• Anonym (Skuldsatt :()

300 000:- i blancolån!!

Vete fan vad vi pysslat med under alla år! Skäms som f*n för detta!

Har nu fått jobb och vår bank har hjälpt oss sätta ihop våra skulder till ett blancolån.
    Skulden finns kvar men känns sååå j****a skönt att få ihop det på ett o samma ställe.

Nu tar vi ansvar och ska betala av detta illa kvickt!!!

Så himla mkt pengar.. som vi varit oansvariga över. Men nu tar vi oss i kragen över våra liv!
    Detta har vi samlat på oss under de sista 9 åren.

Vet ej vad jag ville med detta, antagligen bara skriva av mig för det är sån lättnad. Vi ser ljuset i tunneln, om man kan uttrycka det så.

Hur låter detta i era öron? 300 000kr i blanco.. Vi är en familj med 2 barn, vi är gifta, bor i villa..
    Oansvarigt va??

Men nu är det andra bullar!

• Svar på tråden 300 000:- i blancolån!!
  • Anonym

Jag vill inte verka oförskämd (på riktigt, jag förstår att detta är en jobbig sits), men jag måste ändå fråga vad ni gjort med alla pengar? Under hur lång tid har ni byggt upp den här skulden?

• Queenie70

Vad får ni för månadskostand nu när ni lagt ihop dem?

• Anonym (mamma)

Usch, jag vet hur det känns att ha skulder... men gud så skönt för er att få samla ihop allt.

Jag har själv ett HELVETE, har 200000:- i blancolån hos en massa olika långivare...

Fick dom pga olika personliga omständigheter, nu är mitt liv stabilt igen men jag betalar av ca. 7000:- VARJE MÅNAD så det känns! Jag är ensamstående.

Min plan är, att precis som TS gjort, försöka få ett samlingslån och lägga upp det på längre sikt för att få ner månadskostnaden.

Men jag vågar inte söka nu, har en massa låneförfrågningar o sånt som försvinner om 1 år, så jag tror det bästa är att vänta 1 år och SEN söka lån.

Tror ni jag har bra chanser att få ett rejält samlingslån?

Jag har ungefär 360000:- i årsinkomst.

HJÄLP.

Anonym skrev 2011-02-14 20:56:42 följande:
    Jag vill inte verka oförskämd (på riktigt, jag förstår att detta är en jobbig sits), men jag måste ändå fråga vad ni gjort med alla pengar? Under hur lång tid har ni byggt upp den här skulden?
    Som det står skrivet... de senaste 9 åren. En del på huset. Så har man försökt samla ihop dom själva, då har man tagit dumt nog lite extra, dumma bilköp.
    Queenie70 skrev 2011-02-14 20:59:16 följande:
    Vad får ni för månadskostand nu när ni lagt ihop dem?
    4900:- inkl amortering som utgör ca 2600:-
  • Anonym (jobbigt)

Vi har inte riktigt lika mycket, men nästan hälften... Ungefär 140 000 i blancolån och det är suuuuurt att betala av dem!! Vi har samlat dem till en bank men jag tycker fortfarande att det knappt minskar något. Betalar in 4000 i månaden.
    Så trist att veta att man satt sig i båten själv. Vi skulle vilja köpa ett litet radhus (har bra inkomster) men vi vågar inte ens fråga nån bank om lånellöfte när ekonomin ser ut så här. B L Ä.

• Queenie70
    Anonym (mamma) skrev 2011-02-14 21:03:21 följande:
    Usch, jag vet hur det känns att ha skulder... men gud så skönt för er att få samla ihop allt.

Jag har själv ett HELVETE, har 200000:- i blancolån hos en massa olika långivare...

Fick dom pga olika personliga omständigheter, nu är mitt liv stabilt igen men jag betalar av ca. 7000:- VARJE MÅNAD så det känns! Jag är ensamstående.

Min plan är, att precis som TS gjort, försöka få ett samlingslån och lägga upp det på längre sikt för att få ner månadskostnaden.

Men jag vågar inte söka nu, har en massa låneförfrågningar o sånt som försvinner om 1 år, så jag tror det bästa är att vänta 1 år och SEN söka lån.

HJÄLP.
    Men SHIT vilken jävulsk ränta du måste betala. Jag har lån på ca. 350.000 och betalar ca 4000 i månaden. Planerar att lägga om det till en "vanlig" bank, när jag fått ned summan lite och då kommer det att bli lägre kostnad.
    Anonym (mamma) skrev 2011-02-14 21:03:21 följande:

HJÄLP.
    Vi va ju nu 2 st att söka om detta lån. Själv kan nog vara svårt. Men du har kanske någon som kan hjälpa dig som medlåntagare? Kan också vara svårt, stå ihop med nån på ett lån som kan ha svårt att återbetala.
    Hoppas du lyckas!!! Dessa år har varit överjävliga, har 2 barn som är prio ETT och de ska inte behöva utstå detta skit.
    NU ska vi betala och det känns så bra!! Få se skulden minska, hos EN lånegivare.
    Queenie70 skrev 2011-02-14 21:07:31 följande:
    Men SHIT vilken jävulsk ränta du måste betala. Jag har lån på ca. 350.000 och betalar ca 4000 i månaden. Planerar att lägga om det till en "vanlig" bank, när jag fått ned summan lite och då kommer det att bli lägre kostnad.
    Ja räntan kunde va betydligt bättre. Men när de ser att vi klarar av att betala detta en tid så kommer de sänka den.
    Men känns ändå så skönt att ha skräpet samlat hos EN långivare, vi kommer ALDRIG ge oss på krediter NÅNSIN igen!

Vad har du för ränta då?
    Anonym (jobbigt) skrev 2011-02-14 21:05:55 följande:
    Vi har inte riktigt lika mycket, men nästan hälften... Ungefär 140 000 i blancolån och det är suuuuurt att betala av dem!! Vi har samlat dem till en bank men jag tycker fortfarande att det knappt minskar något. Betalar in 4000 i månaden.
    Så trist att veta att man satt sig i båten själv. Vi skulle vilja köpa ett litet radhus (har bra inkomster) men vi vågar inte ens fråga nån bank om lånellöfte när ekonomin ser ut så här. B L Ä.
    Oj, 140 000:- låter inte alls mkt i mina öron. kanske för man sitter med mer än dubbelt själv :)
    Har ni bra inkomster och inte skulder här och där så tror inte jag det är nåt problem med husköp för er.

Dock har reglerna förändrats och de har blivit hårdare. De vill ha kontantinsatsen osv.

Lycka till nu!!
  • Anonym (mamma)
    Queenie70 skrev 2011-02-14 21:07:31 följande:
    Ja det är en jävlig ränta... men vissa av lånen ( har hos exempelvis sveaekonomi ) är färdigbetalade om typ 2 år, så då försvinner nog 3000:- i månaden direkt.

Jag vill inte göra en massa nya låneförfrågningar nu utan tror det är bäst att vänta tills man är blank och inte har några förfrågningar registrerade. Om de då ser att man haft stabil inkomst de senaste 3 åren så kanske man kan få ett lån... Behöver inte låna för allt, hälften av lånen ligger hos en "vanlig" bank med skaplig ränta.

Det är resterande 100000:- som kostar...
  • Queenie70
    Anonym (Skuldsatt :() skrev 2011-02-14 21:10:32 följande:
    Ja räntan kunde va betydligt bättre. Men när de ser att vi klarar av att betala detta en tid så kommer de sänka den.
    Men känns ändå så skönt att ha skräpet samlat hos EN långivare, vi kommer ALDRIG ge oss på krediter NÅNSIN igen!

Vad har du för ränta då?
    Ingen aning faktiskt. Tog ett panikblancolån i samband med att jag skulle separera för att få loss en bostadsrätt, och passade på att lägga ihop lite andra krediter med det lånet i somras. Men jag betalar som sagt 4000 i månaden för dessa 350.000.  Tror räntan är på 9% eller nåt sånt. Men jag hoppas kunna få en bättre deal om ett tag när jag visat att jag klarar av att betala lånet.
    Queenie70 skrev 2011-02-14 21:14:46 följande:
    Ingen aning faktiskt. Tog ett panikblancolån i samband med att jag skulle separera för att få loss en bostadsrätt, och passade på att lägga ihop lite andra krediter med det lånet i somras. Men jag betalar som sagt 4000 i månaden för dessa 350.000.  Tror räntan är på 9% eller nåt sånt. Men jag hoppas kunna få en bättre deal om ett tag när jag visat att jag klarar av att betala lånet.
    Vi fick 8,89% ränta nu. Bet 4900:- varav 2600:- är amort. Så 2300:- är ränta varje månad :(

Men vi är så nöjda så. Livrädd o hamna i Lyxfällan :)
    Vi har verkligen fått nog nu och är superladdade inför detta.
  • Anonym (mamma)

Förresten, var har ni fått era samlingslån?

Går ni ner till er lokala bank eller? Jag har Swedbank, men har aldrig haft någon som helst personlig kontakt med dom, så jag funderar på Lendo eller nåt liknande när det blir dags för mig...

Anonym (mamma) skrev 2011-02-14 21:34:06 följande:
    Förresten, var har ni fått era samlingslån?

Går ni ner till er lokala bank eller? Jag har Swedbank, men har aldrig haft någon som helst personlig kontakt med dom, så jag funderar på Lendo eller nåt liknande när det blir dags för mig...
    Jag har inte mkt till övers för Swedbank.. bytte från dom till SEB för snart 6 år sen. Mkt nöjda med SEB.
    Vi skrev ihop ett brev, talade om vår situation, våra kostnader, lån osv. Hur vi mådde, våra mål osv.

De ringde upp efter en vecka ungefär. Fick komma till dom, pratade, den som tog emot oss va mkt förstående.
    De ser ju till sitt bästa också :/ De vill ju låna ut till oss... vår kostnad, deras vinst. Typ.

Jaf rek att ändå gå till din bank än Lendo och andra såna företag. Känns mer seriöst, på nåt sätt.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Skuldsatt :() skrev 2011-02-14 21:43:39 följande:
    Jag har inte mkt till övers för Swedbank.. bytte från dom till SEB för snart 6 år sen. Mkt nöjda med SEB.
    Vi skrev ihop ett brev, talade om vår situation, våra kostnader, lån osv. Hur vi mådde, våra mål osv.

De ringde upp efter en vecka ungefär. Fick komma till dom, pratade, den som tog emot oss va mkt förstående.
    De ser ju till sitt bästa också :/ De vill ju låna ut till oss... vår kostnad, deras vinst. Typ.

Jaf rek att ändå gå till din bank än Lendo och andra såna företag. Känns mer seriöst, på nåt sätt.
    Hm jag vet inte... en del menar ju att Lendo är bra just för att de bara tar en UC-upplysning.

Risken är att jag går till min bank... det första de gör är att ta en UC, sen säger de nej.
    Ja då går jag till nästa bank... sen kanske det är kört.

Svårt det där.
  • Anonym (Slarvlisa)

Jag har varit i samma sits. Tog en massa blancolån och smslån (!) för att få ihop vardagen.
    Till slut vaknade jag och tog mig i kragen. Det finns flera som erbjuder samlingslån. Jag hittade dit via Lånakuten (http://www.lanakuten.se) och efter att ha testat ansöka hos Ikano och Swedbank med stort NEJ så blev det  Lendo och då fick jag erbjudande från 3(!) banker. Nu betalar jag "bara" 3800 kr i månaden istället för tidigare 11.000. Lite skillnad. Jag kan absolut rekommendera dem. På Lånakutens sida finns flera samlingslån eller "omstartslån" gå en bit ner till prisjämförelser så finns de där. De 2 sista Marginalen och Bluestep kan man även prova om man har betalningsanmärkningar (går även hos Lendo upp till 30.000 kr).
    Lycka till!

Svar på tråden 300 000:- i blancolån!!