• LillaGuld

sjuk i en månad

Hej!
    Vi har verkligen haft en tokig början på 2011 med vår 8-månaders bebis. Hon var magsjuk i över en vecka, sedan frisk några dagar, och nu har hon varit förkyld i två veckor. I förrgår var vi till hälsocentralen och konstaterade dubbelsidig öroninfektion. Nu idag har febern gått ner (37,4) och hon har inte fått panadol sen igår kväll. Hon får penicillin två gånger per dag.

Hon verkar ha så mycket slem i halsen så hon spyr rätt rejält med jämna mellanrum varje dag. Hon låter som en tekokare i halsen emellanåt. Vi har träffat olika läkare både med magsjukan och förkylningen och ingen verkar riktigt lyssna på oss när vi försöker säga att vi är oroliga över att allt har varat så länge. Till saken hör att hon har vägrat äta riktig mat sedan en månad tillbaka. Endast välling och ersättning går in, och ibland spyr hon när man försöker ge det också. Vi har fått i henne ca 7 dl per dygn i genomsnitt. Sen sista rådgivningen hade hon gått upp 150 gram så hon har iaf inte gått ner i vikt. Hon är ganska liten. 

Igår fick hon några prickar i nacken som såg ut som blåmärken, men de har minskat tills idag.

Vad tror du, ska vi ha is i magen och vänta med hennes ätande? Bör vi vara oroliga? Jag förstår ju att man inte vill äta om man är sjuk. =(

Hon verkar ändå lite piggare idag. Ska jag ändå ge panadol, förebyggande, mot öronvärken?

Vi var på akuttid till hälsocentralen så det är inga prover tagna på henne.

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-15 11:12
    Bytte just på henne, hon har slem i avföringen. Det har inte hänt förut. På grund av förkylningen?

• Svar på tråden sjuk i en månad
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag förstå din oro. Min erfarenhet är dock att barn som är äldre än sex månader ofta får sina första infektioner i samband med vinterhalvåret. Då brukar det inte gå länge mellan infektionerna. De vanligaste är förstås infektioner från magen och övre luftvägar samt öronen.
    I de allra flesta fall är det virus och då sytmombehandlar man bara, men öroninflammationer är ofta orsakade av bakterier och då behandlar man oftast (speciellt små barn).

Som förälder kan det kännas hopplöst och man upplever att barnet är sjukt hela tiden.
    Kan man dock se ett mönster när den ena infektionen tar slut och den andra börjar brukar det normalt inte vara något att oroa sig för. Många barn kan ha sex-tio infektioner per år och de flesta är förstås under vinterhalvåret, vilket gör att det knappt hinner bli friska emellan.
    En vanlig infektion brukar vara ungefär en vecka, men efter det kan det naturligtvis finnas kvar symtom som hosta eller diarrér någon vecka till.

Barn kan upplevas ganska tappra när de har infektioner och klagar inte mycket, men de flesta blir dock påverkade mer eller mindre. Aptiten och sömnen är det som framför allt påverkas enligt min erfarenhet. Har man då ett litet barn så kan det självklart vara bra att väga det emellanåt, men man kan inte förvänta sig att de skall gå upp speciellt mycket för varje gång. Erbjud den mat hon gillar och ge hellre mindre mängder ofta.

När hon är sjuk; ha koll på hennes allmäntilstånd, att hon kissar regelbundet och att febern sjunker inom några dagar. Vid minsta oro ring gärna 1177 eller kontakta BVC/VC, alternativt akutmottagningen om hon bli väldgt dålig.

Att hon har slemmig avföring kan vara biverkan på pencillinet. Ge henne gärna Sempers magdroppar eller yoghurt med bifidusbakterier, för att upprätthålla balansen i magen/tarmen.
    Prickar i samband med infektioner kan vara vad man kallar "virusprickar" och de är helt ofarliga och försvinner av sig själva. Hon kan även fått utslagen av pencillinet eller helt enkelt fått värmeutslag.

Jag är ganska säker på att hon kommer bli friskare när vädret blir mildare och att ni får en lugn vår och sommar Solig

MVH Christine

Svar på tråden sjuk i en månad