Uppsägningstid vi kommunal provanställning?
Hej! "Lagen om anställningsskydd är semidispositiv och kan inskränkas genom kollektivavtal. Träffas avtal om något som ger arbetstagare sämre skydd eller rättigheter är det avtalet ogiltigt." (lagen.nu)
Har ett bekymmer. Är anställd inom den kommunala sektorn som förskollärare sedan 2 månader tillbaka. Skrev på ett avtal om vad jag trodde var en 6 mån provanställning. Nu när jag vill avbryta provanställningen visar det sig att jag har en skyldighet att fullfölja mina 6 månader. Detta informerades jag inte om vid anställningen, utan informationen jag fick var att jag kunde avsluta min provanstälning om jag kände att jag inte ville fortsätta anställningen. Nu var det en AB ruta i kryssad somjag nu förstår gav innebörden av provanställning ny innebörd.
Nu hänvisas jag till: Andra provanställningar i kommunen får omfatta högst sex månader och anställningsformen får enbart användas om det finns särskilda omständigheter. En sådan provanställning kan inte avbrytas innan den avtalade tiden är slut och denna provanställning upphör efter den avtalade perioden. Innan arbetsgivaren beslutar om en sådan anställning måste förhandling genomföras med Lärarförbundet.
Samt:
Mom. 2 6 § LAS ersätts av följande bestämmelser.
Provanställning kan komma i fråga under sammanlagt högst 6 kalendermånader om arbetsgivaren finner det nödvändigt på grund av särskilda omständigheter. Arbetstagare med provanställning anställs för viss tid.
Innan beslut fattas om provanställning ska förhandling enligt 11 § lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ske.
Är detta ok trots att det i lagen står "
Tacksam för svar