• Mochiii

De som har pco se hit :)

Hejhej Jag tror att jag har pco men har inte riktigt vågat ringa gyn för jag gillar inte sånna undersökningar, men ni som har fått diagnosen vad fick ni göra på undersökningen? Asså hur gick det till och vad kostar en sån undersökning? Jätte tacksam för svar :)

• Svar på tråden De som har pco se hit :)
  • dreamer78

Jag gjorde undersökningen hos en privat gyn, men jag antar att det är ungefär samma oavsett vem man går till.
    Jag fick svara på en massa frågor om min mens (eller snarare avsaknad av), hur länge vid hade försökt bli gravida, om vi hade provat ägglossningstest och vad de hade visat osv.
    Det enda fysiska var ett vaginalt ultraljud (VUL) för att titta på äggstockarna. Det är ju inte så jättetrevligt men gör inte ont och i mitt fall gick det i alla fall jättefort att konstatera att jag hade typiska PCO-äggstockar.

Våga sök hjälp och lycka till! 

• Nyfiken gul

jag gick till vanliga gynmottagningen på sjukhuset, tror jag betalade vanlig läkar-taxa.

Jag fick svara på lite frågor, tog lite vanliga blodprover, blodtryck.

Läkaren klämde mig sen på magen till att börja med, sen vaginalt ultraljud och så var det färdigt.

Hela undersökningen tog ca 50 min inkluderat blodprov och frågorna.

på mig syntes det också direkt att jag hade PCO så det var inget snack om saken.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mochiii

Jaha okej , jag trodde det var dyrare :) jag ska nog ta och ringa imorgon. Det är just den fysiska delen jag oroar mig haha jag är så rädd för sånt. Men det är gått 2.5 år och ännu inte blivit gravid, det e väl ba o bita ihop. Men vad hade ni för symptom? Det jag har som jag är rätt säker är pga pco är oregelbunden mens, acne och ökad behåring.

• Mochiii

Okej, gjorde du åt nånting när det gäller akne och håret? Jag har hört att man tar nå pergo för äl oså hjälper den bara det lr minskas aknen oså lr måste man köpa nå akne produkter för det?

• dreamer78

Jag fick först ta en tablett som heter Metformin, som ska hjälpa mot sötsug och göra så att man lättare går ner i vikt, jag gick ner 7 kg på en dryg månad med dem. 
    Sen fick jag Provera för att få igång mensen, och efter det Pergotime för att få ägglossning. Acnen blev bättre med pergon och försvann helt medan jag var gravid. Nu, 10 veckor efter förlossningen har jag inte fått igen den än i alla fall.
    Pälsen har jag kvar dock, men jag tycker inte den växer lika fort, klarar mig fint med att raka benen var tredje dag Glad 

• Mochiii

Åh vad roligt :) funkade pergotime för dig på en gång ? Alltså blev du gravid på en gång lr tog det lite tid? :)

• dreamer78

Jag blev gravid på första försöket med pergo Glad Så från första besöket hos gyn till att jag plussade tog det bra precis tre månader.

• Lufsan

Hej!
    Ska också gå till BM för att kolla PCO. Var inne på gynakuten för ett halvår sedan. Läkaren jag träffade då, ja det var en läkare och ingen gynikolog danderyds sjukhus, hon sa att jag hade sådanna blåsor och fullt med vätska i livmodern.
    Men det var aldrig tal om att ställa någon form utav diagnos. Hon sa bara att jag kunde få tabletter mot smärtan. Vilket jag tackade nej till.

Har otroligt riklig mens, varar oftast i 7 dagar. Cykeln är oregelbunden mellan 27-35 dagar. Jag och min sambo var helt oskyddade i 5 månader och försökte sen aktivt få barn i 4 månader utan resultat. Har sällan ägglossning, visar testerna.

Skönt att läsa hur det går till.  

• Mochiii

Dreamer78 = vad härligt och höra att det gick fort för dig:) hoppas det går bra för mig med :) var hos gyn idag men fick då bara ta Blodprover hon sa ingenting om VUL vilket var lite konstigt men hoppas hon kan upptäcka nånting ändå :) Lufsan89 = hejhej :) hoppas det går bra hos bm så du kan få hjälp :)

• Lufsan

Måste bara fråga är det så att man är låghormonare om man har PCO?

• Mochiii

Jag har faktiskt ingen aning :/

• anna2801

Kanske har lite med hormoner att göra, om man är överviktig så absorbeas (ursäkta stavningen) det kvinnliga hormonet just i fettet .
    Därför många får som uppgift at gå ner kilon så att kanske mens kommer av sig själv...
    Vi påbörjade en fertilitets utredning häromdagen och då fick jag även veta att dom som har PCO även har lättare att få diabetes... ngt att tänka på...

• anna2801
    Mochiii skrev 2011-02-16 23:14:30 följande:
    Dreamer78 = vad härligt och höra att det gick fort för dig:) hoppas det går bra för mig med :) var hos gyn idag men fick då bara ta Blodprover hon sa ingenting om VUL vilket var lite konstigt men hoppas hon kan upptäcka nånting ändå :) Lufsan89 = hejhej :) hoppas det går bra hos bm så du kan få hjälp :)
    hej ....
    Säg till dom ordagrant att du verkligen vill att det ska undersökas,,,, och be om mens stimulrande
    tabletter som gör att dom kan kolla din mens cykel , om du planerar barn vill säga.
    Det gör inte så värst on ultra ljud av äggstockar... väldigt facsninerande att titta på =)
  • dreamer78
    Lufsan skrev 2011-02-19 16:11:29 följande:
    Måste bara fråga är det så att man är låghormonare om man har PCO?
    Låghormonare som i att inte få riktiga resultat på grav-test eller? Det stämde då inte in på mig i alla fall, plussade på BIM (testade faktiskt inte innan).
Svar på tråden De som har pco se hit :)