• Suneboll

Varför köper ni så dyra barnkalaspresenter????

Sonen har varit på några barnkalas nu på sistone och själv haft ett förra året.
    Vad man märker är att många verkar köpa väldigt dyra presenter till barnen.
    Varför gör man det? Är det någon slags prestation, att man är rädd att folk ska tycka att man bara köpt nått biligt skit o prata illa om det.
    Jag tycker att ett rimligt pris för en present till en 5-6 åring är ca 40-80kr, absolut inte mer. Men många verkar köpa presenter för 100-200kr för ett barnkalas...nu pratar jag inte om släktingar el nära vänners barn som man kanske ger mer till.
    Det är ju inte heller så att man behöver köpa något skit bara för att det inte kostar så mkt. Det finns ju massor av saker som man kan köpa för några tior.
    Presenterna behöver ju inte vara så pretatiösa, huvudsaken är ju att man har en gåva med sig för att barnet fyller år tycker jag.
    Vad tycker ni och hur resonerar ni som köper dyrt/billigare???

• Svar på tråden Varför köper ni så dyra barnkalaspresenter????
  • Nalle Puh73

Tycker att idag hittar man inget under 100 kr som inte bara är skräp. Tar gärna emot tips på billiga presenter för själv hittar jag inget i 40-80 kr klassen utan det blir 110-130 kr istället.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Bonanza

Jag fattar inte heller. Vi låter våra ungar välja, vilket gör att det ofta blir lite pinsamma presenter. Men en treåring vet bättre vad en annan treåring vill ha, så...

Dottern var på kalas i lördags och hade då köpt en råtta i något slibbigt material. Födelsedagsbarnet älskade den tydligen! Kostade typ 50 kronor på ÖB.

• Suneboll
    Nalle Puh73 skrev 2011-02-14 12:51:40 följande:

Tycker att idag hittar man inget under 100 kr som inte bara är skräp. Tar gärna emot tips på billiga presenter för själv hittar jag inget i 40-80 kr klassen utan det blir 110-130 kr istället.

Men varför duger det inte med tex enkla grejor som klistermärken, bokmärken, pysselböcker, pennor, suddi, DVD filmer, smålegoaskar  o sådant...det kostar ju bara några tior i inköp.
  • Suneboll
    Bonanza skrev 2011-02-14 12:53:15 följande:
    Jag fattar inte heller. Vi låter våra ungar välja, vilket gör att det ofta blir lite pinsamma presenter. Men en treåring vet bättre vad en annan treåring vill ha, så...

Dottern var på kalas i lördags och hade då köpt en råtta i något slibbigt material. Födelsedagsbarnet älskade den tydligen! Kostade typ 50 kronor på ÖB.
    hahaha råtta...........vår 2 åring fick en skämthundbajs i present o fatta hur mkt ungarna lekt med den.......kan inte heller kostat speciellt mkt.
  • Pigelinen

Jag skulle aldrig köpa för dyra saker i dessa lägen. Behöver inte vara skräp för att man bara lägger 50kr på det.

Jag brukar lagra på mig när jag är på GeKås till exempelt el vid bokreor. 
    På GeKås har de ljudböcker o filmer billigt, likaså brukar det ibland finnas på ICA Maxi två filmer för 99kr.
    Köper böcker som man sen kan ge bort.
    Målarböcker/pysselböcker o kritor kostar inte mycke och brukar vara väldigt uppskattat.
    Leklera brukar gå hem.
    Pärlset

• förvirrande

Här kommer man överrens om hur mycket presenterna får kosta på föräldramötet i början av terminen. Ofta är det ju de i samma klass som bjuds på kalaset och för att undvika sånt "skitsnack" om vem som köpte dyr eller billig present har man valt att lösa det så. JAg tycker det är jätteskönt så slipper man fundera.
    I lilltjejerns klass har vi kommit överens om att presenten får kosta högst 50 kronor.

På det sättet har alla råd att komma på allas kalas. Och nånstans är väl närvaron viktigast?

• Nalle Puh73

Pysselböcker här kostar 40-50 kr, 1 penna 20 -30 kr, klistermärkesark 30 kr, smålegoask finns oftast inte, dvdfilm kostar runt 100 kr.
     Beror väl kanske på var man bor men vi har inte så stort utbud just här o åker man ändå in till närmsta stad så köper jag hellre ett mindre lego för 119kr 

• Nalle Puh73

Måste kanske tilläga att det inte handlar om att köpa dyra saker utan att för oss finns inga "billiga" ställen i närheten så man tar det man hittar som verkar vettigt o helst så billigt som man kan.

• kutiom

Ok, för mig är det rimligt att hålla mig till ca 100. Alla är vi olika!

• Sundri

Jag har handlat för 115;- på de sista kalasen för att jag tyckte jag hittade bra presenter, men på vissa har jag handlat jongleringssjalar på butiken varsam och de kostar 45-; för tre st, alltid uppskattat! Nu har jag klpt upp varupartier på tradera med ringar, armband och klockor så på resterande kalas kostar presenterna kanske en tia

Svar på tråden Varför köper ni så dyra barnkalaspresenter????