• Monica02

Skulle kastrering hjälpa i det här fallet?

Jag undrar om någon har några råd att ge i det här fallet. Vi har en vuxen okastrerad hankatt som vi har haft sen i oktober. Nu på sistone har han hamnat i ett flertal slagsmål och vi har fått åka till veterinären två gånger plus ett par återbesök. Det är en katt som antagligen bor i närheten som ser vår tomt som sitt revir och som vi har sett anfalla vår katt. Senast hände det häromdagen när vi tagit ut vår katt i koppel som vi fäst i en lina och trodde att vi skulle hinna avbryta. Den andre katten kom efter fem minuter och hoppade på vår katt och de började slåss igen. Det jag funderar på nu är om det finns en chans att vi kan behålla vår katt om vi kastrerar honom och försöker hinna med att spreja vatten på den andre? Den andre katten verkar aggressiv och kommer antagligen att anfalla oavsett om vi kastrerar eller inte, det är vad veterinärerna har sagt. Däremot kanske inte vår ger sig in i striden på samma sätt, men riskerar han att bli ännu mer skadad i så fall? Det är förstås lättare att hitta ett nytt hem efter en kastrering, men han har fått byta hem flera gånger redan i sitt liv och vi är fästa vid honom. Vi har en stor skogstomt som inte är inhägnad. Har någon erfarenhet av något liknande vore det intressant att läsa hur ni har gjort.

• Svar på tråden Skulle kastrering hjälpa i det här fallet?
  • April barn

Jag är säker på att ni skulle vinna mycket på att kastrera katten inte bara för slagsmålens skull.
    Finns många fördelar med det, han kommer ses som ett "det" istället för ett hot hos andra katter, ingen större risk för att han skulle springa bort som okastrerade hankatter gärna gör, och det finns ingen risk att ahn skulle "göra" mera kattungar ute någonstans :)

• LunaLunatic

Eftersom ni har en stor tomt så skulle jag kastrerat katten och byggt en rastgård åt honom.

• IceJossan

Absolut, kastrera din katt! Du ska absolut inte ha en okastrerad katt frigående ute hur som helst, tänk vad många hemlösa och/eller oönskade ungar han kan vara pappa till :(

Vem tillhör den andra katten? Är han kastrerad? Om den katten är okastrerad och har en ägare så prata med denne om att h*n måste kastrera sin katt så att han lugnar ner sig! Och även om hur mycket elände med hemlösa kattungar han kan ha satt till världen.

Hur som helst så låter det LunaLunatic skrev väldigt bra, så slipper ni att oroa er!

• Miss Idan

Om du låter kastrera din hankatt kommer han inte längre uppfattas som ett hot av den andra katten så slagsmålen brukar alltid sluta då! 

om han är okastrerad är det stor risk att han vandrar i väg från er och aldrig kommer tillbaka, med en annan hankatt som han måste försvara sitt revir emot så skulle han förlora så försvinner han också!!

Lycka till!!

Tycker absolut att han ska få fortsätta vara ute!

• leolina1980

Kastrerade hankatter slåss ju nog också ibland, främst om revir. Men nog kommer slagsmålen att minska om ni kastrerar.

• leolina1980
    leolina1980 skrev 2011-02-14 19:37:46 följande:
    Kastrerade hankatter slåss ju nog också ibland, främst om revir. Men nog kommer slagsmålen att minska om ni kastrerar.
    Eller är det kanske bara min? Det är nog alltid han som börjar alla slagsmål med våra kastrerade grannkatter, dom vill nog alltid springa undan. Och min andra kastrerade hankatt slåss inte självmant, ibland kan han hoppa in i ett slagsmål som den andra påbörjat, så dom är två mot en. Så det kanske är mera undantag en regel att kastrerade hankatter slåss. Min var nog bara ett halvt år då han kastrerades så det är nog inte bara gammal vana som sitter i.
  • Monica02

Vi ska kastrera katten innan vi släpper ut honom fritt igen. Är bara orolig för hur mycket det kommer att hjälpa. Vad veterinärerna som vi frågat sagt slåss kastrerade katter också och att andra katter ändå kan anfalla. Men de tror att det skulle bli bättre. Verkar vara lite individuellt på olika katter. Vi vet inte vem som äger den andre katten.

• nemo1

Försök kolla upp var katten kommer ifrån för den behöver också kastreras som den troligtvis inte är. Annars kommer den att fortsätta komma in på eran tomt, det som är eran katts revir.  Efter kastrering brukar katten nöja sig med ett mindre revir, sin egen tomt oftast. Katten blir inte lika benägen till att vilja slåss.

• IceJossan
    Monica02 skrev 2011-02-15 16:39:07 följande:
    Vi ska kastrera katten innan vi släpper ut honom fritt igen. Är bara orolig för hur mycket det kommer att hjälpa. Vad veterinärerna som vi frågat sagt slåss kastrerade katter också och att andra katter ändå kan anfalla. Men de tror att det skulle bli bättre. Verkar vara lite individuellt på olika katter. Vi vet inte vem som äger den andre katten.

Den andra katten bör absolut kastreras också, helst i just samma veva.

Försök ta reda på vem ägaren är och prata med denne. En hankattskastrering går på ca 500, och för en hundring till så ID-märker de katten (vilket man absolut ska göra, FRAMFÖRALLT om man har utekatt!). Om katten inte har någon ägare (att ni får veta att det är så det är) så rekomenderar jag att du fångar in honom och kastrerar honom med. Ett par läkedagar i badrummet bara så kan han släppas ut igen.

Svar på tråden Skulle kastrering hjälpa i det här fallet?