att vi behöver jaga. Jägare idag jagar inte för att överleva utan för att dom tycker det är skoj, spännade osv. Det är inget jag kan förlika mig med. Har inget emot själva köttätandet. Men att man njuter av att ligga och smyga på djur på det viset stör mig. Det har inget med mina matvanor att göra eller hur djurindustrin ser ut.
    Men vi behöver inte äta kött heller. Så DET argumentet är lite konstigt.
  • TheReLe

Jag är emot rovdjursjakt..
    Men inser att människan är där den är pga av en varierad kost.

• Epica
    VNmamma skrev 2011-02-14 17:03:39 följande:
    Äter inte kött av bl a etiska skäl och är väl emot jakt men jag tycker jakt är en fis i vinden när det handlar om djurs lidande. Tycker väldigt illa om när folk ojar sig över jakt men glatt äter kött från grisar, kor, kycklingar, m m.

Tror inte ts får så många svar i den här tråden. De flesta köttätare/jaktmotståndare vill inte inse sitt hyckleri.  
    Jakt är ju det minst onda när det gäller köttätande. För till skillnad från andra djur får de åtminstone leva i det fria fram tills dess att de dör (en förhoppningsvis snabb död utan skadskjutning). Jag förstår inte heller hur man kan vara emot jakt för att det känns "oetiskt" och sedan glatt mumsa i sig kött från djur som haft det mycket mycket värre. Ja det är hyckleri!
  • Tokmamman
    VNmamma skrev 2011-02-14 17:05:23 följande:
    Men vi behöver inte äta kött heller. Så DET argumentet är lite konstigt.
    Det är inget argument det är bara så jag tycker. Jag äter inte särskilt mkt kött men ibland tycker jag det är gott. 
    Detta var liksom inget som handlade om varför jag äter kött över lag. Frågan var om jag är emot jakt men ändå äter kött. Svaret är ja jag är emot jakt men äter ändå kött. Sen om vi behöver äta kött eller inte hör inte hit.

Meningslös smygande på ovetande varelser känns inte helt rätt bara punkt slut.  
  • Mjolle
    Tokmamman skrev 2011-02-14 17:10:12 följande:
    Det är inget argument det är bara så jag tycker. Jag äter inte särskilt mkt kött men ibland tycker jag det är gott. 
    Detta var liksom inget som handlade om varför jag äter kött över lag. Frågan var om jag är emot jakt men ändå äter kött. Svaret är ja jag är emot jakt men äter ändå kött. Sen om vi behöver äta kött eller inte hör inte hit.

Meningslös smygande på ovetande varelser känns inte helt rätt bara punkt slut.  
    Känns det bättre när du käkar din skinkmacka att grisen kanske aldrig sett dagsljus, är uppfödd i en fabrik med 5000 andra grisar och skickats till slakt i en låda stor som en skokartong?

Är det bättre än att skjuta ett djur som levt hela sitt liv i frihet, och där det (i de flesta fall) tar slut på någon sekund?
Svar på tråden Ni som är "mot" jakt, äter ni kött?