Marsvin - 1 eller 2? Blir de tama?
Marsvin blir fantastiskt tama om man ägnar sig åt dem. Jag hade marsvin under hela min uppväxt, och tyckte det var väldigt charmiga och roliga djur, en åsikt jag vet att jag delar med många. Detta var på 70-talet, och jag hade alltid dem en och en. Sedan dess har det kommit nya regler kring hållning av även husdjur, och det är möjligt att man idag anser att de ska hållas i par. Ska de vara ute, vilket de tycker mycket om, så tycker jag nog att de ska hållas i bur, då de kan vara väldigt snabba och är för små för att egentligen ha i sele.
Det finns uteburar att köpa, och till just marsvin så går det bra att ha burar utan nät/gallerbotter då de, till skillnad från kaniner, inte gräver. Marsvin älskar gräs, klöver och så kallad vattsarv. Vad gäller att hålla dem så bör det fortfarande göras under uppsikt av en vuxen när det gäller ett så litet barn som en femåring, för även om de är större och stabilare än en hamster så är de fortfarande mindre än en kanin, och det kan hända att de skadas om ett barn klämmer till om dem, t.ex om de försöker gå iväg. Jag rekommenderar, vilket djur ni än skaffar, att du lånar en bok eller två på biblioteket om djuret ifråga och läser på, det minskar risken för oplanerade köp. Eftersom jag har en del djur är jag ofta i "min" djuraffär, och det är alldeles för ofta jag hör folk köpa djur som de inte vet det mest grundläggande om ens.
Lycka till