Inlägg från: SofiaEmmaMaria |Visa alla inlägg
  • SofiaEmmaMaria

Hur klarar ni er ekonomiskt?

Wow, Tahira, jag blir imponerad :)

Jag är 22, min sambo 24, vi har en dotter på snart 3 mån. Jag är f.n föräldraledig från högskolestudier, min sambo jobbar heltid men får en ganska fjuttig lön,. Lyckligtvis hann jag jobba en hel del parallellt med mina studier både på gymnasiet o högskolan så jag har ut ca 6700 i fp nu, dock "tjänar" jag mer på att ta bidrag+lån från CSN så nästa månad är det time to hit the books igen...vill dock påpeka att jag inte börjar bara för att få in nån extra tusenlapp i mån igen, utan jag vill bli klar så fort som möjligt. Vår dotter får hänga med denna terminen (vill inte slösa på fp-dagarna...) och nästa termin när jag ska ha praktik får sambon vara hemma. Planen är att han ska börja plugga hösten -12, jag kommer vara klar i Jan -13, då har vi tänkt att han tar lån+bidrag från CSN och jag jobbar fulltid.

Våra föräldrar hjäper oss inte, har aldrig behövt kontakta soc. Får inga bidrag utöver barnbidraget och CSN. F-kassan, skolan och CSN har varit riktiga (insert valfri svordom...), Det här landet är inte konstruerat för att bli förälder när man studerar, anser jag. Upptäckte bland annat en lustig sak...man får inte jobba hur mycket man vill för CSN (det finns ett fribelopp men om man passerar detta sänker de både låne OCH bidragsdelen!) Sen är studiemedel inte tillåtet att räkna som lön/inkomst hos F-kassan vilket innebär att man får en fattig fp om man inte slitit häcken av sig..

Lite bitter är jag över att jag haft så mycket problem med ovan tre nämnda instanser, men jag är glad för vad livet har gett mig, detta lilla mirakel. Och även om vi får vända på nån krona i slutet av månaden har vi alltid mat på bordet och kan vara hela och rena, det finns folk som har det så mycket sämre, jag försöker att vara tacksam, så tänker jag :)

Hoppas mina svar var till någon hjälp :)

Svar på tråden Hur klarar ni er ekonomiskt?