• mangelica

Snälla, jag ber om snabba svar!

ÄCKELVARNING!!!

Hej alla!

Jag har nog åkt på den värsta magsjukan jag någonsin haft!! det började igår kväll med ont i magen och lite lös.
    nu har jag varit vaken sen kl 04.00 imorse och SKITIT! Var 5 - 10 minut måste jag springa och jag menar allvarligt när jag säger att jag kissar bajs ur rumpan!!! Jag har aldrig varit med om något liknande.. har jag haft tur så har jag haft 30 minuter mellan toa besöken.. Och nu har jag så ont i baken att jag knappt kan sitta, och det svider så!!

Hur som hällst, jag är så jäva trött, men vågar inte gå och lägga mig. Är rädd att jag ska bajsa ner mig :'(.. och om jag lägger mig kommer jag inte våga somna för att jag måste springa var 5:e minut. kommer då väcka både min dotter och min sambo.. 

Vad ska jag göra? jag är dö trött!

Kan man ta laktulos meda tro? tog det mot hård mage när jag var gravid och har fattat det som att den kan göra avföringen lite hårdare med? men hur snabbt går det?

sen undrar jag om ni vet någon salva som kanske kan få stopp på att det svider och kliar efter mina toalett dejter? :'(

Snälla, hånas inte eller något, jag skämms så redan.. men måste göra något, har funderat på att skriva hela dagen men inte vågat!

Tacksam för seriösa och vänliga svar!

• Svar på tråden Snälla, jag ber om snabba svar!
  • mangelica

Tack så jättemycket alla!!! Vad mycket hjälp jag fick! skall genast blanda mig lite nyponsoppa och ta en kork laktulos. Och vad dum jag var som inte tänkte på att jag kan ta min dotters mjuka tvättlappar och blöta i ljummet vatten och torka, för jag gör ju så med henne varenda dag när jag byter blöja! Som tur är så ska jag inte till varken skola eller jobb då jag är mammaledig för tillfället. Ska prova allt, och jag gör nog så att jag tar och bäddar upp på badrumsgolvet inatt med öppen dörr in till sovrummet så jag hör när dottern vill ha mat. 

Jag har ialla fall klarat mig från att spu och må illa.. bara ont i magen väldigt sällan och värsta raketbajset! lite feber har jag haft med. 

Tack så jätte mycket alla snälla själar!!! Ni ska veta att ni är guld värda! Jag är så himmla tacksam nu så ni förstår värkligen inte!! TACK! <3 <3 <3

• MammaCh

Vännen, du måste se till att få i dig vätska o lite salt, det binder. På apoteket kan man köpa, men dit ska du verkligen inte gå med tanke på smittrisk (du ska inte gå ut förrän du varit helt symptomfri i 48h!), så det blir blanda egen. Här kommer lite info samt recept på ersättning:

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Vatskeersattning/

Superviktigt att du dricker som sagt, annars kan du bli uttorkad och det kan i förlängningen skada dina organ. Antagligen kommer du må illa av att dricka, så drick små klunkar i taget! Vitt bröd och blåbärssoppa brukar också hjälpa!

sen viktigt att du tvättar händerna NOGA med tvål och vatten. Handsprit skadar absolut inte att använda, men är det vinterkräkssjukan (Calici-virus) så biter inte spriten på detta tyvärr. Anmäl dig sjuk så fort du kan, och så får din sambo vabba! Du ska iNTe ta i barnet. Går att få vård för sjukt barn om ordinarie vårdnadshavare är allvarligt sjuk!

Vad gäller rumpan, försök torka torrt/lufta, ta o smörj in med lite barnolja/vacelin, så det inte svider lika mycket när nästa attack kommer... Bädda på nån tunn madrass du inte är rädd om nära toan, gärna med "kissskydd" såna ditt barn säkert har.......... Hoppas verkligen du blir bra snart!

• Catgodess

Stackare, det är verkligen inget att skratta åt om du fått calici-virus eller någon annan elak maginfluensa. Fortsätt att försöka få i dig vätska även om den kommer ut lika fort på andra sidan. Lite brukar iallafall alltid stanna kvar. Skulle inte ta lactulose om jag var du, det står inget i FASS om att lactulose har en stoppande effekt
    www.fass.se
    Skulle hellre råda dig att bädda nära toaletten och sätta på dig det största mensskydd eller blöja du kan frambringa hemma och blanda vätskeersättningen som beskrivs i inlägg 12 eller ännu bättre be någon annan att göra det åt dig eftersom du inte bör hantera matvaror som ev ska förtäras av någon annan alls pg a smittorisken.
    Hoppas att du har någon annan som kan sköta markservicen medan du tar hand om dig själv ett tag.
    Krya på dig och hoppas att vad det nu är för magvirus du fått går över snart. 

• mangelica

Vilken tur jag har! när min dotter skulle födas så startade förlossningen med spontan vattenavgång! blv hemskickad efter en kontroll med förlossningsblöjor och nät trosor, har letat i säkert 20 minuter och hittade det! jag har bäddat upp på toaletten med filtar, täcke och kuddar. så nu ska jag smörja stjärten med vacelin, hoppa i min blöja med nät trosor och hoppas att få slummra till mellan toabesöken!!!

Tack så himmla mycket för tipsen, jag är så lättad och hoppas på en hyffsad natts sömn!

NattiNatti Alla underbara människor! <3 och ennu en gång, tack för hjälpen!

Föresten, nu när ni börjar prata om calici-visuset, tror ni det kan vara farligt för min dotter att få? min dotter är 9 månader och prematurfödd. Tror ni det kan vara farligt, hon föddes med svagare lungor och lite magproblem...
    (inget som visats nu på henne, men vet att jag ska vara försiktigare med hosta och sådant då hon är prematur)

Tacksam för svar igen! <3 

• Catgodess

Bebisar och små barn har lättare för att bli uttorkade oavsett om de är prematura eller ej så låt din sambo vabba och ta hand om dottern så länge, förstår att det är svårt att inte få ta i sin bebis i några dagar men bibehåll god handhygien och har ni två toaletter så rekommenderar jag att du får ha egen toa tills kräksjukseländet gått över bara för att minska smittorisken. Förhoppningsvis slipper resten av din familj få eländet.

• MammaCh

Hej!

Du ska absolut undvika att smitta din familj, speciellt din dotter! Vi vuxna har ju lite mer att "ta av", vilket en 9 månaders inte har. De gånger min son varit sjuk har han verkligen rasat i vikt efter magsjuka, och en prematurfödd ska inte utsätta för detta. Du kan ju också förstå att du måste få i dig vätska, men det gör inte en 9-månaders. I den mån det går så håll barn och sambo så långt bortr det bara går! Helst ska din sambo inte använda samma toalett ens såvida den inte mycket grundligt rengjorts och du vädrat ordentligt. Försök hitta alternativa lösningar, att sambon ska må lika dåligt som du ökar bara risken för att er dotter blir sjuk..

Hoppas du får sova något nu, det som ändå är bra med magsjukor är att de är intensiva men snabbt går över (även om man inte tycker det när det håller på som värst, då känns det ju som man ska dö...). Men glöm inte, 48h HELT symptomfri ska man vara (dvs varken kräkningar eller diarré) innan man kan vistas bland folk igen. För jävligt, men sant. det du har vill du inte ge nån annan eller för den delen få tillbaka, eller hur.

Lycka till nu! Ring sjukkvårdsupplysningen och dårgör om din dotter blir akut dålig! För oftast får man inte komma in på sjukhus alls om man har kräksjuka.

• Rapunzella

Tvätta händerna och toaletten ordentligt, se till att maken och barnet har egna, rena handdukar. Pussa inte på bebisen just nu. Drick små mängder vätska i taget och ta inte mer Laktulos! Visserligen kan det ha en viss bulkande effekt, men detta eftersom det binder vatten, så jag är inte säker på hur vätskebalansen påverkas. Jag har aldrig hört att man rekommenderar Laktulos till diarrér, eftersom det ibland kan orsaka diarrér. Det används mot förstoppning bla genom att binda vatten till avföringen så att den blir mjukare att få ut. En STOR känga till dig här ovan som säger att hon ska ta det, trots att du inte vet vad det är. I det här fallet är jag rädd att det kan gå gjort mer skada än nytta, och det är riktigt illa att man inte har den självkritiken!

• Majaajasvensson

Ta för Guds skyll inte laktulos!
    Bli bara värre av det!

• Catgodess

Som alla säger ge fan i lactulose du blir bara sämre av det och immodium skulle jag också låta bli om jag var du. Bättre då med vätskeersättning i små mängder ofta och blåbärsoppa.

• MammaBella

Se till att maken köper Resorb år dig idag. Det är vätskeersätting i brustablettsform. Man blir fort uttorkad när man har sån diarre. Hade det för ett par veckor sedan och fortsatte att må illa trots att jag var frisk, för att jag förmodligen hade en viss saltbrist. Då hjälpte resorb jättebra.

• yesja

Ang dig & ditt barn:

RESORB vätskeersättning ska du ha, det tas lättare upp av kroppen.

En vanlig missuppfattning (även bland vårdpersonal enl dyrköpt erfarenhet) är att man end ska dricka teskedsvis. Se till att få i dig så mycket vätska som möjligt (gäller både barn och vuxna). Även om det rinner rakt igenom (då blir koncentrationen av virus mindre och tarmen hinner ändå få upp lite vätska). Enda gången man ska dricka teskedsvis är då man spyr och spyr och spyr och detta triggas av för mycket vätska på en gång. Direkt ef man drabbats av ett virus är det vanligt att man spyr men när det gått över mot att (huvudsakligen) komma ut i andra änden då är det MYCKET vätskeersättning som gäller.

Ja, det är värre när barn drabbas för om ett barn på 8 kg förlorar 2-3 kg så är det mycket på en sådan liten kropp. Så länge barnet får i sig vätska (orkar dricka) är det en sak men om det blir svårt att kontakta och inte orkar dricka ordentligt så måste man få vård snabbt.  

Senare kan blåbär (tex blåbärssoppa eller blåbär-barmat) fungera stoppade. Yoghurt med bra bakteriekultur, lättsmält vitt bröd och små mängder utspätt svart te kan också underlätta.  

Det finns också medicin att tilgå receptfritt från apoteket som är mkt effektivt mot diarre (har jag haft med på långresor).  

• alessandrosthlm82

Skulle oxå rekommendera att små dricka!

• Madziia

köp koltabletter på apoteket . Ta en 4-5 st och drick pepparmynts te. Lycka till och krya på dig

• karenina28

massa massa blåbär.
    jag tycker så synd om dig!!! man känner sig ynklig!!!
    drick så mycket som möjligt.
    kram på dig

• Ms M

Proviva blåbär funkar bäst på mig. Oftast försvinner det snabbt så be dion man köpa hem det.

Hoppas du mår bättre idag, din stackare!!

• Aer

Ser att många rekommenderar att du ska ta något mot diarrén, typ imodium.
    Är det magsjuka så ska du absolut inte ta något sånt, virus och bakterierna behöver komma ut annars stannar de kvar i magen och gör dig sjuk längre. Så även om det inte är så trevligt (varit i precis samma stituation 2 ggr de senaste året) så är det bättre att det kommer ut. Så laktulosen kanske inte var så dumt ändå :)
    Hoppas du mår bättre!

• Rapunzella
    Aer skrev 2011-02-16 10:49:05 följande:
    Ser att många rekommenderar att du ska ta något mot diarrén, typ imodium.
    Är det magsjuka så ska du absolut inte ta något sånt, virus och bakterierna behöver komma ut annars stannar de kvar i magen och gör dig sjuk längre. Så även om det inte är så trevligt (varit i precis samma stituation 2 ggr de senaste året) så är det bättre att det kommer ut. Så laktulosen kanske inte var så dumt ändå :)
    Hoppas du mår bättre!
    Loperamid (Imodium etc) gör inte att allt stoppas upp. Det gör så att tarmens rörelser blir något långsammare, vilket ger kroppen en chans att kunna hämta upp de livsviktiga elektrolyterna och vatten. Därför kan det ibland vara en vinst att ta Imodium.

Laktulos ser jag ingen vinst med alls - hur tänkte du där?
Svar på tråden Snälla, jag ber om snabba svar!