-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Får barnet bestämma frisyr? Från någon särskild ålder?
-
Våra barn är 3 och 5 år och de får själva bestämma om de vill ha långt eller kort hår, om de skall klippa sig eller inte. Jag har märkt att många inte resonerar på samma sätt, utan mer "det är självklart jag som förälder som bestämmer".
Varför, tänker jag då?
Hur tänker ni? -
Min son är 8 och har väl bestämt sen han var ca 4... Han har dock inte varit så intresserad av sitt hår förrns det senaste året. Nu har han långt och vägrar klippa sig.
Min dotter på 6½ bestämmer också själv, hon vill ha långt hår med lugg. Men hon vill inte borsta håret och jag har sagt att borstar hon inte håret morgon och kväll så klipps det kort. Hon är håröm och får lätt tovor om hon inte borstar ofta.
Lillan har ännu inget hår även om hon är 20 månader
-
Dottern fick bestämma frisyr när hon för första ggn bad om ny frisyr, dvs när hon var 3.5 år.
Innan har jag inte brytt mig om hennes hår utan det har fått växa helt enkelt.. Den sommaren tyckte hon det var jobbigt med långt hår som flög upp i ögonen o killade i ansiktet osv, så hon ville ha samma frisyr som lillasyster sa hon. Lillasyster var 1.5 år då o i stort sett flintisMen jag gjorde en kompromiss o hon fick klippa sig kort med lite längre mitt på huvudet, typ tuppkam. SÅ STOLT tjej har jag aldrig sett som efter frisörbesöket
Typ såhär blev det i längd o utseende, fast tänk er en 3 årig tjej o inte en skäggig killeblog.frisorska.se/wp-content/uploads/2008/09/killfrisyr_mohikan.jpg
-
från ca 5 år kan man bestämma själv
för då är man införstådd med hur mycket det kräver att sköta hår, tvätt, borstning, uppsättning... -
Ja. Hon ville ha det långt tills för några månader sedan när hon var 5 år och plötsligt ville klippa av det
Jättefint blev det. Jag trodde hon skulle ångra sig, men hon verkar gilla det fortfarande. Eftersom hon aldrig velat sätta upp håret på något sätt så tycker jag det är jätteskönt med kortare hår (man slipper mycket matrester i håret...)
Alltså jag har ju tidigare bestämt när hon skulle klippa sig, när jag tyckte att det var för slitet och risigt, men hon fick själv välja att inte klippa det kort utan bara ta topparna. -
Annat: Nja.
Alltså, de får ju ha önskemål och tankar om sitt hår redan nu när de är små, men jag försöker ändå styra dem. Sonen ville till exempel inte klippa luggen utan ha jättelångt hår som en hårdrockare. Jag ansåg att det var opraktiskt eftersom han inte såg ordentligt och lyckades övertala honom till att jag skulle få korta av luggen.
Om han någon gång vill snagga sig måste jag nog tyvärr informera honom om att han inte kan ha en sådan frisyr med sina utstående öron. Men hur gör man det utan att sänka hans självkänsla egentligen?
Dottern ville ett tag snagga sig, det är det fulaste som finns så vi vägrade. Det får hon i såna fall göra när hon är större och förstår hur lång tid det tar för håret att växa ut. Istället tog vi henne till frisören och klippte en snygg, kort frisyr.
Men de är bara 3 och 5 år än så länge.
-
Ja, Alice är snart 6 och har bestämt att hon vill ha långt hår. Mitt motkrav är att det ska vara uppsatt i tofs, pippilottor eller fläta på dagis, för annars går det aldrig att kamma ur.
Vill hon raka av det säger jag nej, hon fattar ju inte hur lång tid det tar att växa ut igen.
-
Jo tjejerna bestämmer själva. Alla 3 vill ha så långt hår som möjligt. Sedan kan jag ju peppa dem till att klippa topparna ibland. Dem har haft att säga till om sen dem kunnat det med extra tillägg att de måste gå med på att få det borstat & tvättat också.
-
Det är något som de aldrig direkt brytt sig om hittills och de är 3 år och 5½. Jag klipper deras hår med jämna mellanrum och sedan är det bra med det.
Hade de haft önskemål om att få bli riktigt korthåriga så hade det varit okej för mig men nu vill 5-åringen ha någolunda långt vilket hon får. -
Men varför kan han inte ha en kort frisyr pga sina öron?Bonanza skrev 2011-02-14 12:43:21 följande:Annat: Nja.
Alltså, de får ju ha önskemål och tankar om sitt hår redan nu när de är små, men jag försöker ändå styra dem. Sonen ville till exempel inte klippa luggen utan ha jättelångt hår som en hårdrockare. Jag ansåg att det var opraktiskt eftersom han inte såg ordentligt och lyckades övertala honom till att jag skulle få korta av luggen.
Om han någon gång vill snagga sig måste jag nog tyvärr informera honom om att han inte kan ha en sådan frisyr med sina utstående öron. Men hur gör man det utan att sänka hans självkänsla egentligen?
Dottern ville ett tag snagga sig, det är det fulaste som finns så vi vägrade. Det får hon i såna fall göra när hon är större och förstår hur lång tid det tar för håret att växa ut. Istället tog vi henne till frisören och klippte en snygg, kort frisyr.
Men de är bara 3 och 5 år än så länge.