• Clivia

Spolning och/eller Pergo?!

Hej alla!

En lång historia kort: vi sökte hjälp på en privat mottagning när vi försökt få barn i 1,5 år. Det togs prover på oss båda och de visade att allt var bra. Läkaren rådde oss att prova Pergotime och om det inte funkade så skulle hon spola äggledarna för att se så att allt var som det skulle där. Tyvärr fick jag en sjukdom med starka smärtor i samma veva och vi bestämde oss för att vänta med att prova Pergo och lade planerna på barn på is tills jag blev bättre. Vi fortsatte att ha oskyddat sex dock, men det blev ingen graviditet. Men nu, 3 år efter att vi började försöka är jag bättre och nu vill vi ta upp försöken på allvar. Glad Men nu till saken: jag är ganska rädd för eventuella biverkningar av Pergotime och funderar på varför man får det så "lättvindigt", innan man tex spolat äggledarna. Borde man inte göra det innan man börjar med Pergo? Varierar det mellan olika mottagningar, hur man gör? Jag känner inte något vidare förtroende för läkaren jag hade, tror att jag ska byta...

Är väldigt tacksam för alla synpunkter och råd!

• Svar på tråden Spolning och/eller Pergo?!
  • Clivia

Ja, jag har regelbunden mens och ägglossningar och vi har tagit hormonprover! Glad

• Clivia

Okej! Det känns bara som att man borde välja att börja med det som är minst onaturligt för kroppen; hellre en "retning" med kontrastvätska i äggledarna än tillskott av hormoner...

• Clivia

Då kanske ev. biverkningar av Pergo är att föredra?! Kanske inte borde fråga (för att inte få vatten på min kvarn Flört) men fick du några/mycket biverkningar av P?

• Clivia
    lavli skrev 2011-02-14 12:20:01 följande:
    Jag har oregelbunden mens och fick spola min äggledare innan jag började med Pergo.. Att spolningen kändes ska jag inte ljuga om men det gick över lika fort igen.
    Äter min sista pergo imorgon så nu är det bara att hålla tummarna
    Fick det gå någon tid emellan spolningen och det är du började med Pergo? För att se om det räckte med spolning?

Håller tummarna för dig också! Glad
  • Clivia

Jättetråkigt att det inte funkade! Antar att du gladeligen tagit lite biverkningar av dem bara det hade funkat...

Tack för att du delar med dig! Skönt att få lite perspektiv på allt!

• Clivia
    Smultronbubblan skrev 2011-02-14 13:09:42 följande:
    Jag tycker du ska be om spolning innan du börjar med pergotime. Har du stopp hjälper ju ingen pergotime i världen!

Lycka till! 
    Det är precis så jag tänker också! Att börja med Pergo innan man vet om det är stopp eller inte känns som en onödig påfrestning för kroppen!  Tack! Glad
  • Clivia

Sammanfattningsvis blir jag mer och mer övertygad om att jag ska sluta oroa mig så förbenat mycket för ev biverkningar och smärtor, be om en spolning först och ta saker och ting som de kommer! Hoppas att övertygelsen håller mer än bara idag! Flört Är så otroligt fint att höra era upplevelser och råd!  

Svar på tråden Spolning och/eller Pergo?!