• sommarbarnen

Tips tack, Grekland med barn i sommar!! Kreta? Rhodos?

Vi vill resa med 2 barn till Grekland i juli.. jag vet inget alls om hur jag ska kolla upp allt... vill ha typ barnklubb till barnen och barnpool :)) Kreta och Rhodos? Vilket bolag?

Vanligt hotell, lägenhetshotell, all inclucive..? Hur har ni gjort..?

• Svar på tråden Tips tack, Grekland med barn i sommar!! Kreta? Rhodos?
  • blåbär02

har varit på både rhodos och kreta! =) fina öar!

Kolla fritidsresor och apollo, det brukar ju stå om det finns bamseklubb och all inclusive.

• Zenobia

Vi var i Rhodos stad i oktober med en 6 månaders och tyckte det ett bra ställe. Men då ska man tänka vilken sida man hamnar på för den sidan vi var på kunde man inte bada i havet. Men annars är Rhods stad fin och jag gillade den lite mer än Lindos som var mycket mindre. Det fanns mycket att se och gå runt i Rhodos stad, sen är det fint med muren. Dom är väldigt barnvänliga och på resturangen hjälpsamma. Vet inte åldern på dina barn då men vi åkte med Fritidsresor och då har barn under 2 år en bagagevikt på 10kg.
    Sen hyrde vi bil i 2 dagar och tog oss runt och det var riktigt härligt

Har varit på Kreta också men det var typ 100 år sen och ja var nog 17 år då så ja minns inte så mycket.

• HeartsOnFire
    sommarbarnen skrev 2011-02-15 11:21:03 följande:
    Vi vill resa med 2 barn till Grekland i juli.. jag vet inget alls om hur jag ska kolla upp allt... vill ha typ barnklubb till barnen och barnpool :)) Kreta och Rhodos? Vilket bolag?

Vanligt hotell, lägenhetshotell, all inclucive..? Hur har ni gjort..?
    Hej! Vad trevligt med en till som vill till Grekland i juli! =)
    Vi har valt Sunwing Inclusive och vi reser med Ving så på det hotellet finns Lollo och Bernie.
    Vår familj består av mig, min sambo och våra två söner(då vi åker är de 1 år och 3 år)
    Resmålet vi valt är Kreta Makrigialos.
    Anledningen till att vi valde Sunwing Inclusive är att vi inte vill ha ALL mat färdigbestämd, men med två små barn som inte äter så mycket mat så känns det bra att de äter gratis de flesta dagarna. De dagar vi har frihet att välja restaurang kommer vi gå runt och kika på det som finns i närheten och en bit bort om vi orkar det.
    Vi har inte valt Sunwing Inclusive förut, men hoppas på att vi sparar lite pengar med det valet.
    För två år sedan åkte vi till Spanien med vår son som då var 1 år och 4 månader. Vi åt ibland i lägenheten(lagade då maten själva) och ibland åt vi ute på restaurang...det här var mest till middagarna. Luncherna tog vi något lätt i lägenheten(yoghurt, smörgåsar och juice). Till frukostarna köpte vi nybakat bröd från Minimarket vid hotellet. Vi åt även yoghurt och drack juice till frukost.

Nu blev det väldigt långt, men om du vill veta något mer så säg bara till. Hoppas att du orkar läsa allt.
  • humma

Skiathos!!!
    Underbart ställe som jag varmt rekommenderar!

• sommarbarnen
    HeartsOnFire skrev 2011-02-15 15:39:41 följande:
    Vi har valt Sunwing Inclusive och vi reser med Ving så på det hotellet finns Lollo och Bernie.
    Vår familj består av mig, min sambo och våra två söner(då vi åker är de 1 år och 3 år)
    Anledningen till att vi valde Sunwing Inclusive är att vi inte vill ha ALL mat färdigbestämd, men med två små barn som inte äter så mycket mat så känns det bra att de äter gratis de flesta dagarna. De dagar vi har frihet att välja restaurang kommer vi gå runt och kika på det som finns i närheten och en bit bort om vi orkar det.
    Vi har inte valt Sunwing Inclusive förut, men hoppas på att vi sparar lite pengar med det valet.
    För två år sedan åkte vi till Spanien med vår son som då var 1 år och 4 månader. Vi åt ibland i lägenheten(lagade då maten själva) och ibland åt vi ute på restaurang...det här var mest till middagarna. Luncherna tog vi något lätt i lägenheten(yoghurt, smörgåsar och juice). Till frukostarna köpte vi nybakat bröd från Minimarket vid hotellet. Vi åt även yoghurt och drack juice till frukost.

Nu blev det väldigt långt, men om du vill veta något mer så säg bara till. Hoppas att du orkar läsa allt.
    tack för ditt inlägg!! Hur länge är ni där? En vecka? Vad kostar kalaset?

Vi funderade på Gotland 1 v först, men med stuga, båt, vattenland o så blev det 15,000... så därför tror jag vi väljer ett mer solsäkert ställe, jag menar, det kan ju regna en vecka på Gotland ;)
  • HeartsOnFire
    sommarbarnen skrev 2011-02-15 15:50:51 följande:
    tack för ditt inlägg!! Hur länge är ni där? En vecka? Vad kostar kalaset?

Vi funderade på Gotland 1 v först, men med stuga, båt, vattenland o så blev det 15,000... så därför tror jag vi väljer ett mer solsäkert ställe, jag menar, det kan ju regna en vecka på Gotland ;)
    Vi är där i 2 veckor. Jag vet inte riktigt om jag vill skriva vad kalaset kostar...mycket pengar iaf. =)
    Det beror ju på vart man ska bo och vad man väljer för lägenhet...vi har valt att bo i en Happy Baby-lägenhet. De kostar lite mer än "vanliga".
    Om man går in och kollar priser på Vings sida så är det runt 30 000:-...4 pers(2 vuxna 2 barn) för två veckor.
    Om du vill kika runt på hotell så heter vårt hotell Sunwing Makrigialos Resort & Spa om jag inte minns fel. Väldigt fint hotell med fina stränder och 3-4 pooler. Barnpool finns.
  • asteri

Jag skulle välja något mindre komersiellt än Rhodos eller Kreta. Det finns så många öar som är mysigare, mindre turistiga och mer genuina där man får mer "äkta" kontakt med folk. Det finns andra öar än Kreta och Rhodos som har barnklubbar med.
    När jag var liten åkte min familj till Grekland första gången när jag var 10 år. Min lillebror var då 5. Vi åkte till Kalymnos och Leros (där jag bor idag) och hade det helt underbart utan barnklubbar. Lekte med alla grekiska barn, och på så små ställen har oftast lokalbefolkningen mycket mer tid och älskar dessutom barn. Fina minnen för livet.

• sommarbarnen
    asteri skrev 2011-02-15 16:03:55 följande:
    Jag skulle välja något mindre komersiellt än Rhodos eller Kreta. Det finns så många öar som är mysigare, mindre turistiga och mer genuina där man får mer "äkta" kontakt med folk. Det finns andra öar än Kreta och Rhodos som har barnklubbar med.
    När jag var liten åkte min familj till Grekland första gången när jag var 10 år. Min lillebror var då 5. Vi åkte till Kalymnos och Leros (där jag bor idag) och hade det helt underbart utan barnklubbar. Lekte med alla grekiska barn, och på så små ställen har oftast lokalbefolkningen mycket mer tid och älskar dessutom barn. Fina minnen för livet.
    låter mysigt
  • Annica71

Vi har varit 2 år i rad till Kreta med våra tjejer. Vi åkte med Ving till Makrigialos, http://www.ving.se/grekland/makrigialos/sunwing-resort-spa-makrigialos

Helt fantastiskt Hotell med bra barnpooler, lekplats och Lollo&Bernie. Det ordnas aktiviteter för barnen, te.x Indianjakt, födelsedagsfest för Lollo osv där barnen "lämnas in" 3 timmar och man som förälder får lite egen avkoppling. Lekplatsen är kanonbra och det finns också ett lekrum där barnen kan pyssla, titta på film, leka m.m.
    Vid middagen på kvällen börjar en barnshow kl.20 med minidisco m.m. Detta uppslukade våra tjejer och vi föräldrar fick i lugn och ro sitta och avnjuta middagen tillsammans. Vid 22-tiden börjar showen för de vuxna med underhållning med olika teman.
    2 fina stränder i anslutning till Hotellet finns också. Ca 3-5 min promenad bara.

Vi hade All Inclusive vilket innebar att frukost ingick alla dagar, middag och lunch 5 av 7 dgr.

Byn i sig hade inte mycket att erbjuda så vi hyrde bil 1 dag och åkte till en UNDERBAR strand, enda äkta palmstranden i Europa för övrigt.

Vi åker med exact samma koncept i år men till Mallorca istället

Ha en trevlig resa!

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Slowly

Vi åker till Thassos och hotellet Alea. Finns resor dit med både apollo och Airtours. Verkar toppen för barnen och oss :D

• aniratak

Vi har bokat 2 veckor till Rhodos 5-19 juni. Vi kommer att åka med Ving och bo på Sunwing resort Kallithea med barnklubb och allt. Känns som ett riktigt bra val, vi har valt ALL inclusive istället för Sunwing inlcusive så för oss kommer ALLT alla dagar att ingå.. Men vi går säkert ut och äter någon dag ändå. 95 dagar kvar idag, längtar :) hoppas vi gjort ett bra val för resan var inte gratis om man säger så

• NummerTvå0710
    aniratak skrev 2011-03-02 17:03:33 följande:
    Vi har bokat 2 veckor till Rhodos 5-19 juni. Vi kommer att åka med Ving och bo på Sunwing resort Kallithea med barnklubb och allt. Känns som ett riktigt bra val, vi har valt ALL inclusive istället för Sunwing inlcusive så för oss kommer ALLT alla dagar att ingå.. Men vi går säkert ut och äter någon dag ändå. 95 dagar kvar idag, längtar :) hoppas vi gjort ett bra val för resan var inte gratis om man säger så
    Vi ska också till Kallithea med våra barn, åker den 12 juni :)
  • Caligirl
    HeartsOnFire skrev 2011-02-15 15:39:41 följande:

Vill bara hoppa in här! Sunwing i Makrigialos är jättefint, var där för många år sedan! Ett toppen ställe, det enda negativa som är värt att nämna är att det är en lååång bussresa på närmare 3 timmar dit, värt att tänka på när man åker med småbarn
    Vi har valt Rhodos i juni för oss, vi ska åka till Blue star club Atlantic Aegan park med Fritidsresor med våra barn, då nästan 11 månader och 6år Trevlig resa alla
  • HeartsOnFire
    Caligirl skrev 2011-03-29 09:36:25 följande:
    Vill bara hoppa in här! Sunwing i Makrigialos är jättefint, var där för många år sedan! Ett toppen ställe, det enda negativa som är värt att nämna är att det är en lååång bussresa på närmare 3 timmar dit, värt att tänka på när man åker med småbarn
    Vi har valt Rhodos i juni för oss, vi ska åka till Blue star club Atlantic Aegan park med Fritidsresor med våra barn, då nästan 11 månader och 6år Trevlig resa alla
    Tack så mycket för ditt inlägg. =)
    Jag tror att vi får det jättebra där! Bussresan blir intressant.
  • Emelie80

Vi ska åka 2 veckor till Rhodos 1 oktober!

Har en dotter på då 15 månader.

En vecka i Rhodos stad och en vecka på ett hotell som hette Makri Poli (all inclusive sista veckan). Har aldrig varit där innan, så det ska bli spännande!!! =) Betalar 8000 per vuxen o 300 för barnet! Känns som man får mycket för pengarna med frukost första veckan o all inclusive andra...

Svar på tråden Tips tack, Grekland med barn i sommar!! Kreta? Rhodos?