• konkelbär

Lista era mest grundläggande regler hemma hos Er!

För att få någon ordning på barnkaoset hemma hos oss har vi beslutat att lista de regler som ska gälla. 1. Inte slåss/knuffas 2. Inte retas 3. Inte skrika 4. Plocka undan efter sig 5. Klä på sig själva 6. Inte vara dum (säga fula saker till varandra t ex) 7. Svara på tilltal (svara om någon säger hej, god morgon t ex) Barnen är 7, 6 och 3 år gamla. Konsekvenser kan bli att xboxet kopplas ur ett par dagar, att lördagsgodiset uteblir t ex. Hur ser era regler ut? Och vad händer om reglerna inte följs?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 10:41
    Ursäktar för hur inlägget ser ut, blir så ifrån iphone.... :)

• Svar på tråden Lista era mest grundläggande regler hemma hos Er!
  • lövet2

Nu är ju de flesta av våra barn lite större, men med barn i den ålder du talar om, så var väl reglerna ungefär så här:

1. Inte slåss med tillhyggen
    2. Inte kasta saker inomhus (inte ens bollar)
    3. Inte svära
    4. Inte ta andras saker utan lov
    5. Duka bort efter sig vid matbordet
    6. Fråga först innan man slår på TV:n eller går ut

Om reglerna inte följdes, så ingrep jag och redde ut situationen. Inga straff tillämpades.

• En Åsa

1. Inte slå, sparka bita eller knuffas. Varesig djur eller människor.
    2. Inte säga att någon är dum.

konsekvenser:
    1.Hon lyfts bort från den hon slår/sparkar/biter.
    2. Hon har bara gjort det en gång och då räckte det med att säga att pappa blir ledsen om hon säger att han är dum.

Hon är 25 år.

• Pellinell

Tacka för maten
    Duka av sin tallrik
    Hälsa ordentligt och säga ordentligt hej då till gäster
    Inte slåss eller vråla
    Be om ursäkt om man gjort illa någon

Konsekvenser om man bryter mot detta: Jag blir arg.

• En Åsa

Hehe, hon är 2.5, inte 25

• kg8

Min stora tjej är 2,5 år och min lilla är 6 nånadet så vi har inte så mycket regler än, men det finn ett par saker som vi håller hårt på:
    - Man ska vara snälla mot varandra
    - Ska man skrika så får man göra det på sitt rum (gäller inte bebisen än )
    - Kasta saker (bollar och sånt) gör man också på sitt rum
    - Man säger tack när man får något

Det är väl ungefär det 

• Majsan70

Att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Ja det är väl den enda "regeln" som finns härhemma.
    Straff har jag inte men ibland blir det ju naturliga  konsekvenser av sig självt.
    Respekt är oxå ett viktigt ord härhemma. Och respekt kan man aldrig få om man inte respekterar andra.

• Kina79

Tjejerna är snart 7, snart 5 och fyller 1 i maj. Lillan ar inte riktigt förstått det här med regler än
    Säger vi ajaj, så gormar/skriker hon tillbaka: JAJAJAJAJAJA

Men de andra två:
    -inte svära, säga fula ord
    -inte slåss, sparkas, bitas
    -säga tack för maten och duka undan efter sig
    -städa sina rum
    -hjälpa till med städning av hela huset vid behov (det kan vara damma, dammsuga, plocka iordning, städa toa mm)
    -passa lillasyster vid behov
    -duka fram eller hjälpa till med maten när det behövs
    -ge katterna mat o vatten

Konsekvenserna kan se lite olika ut beroende på vad det gäller. De får ingen veckopeng om de inte dukat undan och om de inte städat sina rum.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Kazeer

De mest grundläggande reglerna är väl:

* Inte slåss och knuffas.
    * Inte kasta saker inomhus.
    * Säga tack och hej.
    * Att be om förlåtelse.
    * Inte hoppa i soffan.

Konsekvenser:
    Om min 4-åring t ex sitter och sparkar på mig (längesen det hände nu) när vi sitter i soffan, så får han inte vara i soffan. Om han hoppar i soffan, så får han gå ner på golvet och hoppa i stället.
    Ibland (=sällan), när han blir arg på mig, så slår han. Då säger jag att jag inte vill vara med honom när han slåss och så går jag in i ett annat rum eller en bit ifrån honom.
    Kastar han saker inomhus, tar jag saken ifrån honom och lägger undan den ett par dagar.
    Om han inte säger tack, hej och förlåt, så pratar vi om det.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • äsch

Majsan70 skrev 2011-02-14 11:02:33 följande:
    Att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Ja det är väl den enda "regeln" som finns härhemma.
    Straff har jag inte men ibland blir det ju naturliga  konsekvenser av sig självt.
    Respekt är oxå ett viktigt ord härhemma. Och respekt kan man aldrig få om man inte respekterar andra.

Kan bara hålla med om det här, så har vi det också. Sen är det klart att man får skoja och retas, men ett "sluta" ska alltid respekteras, av alla. Plocka undan det man har tagit fram gör vi också här, det är inte bara jag som ska behöva plocka. Hmm, ja, ställa allt där man tog det. Sen är det nog ömsesidig respekt och inte en massa regler som får oss att må bra här hemma. Jag har en liten pojke som ibland får utbrott, men lugnar sig ganska fort och då vill han gärna komma upp i knät och prata om vad som hänt. Hur han kände sig, vad han gjorde, vad jag gjorde osv. Jag tycker det är väldigt konstruktivt. Oftast är det han som tar initiativen till detta, hinner före mig, hehe.
    Sen är det klart att jag blir arg på honom ibland, liksom han blir arg på mig ibland. Straff har vi inte här hemma, men naturliga konsekvenser självklart. Han är 2,5.

Svar på tråden Lista era mest grundläggande regler hemma hos Er!