Inlägg från: RosaNapp |Visa alla inlägg
  • RosaNapp

Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?

Jag läser för barnen dagligen. Hinner jag inte med nattsagan så lyssnar dom på cd-saga. 2 st då.
    Läser under dagen också så böcker läses ändå.

Äldsta, som lägger sig sist, väljer saga själv. Väljer också lyssna-saga själv (blir alltid en sån efter sagoläsning).
    Tvåan och trean lägger sig samtidigt och då väljer dom läsa-saga varannan kväll och lyssna-saga varannan kväll. Dvs om tvåan en kväll väljer läsa-sagan så väljer trean lyssna-sagan.

De kvällar dom lägger sig samtidigt så väljer jag båda sagorna för att det inte ska bli bråk. Då brukar jag variera och tänka på vad alla barnen gillar och försöka få med det.

När jag läser på dagarna så pratar vi om vad som händer, dom pekar, frågar, kommenterar och det tar en evighet att komma igenom . Vissa böcker fastnar på så sätt att dom går och funderar och frågar om saker i efterhand. Vissa böcker tar jag som exempel och passar på att lära dom vissa saker (såsom Vem är borta?, Vem är arg?). Då diskuterar vi hur man gör när man är arg eller vad man ska tänka på när man kommer bort i affärer exempelvis.

Kommer det upp något i en saga jag inte håller med om (att en mamma smiskar ett barn exempelvis) så säger jag något om det och så kan vi prata vidare därifrån.

Men nattsagan vill jag kunna få läsa utan några större avbrott. Jag har 4 barn som ska läggas på kvällen och jag har inte helt enkelt inte tid att sitta hur länge som helst då. Det blir inte roligt, varken för dom eller mig. Så den sagan läses från pärm till pärm.

• RosaNapp
    Erese skrev 2011-02-21 11:14:08 följande:
    Ha ha ha..kan förstå det. men du väger ju upp det med läsningen på dagarna

Men nattsagan är egentligen mer till för att få barnen att komma ner i varv och slappna av samt få en lugn och mysig stund tillsammans med sina föräldrar.
    Ja, det är ju viktigt att dom får reflektera också. På så sätt utvecklas ju fantasin och dom lär sig uttrycka sina funderingar bla.

Och precis, nattsagan är ju mer som avkoppling, en lugn stund i läggningsrutinen
Svar på tråden Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?