• Anonym (LillaRu)

Min 9 månaders sätter väldigt lätt i halsen

Har en fråga om min dotter som väldigt lätt sätter i halsen!
    Hon började äta "sent" dvs vid 7 månader var första gången vi fick i henne mer än 10 skedar mat.
    Vi har alltid fått mosa maten väldigt mycket och det är knappt att hon klarar burkmaten från 8 månader pga av att hon sätter det i halsen.
    När hon nu fick en lätt förkyldning som var över på två dagar så  har det blivit värre. Vi fick inte i henne någon mat under dessa två dagar fastän det var ren pure för hon satte det i halsen så vi fick vända henne upp och ner.

Hon har nu varit frisk i nästan 1 vecka men nu sätter hon i halsen hela tiden...

Är detta vanligt eller är det något man ska titta upp? 

• Svar på tråden Min 9 månaders sätter väldigt lätt i halsen
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att många barn har mer eller mindre lätt att sätta i halsen, vid hennes ålder. Det kan ofta dröja tills barnet är tio månader innan de klarar att hantera barnmatsburkar med bitar i. Däremot brukar de ha lättare att få i sig ris, makaroner, majs eller ärtor till exempel.

Klarar hon viss mat tyder det trots allt på att det är en vana och att hon kanske föredrar en viss typ av konsistens/smak. Låt henne kladda själv och se hur hon regarer när hon får in fingrarna/handen med mat i munnen.

Även om "träning ger färdighet" kan det naturligtvis vara bra att kolla upp varför hon sätter i halsen, när det sker konsekvent.

MVH Christine

Svar på tråden Min 9 månaders sätter väldigt lätt i halsen