• Anonym (röntgen)

när under en graviditet är röntgen farligt?

nästa vecka ska ja på röntgen och jag o min sambo försöker bli gravida. Tänk om jag nu blivit gravid är det farligt med röntgen så här i början?

• Svar på tråden när under en graviditet är röntgen farligt?
  • Amazina

Vad ska du röntga?

Om du gör undersökningen i lutealfasen (mellan ÄL och mens) eller om du tror att du är gravid finns det naturligtvis alltid risker med röntgen. Man kan dock skärma av rätt bra med bly så är det ingen höft eller magröntgen du ska göra så kan du nog göra det. Du har ingen möjlighet att få en annan tid, t ex under mensen eller strax efter?

• Anonym (röntgen)

Alltså jag är inte gravid om jag inte blev det igår och det är nästa vecka jag ska göra det, det är halsen de ska röntga i ca 1 timme

• Amazina

Röntga halsen i 1 timme!?? Vilken undersökning tar så lång tid? Någon form av angiografi eller?

För är det MRI så är det inte farligt för gravida och de undersökningarna kan ju ta en del tid...

• Anonym (röntgen)

ingen aning vad det är för slags på min remiss står bara röntgen av matsrupe

• Amazina

Är det en CT så får man ju lite högre stråldos än vid en vanlig konventionell röntgen... Det hade jag nog själv inte utsatt mig för i en ev tidig graviditet (även om jag fått blyförkläde mm) utan försökt boka om tiden en vecka...
    Är det en vanlig röntgenundersökning är ju stråldosen lägre och du kan be om ett blyförkläde att svepa om dig.
    Är det en MRI är det ingen fara alls.

Jag tycker du ska ringa dit och fråga vad det är du ska göra. Troligtvis är det ingen fara, ju... Men du kommer aldrig kunna släppa den tanken OM du skulle vara gravid och barnet sedan föds med någon form av missbildning eller du får missfall ÄVEN om det är troligast att det inte orsakades av röntgen!

Svar på tråden när under en graviditet är röntgen farligt?