• tobiq

Vad göra med stor bit benfri fläskkarré?

Det var extrapris på ICA härromdagen och jag köpte då en hel bit benfri fläskkarré (1,3 kilo). Vad kan man hitta på för kul med den? Min första tanke var en gryta, någon som har recept på en lite festligare sådan eller kanske något helt annat?

Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Vad göra med stor bit benfri fläskkarré?
  • MissUnderstood

Jag skulle helt klart göra Pulled pork! Man steker karrén på låg värme i ugnen läääänge tills den är så mör så den trillar isär. Sedan äter man den likt en kebab i pitabröd med sallad och vitlökssås. Vansinnigt gott! Sök på Pulled pork på Google så hittar du flera recept

En Smak Av Karin - ensmakavkarin.wordpress.com
  • ÄngelBängel

Jag brukar ugnssteka och pensla med Hoi Sin-sås under tiden i ugnen  och servera med ris m. mangobitar +grönsaker.

mät ditt värde utifrån vem du är, inte vad du gör.
  • ÄngelBängel
    ÄngelBängel skrev 2011-02-14 12:00:25 följande:
    Jag brukar ugnssteka och pensla med Hoi Sin-sås under tiden i ugnen  och servera med ris m. mangobitar +grönsaker.
    Blanda inte i grönsakerna i riset (varma grönsaker i ris får mig att rysa)
    mät ditt värde utifrån vem du är, inte vad du gör.
  • Madeleine 86

Jag skulle ugnssteka den i en sås gjord på creme fraishe, grädde (ev. matlagningsgräddee), sweet chilisås och soja...

• MissUnderstood
    Lajkie skrev 2011-02-14 12:03:52 följande:
    MissUnderstood: det lät tokgott!
    Det är sjuuuukt gott! bara man har tålamodet att vänta tills det är klart :-P
  • mammatill6

Lägg i en stekpåse med vitlök och rosmarin. 125 grader i 3 timmar och servera med tzatziki.

• tobiq

Tack för alla tips! Men jag måste ju bara testa den där Pulled Pork!:D Googlar recept nu!

Moa-08 Svea-10
  • tobiq

Men fan, jag har ingen sån där gryta, eller lergryta... Antar att det inte funkar med en vanlig kastrull eller ugnsform?:S

Moa-08 Svea-10
  • Gul13

Gryta fungerar utmärkt om du skär ner den i grytbitar.
    Annars skiva och använd som kotletter. Mycket godare än "vanliga" kotletter.

• Ocensurerad

Skiva, lägg i frysen och grilla i sommar..

• MissUnderstood
    Gul13 skrev 2011-02-15 09:12:50 följande:
    Gryta fungerar utmärkt om du skär ner den i grytbitar.
    Annars skiva och använd som kotletter. Mycket godare än "vanliga" kotletter.
    Jag skulle starkt avråda från att skära köttet i bitar om du vill göra riktigt pulled pork. Hemligheten är att köra biten hel tillsammans med en god barbequesås i en gryta med lock på ca 150 grader i ca 5-6 timmar för att få det riktigt mört.
    En Smak Av Karin - ensmakavkarin.wordpress.com
  • Gul13
    MissUnderstood skrev 2011-02-15 09:39:51 följande:
    Jag skulle starkt avråda från att skära köttet i bitar om du vill göra riktigt pulled pork. Hemligheten är att köra biten hel tillsammans med en god barbequesås i en gryta med lock på ca 150 grader i ca 5-6 timmar för att få det riktigt mört.
    Det förstår jag absolut. Jag tänkte på om man ska använda det till någon annan gryta. Pulled pork har jag aldrig gjort själv men jag kommer säkert att prova en dag. Jag gogglade och det lät gott.
  • MissUnderstood
    Gul13 skrev 2011-02-15 09:57:18 följande:
    Det förstår jag absolut. Jag tänkte på om man ska använda det till någon annan gryta. Pulled pork har jag aldrig gjort själv men jag kommer säkert att prova en dag. Jag gogglade och det lät gott.
    Jaha! Det var jag som missförstod Fläskkarré är grymt att göra goda grytor på! Det blir riktigt mört kött, samt att fettet på köttet ofta smälter ner om man kokar det länge Mums!
  • Gul13
    MissUnderstood skrev 2011-02-15 10:37:44 följande:
    Jaha! Det var jag som missförstod Fläskkarré är grymt att göra goda grytor på! Det blir riktigt mört kött, samt att fettet på köttet ofta smälter ner om man kokar det länge Mums!
    Japp jag håller med dig.
Svar på tråden Vad göra med stor bit benfri fläskkarré?