Alexandra992 skrev 2011-02-15 04:16:48 följande:
Som sagt, marsvin ska ha sällskap av annat marsvin. Jag rek. två syskon från en registrerad uppfödare som har inte allt för många marsvin och gör alla ungar handtama. Då kan ni också välja vilken ras, färger osv :)
Marsvin kan bli otroligt tama, om man tar sig tiden att gosa med dom. I början är dom säkert blyga och gömmer sig gärna i sitt hus och kanske inte gör så mycket, men med envishet och tålamod blir det snabbt bättre, oftast efter några få dagar. Detta förutsatt att marsvinen är placerade på ett bra ställe och inte får höra massa höga ljud kring buren. Marsvin är väldigt ljudkänsliga så är ni en livlig barnfamilj är marsvin inget för er. Man måste också hantera marsvin väldigt mjukt och försiktigt. Men så fort dom känner sig trygga och litar på er kan man
t.om klappa dom i buren, som oftast brukar ta längre tid.
Jag har både marsvin, hamster och kanin, och skulle säga att ni kan skaffa vilket som för alla kan bli tama och allt det där. Vill ni ha hamster så köp det, eller marsvin. Jag skulle säga att alla djur har sin charm.
Vad menar du med "rolig"? Hur är ett djur roligt enligt dig?
ps. Nej, jag skulle inte ha marsvin lösa i trädgården, på en sek är marsvinen borta, dom är flyktdjur och sticker så fort dom hör eller ser något hotfullt, det kan vara om du t.ex hukar dig ner för att ta upp marsvinet eller rör på dig en meter åt sidan.
Vi är en lugn familj med 1 barn. Har funderat på om buren ska stå i dotterns rum eller i nåt annat. Vissa säger att marsvinen vill vara nära där vi är - då är dotterns rum inte rätt. Där är vi ju inte lika ofta som i köket/vardagsrummet. Andra säger att de vill ha det lugnt och tyst - då är dotterns rum bättre.
Med "rolig" menar jag att man liksom kan få "kontakt" med djuret. Att det känner igen oss - att det tycker om att bli gosad med, att de kanske rusar runt och skuttar, att djuret är vaket när vi är det., att man kan släppa lös det lite.
Därav känns det "tråkigare" med en hamster, då jag hört att man inte kan låta det komma ut ur buren. Att det i princip inte bryr sig om oss i familjen. Att det finns risk att bli biten eftesom hamstern inte vill bli klappad.
Jag skriver bara vad jag har blivit berättad. Som sagt, har inte haft varken hamster el marsvin tidigare. Så jag försöker förstå vilket djur som kan passa oss bäst.
Man kanske kan ha en liten inhägnad i trädgården så att marsvinen inte rymmer.
Är det risk att nån katt attackerar dem? Både grannen till vänster och till höger har katt. Jag menar nu inte vi tänkte lämna marsvinen ensamma ute, men man kanske befinner några meter bort. Typ sitter ute och äter.