• Anonym

Vi behöver få in 8000 kr denna månad. Tips!

Hur kan vi få in det? Vi har inga dyar möbler, äger ingen bil, bor i en hyresrätt. Vi har bara nödvändiga räkningar, eller bredbandet och kanalerna är väll inte nödvändiga. Men åh andra sidan betalar vi "bara" 300 kr i månaden på dessa två tillsammans. Vi kommer klara oss i fortsättningen men denna månad går vi back 8000. Vi måste verkligen få in dessa pengar. Min mobil kan vi kanske få 500 för och sambons 4000, men han kommer vägrar sälja sin, eller göra det väldigt tjurigt. Funderar på sms-lån, men räntan är hööög.

• Svar på tråden Vi behöver få in 8000 kr denna månad. Tips!
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-02-14 13:20:54 följande:
    Hur kan vi få in det? Vi har inga dyar möbler, äger ingen bil, bor i en hyresrätt. Vi har bara nödvändiga räkningar, eller bredbandet och kanalerna är väll inte nödvändiga. Men åh andra sidan betalar vi "bara" 300 kr i månaden på dessa två tillsammans. Vi kommer klara oss i fortsättningen men denna månad går vi back 8000. Vi måste verkligen få in dessa pengar. Min mobil kan vi kanske få 500 för och sambons 4000, men han kommer vägrar sälja sin, eller göra det väldigt tjurigt. Funderar på sms-lån, men räntan är hööög.
    Förskott på lön
    Blancolån på banken, betydligt bättre ränta än SMS-lån
    Medelemslån via facket
    Pantsätta smycken, musikinstrument, hemelektonink på pantbanken
    Låna av släkt och vänner.

Gäller det en räkning kan det ibland gå att prata med företaget och få räkningen uppdelad och delvis uppskjuten.
  • Anonym (€£$)

Allt som Kjell har sagt.

Fungerar inte de sakerna så finns det alltid andra vägar man kan gå för att dra in pengar. Satt själv i lite ekonomisk knipa men hade bredband och en webkamera. Finns många män som betalar mellan 500-1000 kr för en halvtimmes jobb som "camgirl"...

• Kjell2

Mer dyra, korkade och desperata tips.

Ansök om något kreditkort med kredit och bankomatmöjlighet . Ta ut pengarna
    Köp någon dyr hemelektronik eller kläder på avbetalning, sälj sen på Blocket.

• supergrl

Lättaste sättet: Ring och prata med de ni ska betala dvs har räkningar till. Säg som det är och hör om ni kan få skjuta lite på datumet.

• Anonym
    supergrl skrev 2011-02-14 14:26:47 följande:
    Lättaste sättet: Ring och prata med de ni ska betala dvs har räkningar till. Säg som det är och hör om ni kan få skjuta lite på datumet.
    Fast om vi sjuter på räkningarna så går vi ju back nästa månad istället. Får fundera på hur vi ska lösa det här, har ju fått en hel del tips här! Kan jag inte bara få ett jobb snart?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-02-14 15:57:44 följande:
    Fast om vi sjuter på räkningarna så går vi ju back nästa månad istället. Får fundera på hur vi ska lösa det här, har ju fått en hel del tips här! Kan jag inte bara få ett jobb snart?
    Har ni inga möjligheter att betala en framflyttad räkning kommer ni ha små möjligheter att betala ett lån också. Alltså behöv en rejäl översyn över era inkomster och utgifter.

Altså är det två saker ni behöver göra. Lösa räkningen på 8000 kr och se till att ni får högre inkomster och lägre utgifter. Annars kommer allt bara upprepa sig när nästa krisräkning kommer och till sist ringer kfm på dörren.
  • Anonym

skjuter* kan visst inte stava idag.

Jo tack vi vet. Det är ju såhär nu pga att jag är arbetslös. Hoppas på ett jobb inom kort så ekonomin blir bättre.  

• supergrl

Kolla om du har nåt du kan sälja på blocket eller tradera?

Man blir förvånad över vad folk vill köpa av ens gamla grejer.

• Kjell2
    Anonym skrev 2011-02-14 16:04:49 följande:
    skjuter* kan visst inte stava idag.

Jo tack vi vet. Det är ju såhär nu pga att jag är arbetslös. Hoppas på ett jobb inom kort så ekonomin blir bättre.  
    Några råd då det kan ta tid att få jobb.

Skär bort alla onödiga utgifter nu, säg upp abonemang, kabel-TV, tidningar, gym mm. Ofta har de bindingtid på ett antal månader så ingenting händer direkt men om några månader kan det var skillnade på om kfm kommer eller inte.

Kolla möjligheten till bostadsbidrag, sänkt dagisavgift, lägre återbetalnign på CSN mm.

Börja äta billigare genom att göra storkok, baka eget bröd, jaga extrapriser  mm. Tiden finns då du är arbetslös.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2011-02-14 16:16:19 följande:
    Några råd då det kan ta tid att få jobb.

Skär bort alla onödiga utgifter nu, säg upp abonemang, kabel-TV, tidningar, gym mm. Ofta har de bindingtid på ett antal månader så ingenting händer direkt men om några månader kan det var skillnade på om kfm kommer eller inte.

Kolla möjligheten till bostadsbidrag, sänkt dagisavgift, lägre återbetalnign på CSN mm.

Börja äta billigare genom att göra storkok, baka eget bröd, jaga extrapriser  mm. Tiden finns då du är arbetslös.
    Allt det där har vi redan gjort, vi har kvar bredband (för att jag ska kunna söka jobb om dagarna) och några kanaler, mest för barnens skull. Tack för att du engagerar dig så mycket!
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-02-14 16:23:06 följande:
    Allt det där har vi redan gjort, vi har kvar bredband (för att jag ska kunna söka jobb om dagarna) och några kanaler, mest för barnens skull. Tack för att du engagerar dig så mycket!
    Ni har minst två mobilabonemnag, eventuellt ett fast tfn abonemang också.
    Barnen BEHÖVER extrakanaler lika mycket som ni behöver kfm.
Svar på tråden Vi behöver få in 8000 kr denna månad. Tips!