• Lillifee

Säljs det forfarande kameror med filmrulle?

Har för mig att de kallas analoga kameror? Nån som har nåt tips? Min mamma har ingen dator så därför vill hon ha en "vanlig" (enl henne).

• Svar på tråden Säljs det forfarande kameror med filmrulle?
  • inze
    Lillifee skrev 2011-02-16 09:38:10 följande:
    Har för mig att de kallas analoga kameror? Nån som har nåt tips? Min mamma har ingen dator så därför vill hon ha en "vanlig" (enl henne).
    Kan hon inte använda en digitalkamera på samma sätt som en analog kamera. D v s fota och sedan gå till nån fotoaffär och framkalla de bilder hon vill ha. Tror det är både dyrt och besvärligt att fota analogt nu för tiden.

Men vill ni promt ha en analog kamera finns det massor av begagnade som kanppt kostar något alls. Nya tror jag är svårt att hitta.
  • R Franklin

Nja, det säljs fortfarande men man får i allt större utsträckning vända sig till entusiastbutiker för att köpa både kamera och film.

www.photax.se

Ett bättre tips är att precis som inze säger köra digitalt och låta framakalla bilderna genom att gå till en butik med minneskortet. 

• Boothwalker

Du kan ju köpa en begagnad. Annars röstar jag också för digital. Man kanske kan få bilderna utbrända på cd eller dvd i fotobutiken med. Så kan hon kolla på dem om hon har dvdspelare till teven om hon vill. Och de finns sparade ifall hon vill ha fler kopior.

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Ferrari72
    inze skrev 2011-02-16 19:32:28 följande:
    Kan hon inte använda en digitalkamera på samma sätt som en analog kamera. D v s fota och sedan gå till nån fotoaffär och framkalla de bilder hon vill ha. Tror det är både dyrt och besvärligt att fota analogt nu för tiden.

Men vill ni promt ha en analog kamera finns det massor av begagnade som kanppt kostar något alls. Nya tror jag är svårt att hitta.
    Det är inte alls dyrt och besvärligt! Ganska enkelt faktiskt, fenomenet har ju funkat hittills innan det digitala kom, eller hur? Folk krånglar till saker och ting i onödan. Jag tycker vanliga kameror, ej digitala är mycket charmigare. Känns mer på riktigt!!
  • inze
    Ferrari72 skrev 2011-02-17 07:54:52 följande:
    Det är inte alls dyrt och besvärligt! Ganska enkelt faktiskt, fenomenet har ju funkat hittills innan det digitala kom, eller hur? Folk krånglar till saker och ting i onödan. Jag tycker vanliga kameror, ej digitala är mycket charmigare. Känns mer på riktigt!!
    Framkallar du själv då? En 36 bilders filmrulle kostar ca 60 kr och sen kostar framkallning ca 150:- I alla fall hos Scandinavian Photo. Förr hittade man ju filrullar i varenda affär och det fanns massor av framkallningserbjudanden.

Ett minneskort som rymmer ett par hundra bilder kostar under hundralappen och sedan kan du "framkalla" digitalbilder för under 1 kr/st. Dessutom behöver du ju bara beställa de bilder du vill ha och behöver då inte betala för dåliga bilder.

Så nog tycker jag att det är besvärligare att fota analogt numera. Och mycket dyrare.
  • Boothwalker
    Ferrari72 skrev 2011-02-17 07:54:52 följande:
    Förr var det ju billigare med både film och framkallning. Numera är det ju bara vissa ställen som gör det...
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
Svar på tråden Säljs det forfarande kameror med filmrulle?