• Anonym

4-åring med feber

Hur länge kan en 4-åring ha feber utan att man behöver kontakta BVC?

Är inne på 5:e dygnet nu, men ganska låg feber runt 38-38,5 (toppade på 39 i fredags) Hostig och snuvig men annars ganska pigg.

Äter och dricker normalt, orkar leka, vilar med film/bok/saga ibland.

• Svar på tråden 4-åring med feber
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man bör kontakta sjukvården redan på tredje-fjärde dagen, om barnet inte har andra symtom än feber. Finns det andra symtom som hosta, snuva eller kräkningar anser jag att allmäntillståndet får avgöra.

Det låter som att din dotter fått en infektion i luftvägarna/halsen, men för övrigt mår ganska bra. Då skulle jag avvakta någon dag extra, men sedan kontakta sjukvården om inte febern ger vika.
    Med andra ord, har hon fortsatt feber idag tycker jag att du kontaktar sjukvården, VC till exempel.

MVH Christine

• Anonym

Hon ligger på 37,7 idag så jag håller tummarna för att det äntligen börjar ge med sig.

Hon är jättepigg och även igår var hon helt som vanligt trots att hon då låg på 38grader.

Avvaktar till eftermiddagen, och kommer febern tillbaka så ringer jag imorgon för då måste jag ju ändå få ett läkarintyg då hon varit hemma från dagis sen i torsdags.

• BVC Sköterskan

Kolla gärna tempen i em/kväll, men tänk på att mest sannolikt är att du får "rätt" temperaturangivelse, om du tar den efter att hon vilat en halvtimme.
    Barn kan höja sin temp en halv grad om de stojar och leker.

/C Glad

Svar på tråden 4-åring med feber