Inlägg från: canmamma |Visa alla inlägg
  • canmamma

Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?

Vi läser för barnen varje dag och alltid godnattsaga. Oftast väljer barnen en bok var och jag eller pappan väljer en. HUR vi läser varierar väldigt beroende på vilket utvecklingstadium de befinner sig i. För att ge dig en ögonblicksbild så ser våra kvällar ut så här just nu:  min femåring har nyligen knäckt läskoden och därför brukar han få läsa lite först. Antingen läser han en småbarnsbok för tvååringen eller så läser han ett par meningar eller en sida ur en hans (kaptel)bok. Sedan läser jag högt. Jag läser med inlevelse, men det är inte rollspel och teater som när pappan ibland läser. Lillebror, som är två år, har fantastiskt tålamod att lyssna på sagor för stora barn, men är mycket mer "med" i mer ålderanpassade böcker (typ Var är Pricken eller Knacka på!). Han kommer med kommentarer och inlägg till båda sorter, men hans reflexioner är mer relaterade till historierna i det senare fallet. 

Böckernas innehåll återkommer ofta i deras lekar och teckningar under dagen.

Valet av böcker blir de som vi föräldrar köper och de som killarna får i present samt de vi lånar på biblioteket (killarna får givetvis välja ut böcker själv och vi hjälper dem också att hitta böcker som vi tror att de har särskilt intresse av). Jag har sorterat bort böcker som jag inte vill läsa mer eller som har visat sig vara för läskiga och vi censurerar ibland vid högläsning för at undvika mardrömmar.

Båda barnen tittar själva i böcker dagligen.  

Svar på tråden Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?