sjuk i en månad
Hej!
Jag förstå din oro. Min erfarenhet är dock att barn som är äldre än sex månader ofta får sina första infektioner i samband med vinterhalvåret. Då brukar det inte gå länge mellan infektionerna. De vanligaste är förstås infektioner från magen och övre luftvägar samt öronen.
I de allra flesta fall är det virus och då sytmombehandlar man bara, men öroninflammationer är ofta orsakade av bakterier och då behandlar man oftast (speciellt små barn).
Som förälder kan det kännas hopplöst och man upplever att barnet är sjukt hela tiden.
Kan man dock se ett mönster när den ena infektionen tar slut och den andra börjar brukar det normalt inte vara något att oroa sig för. Många barn kan ha sex-tio infektioner per år och de flesta är förstås under vinterhalvåret, vilket gör att det knappt hinner bli friska emellan.
En vanlig infektion brukar vara ungefär en vecka, men efter det kan det naturligtvis finnas kvar symtom som hosta eller diarrér någon vecka till.
Barn kan upplevas ganska tappra när de har infektioner och klagar inte mycket, men de flesta blir dock påverkade mer eller mindre. Aptiten och sömnen är det som framför allt påverkas enligt min erfarenhet. Har man då ett litet barn så kan det självklart vara bra att väga det emellanåt, men man kan inte förvänta sig att de skall gå upp speciellt mycket för varje gång. Erbjud den mat hon gillar och ge hellre mindre mängder ofta.
När hon är sjuk; ha koll på hennes allmäntilstånd, att hon kissar regelbundet och att febern sjunker inom några dagar. Vid minsta oro ring gärna 1177 eller kontakta BVC/VC, alternativt akutmottagningen om hon bli väldgt dålig.
Att hon har slemmig avföring kan vara biverkan på pencillinet. Ge henne gärna Sempers magdroppar eller yoghurt med bifidusbakterier, för att upprätthålla balansen i magen/tarmen.
Prickar i samband med infektioner kan vara vad man kallar "virusprickar" och de är helt ofarliga och försvinner av sig själva. Hon kan även fått utslagen av pencillinet eller helt enkelt fått värmeutslag.
Jag är ganska säker på att hon kommer bli friskare när vädret blir mildare och att ni får en lugn vår och sommar
MVH Christine